Amikor 370 tonna földet ér… Testközelből az Airbus szupergépe
Airbus A380-800 Budapesten
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Akárcsak az első Boeing 747 Jumbót, a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépét, az Airbus A380-800-ast is a Lufthansa hozta el elsőként Budapestre.
Ledöbbentem, amikor az A380-as az erkélyemről nézve feltűnt a házak felett, a szemem nem ekkora gépekhez van szokva. Rohantam a fényképezőgépért, hogy még elcsípjem, de a nagy kapkodásban elfelejtettem, hogy rossz beállításokkal dolgozom...
1985-ben Budapesten járt egy Boeing 747, közismert becenevén a Jumbo, valamint a világ leggyorsabb utasszállítója, a Concorde. Utóbbit a repülésbarátok őszinte bánatára már kivonták a forgalomból, csak múzeumokban látható néhány megőrzésre ítélt példány, a 747-es viszont a mai napig méltán oszlopos tagja a legtöbb légitársaság flottájának (fotó: Magyar Márton, airliners.net)
Az utolsó pillanatok egyike, amikor még láttam a felszálló A380-ast. A gép emeletes utastere akár 850 személyes kivitelben is rendelhető (akár egy kisebb falu útra kelhetne vele), de a Lufthansa a kényelem érdekében szerényebb, 526 fős kapacitással kalkulált. Az 1. osztályon csupán 8 utas tartózkodhat, nekik plazmatévé, kényelmes ágy és pizsama is jár, a Business Class 98 személyes, míg a turista osztályon 420-an tartózkodhatnak
Így valóban emlékezetesek maradnak a pillanatok, amikor lassan közelítve egyszer csak előttem suhant az óriás, a Rolls-Royce hajtóműveket szinte hallani sem lehetett, és nem értettem, cirka 370 tonna hogyan képes a levegőben maradni – nagyjából ennyi az A380-800 leszállótömege (út közben mintegy 150-160 tonna kerozint is elégethet). Őszintén szólva, nem tűnt nagynak, bár a számok mást mondanak: 73 méteres hosszúságával és 79 méteres szárnyfesztávjával az Airbus ráver a Jumbóra is, a csalóka látszat azonban az emeletes, szokatlanul magas törzsnek köszönhető – az ember sokkal hosszabbnak gondolna egy ilyen vastag gépet.
Hogy mégis lett két fényképem az A380-ról, azt egy autós koccanásnak köszönhetem, és annak, hogy az Üllői út azon szakaszán lakom, ahonnan látni a felszálló repülőgépeket. Válogatott szavakat nélkülöző ordibálásra mentem ki az erkélyre, megnézni, mi történt, és már éppen indultam volna vissza a szobába, amikor a háttérben hirtelen feltűnt az emelkedő Airbus! Volt nagyjából 15-20 másodpercem, hogy előkapjam a gépet, feldobjam a 300-as teleobjektívet, és még elkapjam a ritka vendéget, amint Frankfurt felé veszi az irányt, hogy onnan a hírek szerint Johannesburgba menjen. Persze, mint minden kapkodásnak, most ennek is meg lett az eredménye, a gépem teljesen más fotózási körülményekhez igazítva pihent a táskámban, ám azért lett két kocka, amit - ha nem is HQ címkézéssel, de - elmenthetek az unokáimnak, bizonyítvány, a nagypapa nem csak látta, meg is örökítette a világ legnagyobb utasszállító repülőgépét, amikor az először Budapesten járt.
Megadatott, hogy utazhattam az AIRBUS A380-800-as géppel. 🙂
Lufthansa- Miami-Frankfurt járaton.
Mint utasnak a következő élményekkel:
A beszállás 3 folyosón ment, tehát fél óra alatt lezajlott.
A vadi új gép csodálatos volt, messze többrétű szolgáltatásokkal mint a többi típusnál van, kényelmes, tágas 800 személynek is, tágasabb mint a többi más gép, halk-nagyon halk, a többi géphez viszonyítva.
Különleges, halk felszállás, futópályán nem is érzi az illető a sebességet, a futóműtől a zaj a felemelkedés előtti pillanatokban is alig jut be az utastérbe, rendkívül stabil a mozgása, irányváltását észre sem veszi az utas, felszálláskor (leszálláskor) nem észlel semmi padlódőlést stb.
Bármely mozgásváltozást csak az ember egyensúlyszerve észleli szédülés formájában.
Szóval különleges, a többi géptípustól eltérő érzékelési dimenziókkal.
Nem rajongok a repülésért, habár gyermekeim miatt részem van benne. A cikk megemlíti a Concorde gépet, csodálatos kecses formája van. Ez azt hiszem sokáig különlegesség marad még a polgári repülés történetében minden tekintetben, még az extra magas üzemeltetési költségei miatt is.
A Boeing 747-essel (púpos) volt módom utazni nem egyszer. Mint utasnak nem nyerte meg igazán a tetszésemet. A mai modernebb gépekhez viszonyítva érződik rajta a kor. Lassú, nehézkes, lomha, zajosabb mint az újabbak. A Business osztályon remek a kényelem, tágasság, az Economi szörnyű a kisebb és modernebb gépekhez viszonyítva, szűkösen elhelyezett rengeteg üléssel, összezsúfolt utasokkal. Csupán 8-9 órát is kibírni benne ezen az osztályon, nem hagy kellemes élményeket.
Előfordulhat, hogy lesz részem még benne, hogy utazhatok az A380-assal is. 800 utas, Uramisten!
Legalább 3 órával az indulás előtt kell megkezdeni a beszállást a fedélzetre a mai kontrollrendszer alapján. Leszállás után is vagy egy óra, mire az utolsó, 800-adik ember is kijut a gépből.