Biztosan fagyálló a fagyálló?

Fagyálló folyadék ellenőrzése, cseréje

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha tél, akkor csak téli gumi, és jöhetnek a mínuszok? Szó sincs róla, a tartósan hideg körülmények miatt másra is oda kell figyelni az autóban, például a fagyálló folyadékra.

Hogy milyen fontos dologról van szó, röviden a következményekről. Ha a motorban, a bonyolult csatornákban keringő hűtőközeg megfagy, akkor a térfogatát megnövelő, szilárddá váló folyadék egyszerűen szétrepesztheti a motorblokkot, és alsó hangon is százezres károkat okozhat. Elméletileg az öntvényeket ellátják úgynevezett fagydugóval, amely ilyen helyzetben működésbe lép - és ezáltal nem megy tönkre a drága fődarab. Ennek ellenére mégis inkább a katasztrófa megelőzésére biztatunk mindenkit, hiszen a tökéletes megoldás csupán néhány percünket rabolja el, a költségvonzata pedig a legrosszabb esetben is csupán a töredéke egy blokkcserés motorfelújításnak.
A legcélszerűbb persze, ha ősszel általános átvizsgálásra szervizbe visszük az autót, a fagyállótól kezdve az izzókig mindent kompletten átnézetünk, és amit szükséges, azt cseréltetünk. Akinek erre nem futja, házilag is sokat javíthat a helyzetén. A benzinkutaknál ingyenes szolgáltatás a hűtőfolyadék fagypontjának a mérése: a kútkezelő egy kis pálcával mintát vesz, és egy kézi műszer, a refraktométer segítségével meghatározza a fagyáspontot. Legalább mínusz 23-25 fok körüli legyen a mért érték, de ez alatt a szint alatt töltsünk utána fagyálló koncentrátumot, mert a koncentráció töménységével arányosan a fagypont is lefelé megy a negatív skálán. Érdemes tudni, hogy fagyálló folyadék a mért hőmérsékleten még nem fagy jéggé, hanem kásás, leginkább a vizes hóra emlékeztető masszává áll össze, így a motorblokkot nem repeszti szét, viszont nem is szivattyúzható, így a hűtési feladatát nem tudja ellátni, ha így járatjuk a motort, akkor annak túlmelegedése fog komoly károkat okozni. A fagyásponttól függetlenül a hűtőfolyadék cserére szorul, ez általában 2-3 évente esedékes. Ennyi idő alatt ugyanis kémiailag átalakulás a folyadék, és komoly korróziós veszélyt jelent a fém alkatrészekre, bizonyos alumíniumötvözetek különösen érzékenyek az elöregedő hűtőfolyadékra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?