Amikor az orrunkat megcsapja a finom bőr illata: Aston DBX

Alig két hete, hogy bemutatták, de már hazánkba is ellátogatott az Aston Martin DBX

Exkluzív élményben lehetett részünk, hiszen még a potenciális vásárlók előtt tekinthettük meg a brit gyártó legújabb modelljét. Nem árt tudni róla, hogy a legkomolyabb ligába érkezik a DBX, ahol Bentley és Porsche modellekkel mérkőzik.

Bárcsak minden héten lenne egy ilyen különleges esemény! Habár hideg van és sötét, ez a hét mégis emlékezetes marad. Ugyanis a hazai forgalmazó Gablini csoportnak hála körbeszaglászhattuk a pár hete Kínában bemutatott DBX-et. Itt álljunk is meg egy szóra. Vajon miért pont Kínába intézték a modellbemutatót? A válasz nem olyan bonyolult, mivel a DBX-et is, mint oly sok más prémiumterméket, leginkább Kínára szabták. Az ilyen kaliberű luxusautókra ugyanis a keleti ország gazdag üzletemberei között van a legnagyobb kereslet. No, de térjünk vissza Magyarországra, a bemutatóra, amely jól tükrözte, hogy az Aston Martinnak is milyen fontos ez a modell.
Hirdetés
Aston Martin DBX - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
5039199816803060632
Nagyon sokat várnak tőle - joggal - hiszen például a Porschénak is óriási siker lett a Cayenne. Ez a számok terén körülbelül évi 7000 eladott modellt jelent. Gondolhatnánk, hogy ez nem olyan sok, pedig tavaly összesen nem adtak el ennyi sportautót. Ennek tudatában érthető, hogy új gyárat húztak fel Walesben, külön a DBX-nek. Az Aston Martin 106 éves története során ez az első SUV-juk, így elég kínos lenne, ha nem lenne sikeres. Erre azonban nincs túl nagy esély, ugyanis a tervezők rendesen kitettek magukért és kihozták azt, amit ki lehet hozni manapság egy luxus szabadidő-autóból. A típus fejlesztését teljesen az alapoktól kezdték. Ellentétben a konkurenciával a DBX egyedi padlólemezen gördül, amely kizárólag alumíniumból készül. A hajtáslánc nagy része a Mercedestől érkezik, például a motor és a váltó is. Előbbi a már jól ismert V8-as ikerturbós erőforrás, utóbbi pedig a Mercedes féle nyolcgangos. Az összteljesítmény 550 lóerő, amihez 700 Nm társul, így már 4,5 másodperc alatt képes felszökkenni százra az amúgy minimum 2200 kilogrammos monstrum. Ha ezek az adatok nem lennének elég impozánsak, akkor megéri várni a valószínűleg érkező 12 hengeres motorra, amely 2022-ig a Second Century Plan részeként léphet piacra. A Secon Century Plan az Aston Martin üzleti tervét jelenti, mely szerint 2022-ig 7 új modellt fognak felfedni a vásárlók előtt. Egy luxusautónál mindig elengedhetetlen a tradíciók mellett a megjelenés. Sajnos manapság sokan a minél ormótlanabb, nagyzolós és hatalmas hűtőmaszkokkal próbálják a kívülállók figyelmét az autóra vonni. Habár az Aston Martin is a valaha gyártott legnagyobb hütőmaszkját szereli Walesben a DBX-re, mégis élőben sokkal inkább kecses, áramvonalas és sportos, mintsem bármi más. Sőt még ez alapján talán egy kisebb autóra is számítunk. Azonban a látszat csal, hiszen a kategória legnagyobb autójával állunk szemben. A csomagtere 632 literes alaphelyzetben, így könnyedén elnyel ötöt-hatot azokból az Aston Martin bőrtáskákból, melyek darabja bőven 500 euró felett van. Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy ez az első autója a márkának, melyben elfér öt ember kényelmesen, hála a fejedelmi helykínálatának. Az autót bemutató Filippo Bellanti, az Aston Martin Közép-Kelet-európai operatív vezetője említette, hogy a fellelhető legjobb anyagokkal dolgoztak. Azonban erre a fajta bőr illatra, ami a keret nélküli ajtókat felnyitva fogad, nem lehet felkészülni. Az anyagok mind tapintásra, mind illatra, mind kinézetre már-már súrolják a tökéletesség elérhetetlen határát. A fém az fém, a bőr pedig bőr, itt nincs semmiféle költségcsökkentés, hiszen ami 100 éve tökéletes volt, az most miért ne lenne az. Kitűnő példa erre az Alcantara, melynek nevéből mindenki a hasított bőrre asszociál, azonban egy igazi Alcantara létezik a világon, méghozzá szabadalommal védve egy olasz kisvárosban. Szerintem innen már kitalálható, hogy honnan érkezhet a DBX-be ez a különleges anyag.
Figyeltek a gyáriak, hogy nehogy valamivel mellélőjenek, tehát a fedélzeti rendszert is a Mercedestől kölcsönözték, ami valljuk be, nem egy rossz választás. Érdekesség azonban, hogy nem az új MBUX névre keresztelt, hanem az eggyel korábbi, COMMAND szoftver fut rajta. A sofőr előtt digitális műszerfal, a beltér központjában pedig 10 colos érintőképernyő terül el. Felfelé nézve az autó teljes tetejét beterítő panorámatetőn keresztül nézhetjük az eget. Bellanti úr hangsúlyozta, hogy a kiállított autó még csak egy előszériás modell, mely arra hivatott, hogy ehhez hasonló bemutatókra hordják. Érdekesség, hogy csupán hatvan ilyen előszériás DBX létezik, melyeket kizárólag kézzel raktak össze, ezért előfordulhat, hogy nem tökéletesek mindenütt az illesztések. Azonban a kidolgozottság még így is letaglózó, persze az ember ezt el is várja a 67 millió forintos alapárért cserébe. Azonban a kis rejtett finomságokról még nem is ejtettünk szót, mint például a kapaszkodó a fejünk fölött, melyre érdemes vetni egy pillantást. Szintén említésre méltók a bőr ülésekbe ágyazott kis fém ellipszisek, melyek azt a célt szolgálják, hogy a nemes anyagok 5-10 év múlva is ugyanolyan feszesen tartsanak, mint most, vagy a tradicionálisan a középkonzol tetején elhelyezett, szemet gyönyörködtető üveg indítógomb. Ezek mind olyan - kicsit a múltat idéző - apróságok, melyek még inkább a modell exkluzivitását kívánják elmélyíteni a szerencsés tulajdonosokban. Ide tartozik az Aston Martin embléma is, mely a hűtőmaszkkal egyetemben szintén a valaha gyártott legnagyobb, azonban itt a növekedés csupán 1 milliméter. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az embléma egy angol ékszergyártó manufaktúrától érkezik minden egyes modellre, már több mint száz éve...
Az egyik kedvenc részletem a négykerekű hátulja, ami nagyon hasonlít a márka kisebb sportautójának farára. Kifejezetten érdekes és megosztó ezt a kacsafarok szerű formát egy ilyen nagy SUV-n látni, azonban a bemutatón sokunkat magával ragadott. Nem lenne funkciója a - sokszor az összképet rontó - hátsó szárnynak sem, mivel egy végtelenül ízléses tetőspoilerrel helyettesítette ezt a gyártó. Ráadásul a levegő útját úgy alakították, hogy még hátsó ablaktörlőre sincs szükség, ezáltal keltve még letisztultabb hatást. Összességében elmondható az autóról, hogy felettébb dinamikus vonalakkal és formákkal operál, melyek messze nem annyira konzervatívak, mint a legnagyobb konkurensé, a Bentley Bentaygáé. Nagyon sok ötletes, kecses megoldás lelhető fel a DBX-en, melyek legtöbbje nem túlzó, és megmarad a polgárpukkasztás egészséges határán belül. Sokaktól hallottam, hogy ugyan minek van szükség még egy ilyen divatterepjáróra? Azonban a DBX azok számára, akik így állnak hozzá, egy igen kellemes csalódás lehet: ördögi hangjával, egyedi kiállásával és stílusos dizájnjával egy üde színfolt a kategóriájában. Egyedül az árát kell egy kicsit tovább emésztgetni a megszokottnál, ugyanis szépen felextrázva még a százmilliós határt is átlépheti az újdonság. Ne feledjük továbbá azt sem, hogy az Aston Martin alapvetően egy extravagáns, brit eleganciával megáldott sportautókat gyártó vállalat. Ezért szinte biztosak lehetünk benne, hogy 2022-ig bevezetendő hét új modell legtöbbje az utóbb említett kategóriába érkezik majd. Azt gondolom, hogy nem nézünk rossz évek elébe, főleg ha látjuk azt, hogy egy alapvetően unalmas SUV-ból is milyen remek autót faragtak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?