Dobozba zárt álmok

Autómodellek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Azt mondják, egy igazi férfi valamit gyűjt. Bélyeget, sörös dobozt, kártyanaptárt, karórát; gyakorlatilag mindegy, csak szenvedély legyen a javából.

Előre szólunk, veszélyes terület a kisautók ártatlannak tűnő, meseszerűen hívogató világa. Aki gyanútlanul belecsöppen, készüljön fel, hogy pillanatok alatt függővé válhat, és mire észreveszi, mi történt, öntudatlan állapotban már kisebb vagyont szórt el miniatűr csodákra. A kellemetlen meglepetések elkerülése végett az első körben néhány alapfogalom tisztázásával próbálunk segíteni a tájékozódásban, majd belevetjük magunkat a modellautók szövevényes dzsungelébe.

Makett vagy modell? Sokszor merül fel e kérdés, pedig a válasz meglehetősen egyszerű. A makett döntően műanyag elemekből, ragasztással összeállított, méretarányos dísztárgy, amely festéssel, matricázással tehető élethűvé. A makettezés széles rajongótáborral rendelkező, jó kézügyességet igénylő hobbi; a színes dobozok tartalmából autók, motorkerékpárok, kamionok, hajók, repülőgépek, katonai járművek kelnek éltre a csomagoláson feltüntetett méretben. Alapszabály, hogy minél nagyobb az igazi jármű, annál drasztikusabb a kicsinyítés: az autók, kamionok általánosnak mondható 1/24-es léptékével szemben a hajóknál 1/1200-as lépték is előfordul, míg a katonai témáknál az 1/35-ös méretarány terjedt el. Mint az életben bárhol, a kivételek a maketteknél is erősítik a szabályt, így az ínyencek kedvében járva kaphatók például 1/8[/url]-as, 1/12-es, valamint 1/16-os autók, amelyek összeállítva nagyon impozánsak. Modelleknél többféle alkategória létezik, ami most számunkra fontos, azok a fémből készült, készre szerelt, méretarányos járművek, szakzsargonnal diecast modellek. Ezeknél a fő csapásirány az autók, a teherautók (kamionok) és az autóbuszok tábora, a legkedveltebb gyűjtői méret pedig az 1/43, ahol Alfától a Volvóig, Setrától a Roburig szinte minden gyártmány megtalálható.
Gyorsan essünk túl a játékokon. Bizony, bármilyen meglepő, de ide tartozik a legendás Matchbox, az egyforma kerekekkel szerelt Bburago, és minden olyan hasonló termék, ami nyugodt szívvel adható az autótologatós, brümmögős korszakukat élő gyermekek kezébe. A tisztelet jegyében azért tegyük hozzá, a Matchbox még ma is külön világ, nagyon sokan gyűjtik a műfajteremtő, papírdobozos kisautók eme klasszikusát, és egy szinte hiánytalan kollekció valóban sokat ér. Ha már a gyűjtőket említettük, a játékszintű modellek ugyanúgy fontos elemei lehetnek a gyűjteményeknek, elsősorban a tematikus vonalon haladóknak, akik hosszú éveken keresztül arra törekszenek, hogy választott kedvencüket a létező összes formában megszerezzék.
Hirdetés

Az ordító közhely ellenére gyűjteni mindenféle kisautót lehet, azonban teljes felsorolásra nem vállalkoznánk, csupán felvillantjuk a legnépszerűbb formákat, amelyeket a modellgyártók is szem előtt tartanak. A valóságban státuszszimbólumnak számító márkák kicsinyítve ugyanúgy abszolút favoritok, ezért a piaci sikerre vágyó, profi gyűjtői igényeket kiszolgáló üzemek nem lehetnek meg Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Mercedes-Benz és Porsche nélkül – kiváló példa erre a közismert Minichamps választéka, főleg 1/43-as méretarányban. Az esetek többségében így kezdődik a gyűjtővé válás, ha már a garázsban nem állhat a hőn szeretett igazi álomautó, akkor legyen ott a polcon, aztán még egy, aztán még egy, és így tovább. Pénztárcabarát megoldás, amikor fél tucat Ferrarinál sikerül megállni, a lejtő pedig onnan indul, amikor fejünkbe vesszük, hogy fene vigye az utcai tragacsokat, kommersz F430 és 599 GTB Fiorano helyett mostantól csak verseny Ferrarikat gyűjtünk, sokszor egyedi, kézzel készült darabokat kiszemelve, és ennek az elhatározásunknak bizony ára lesz.

Hogy mennyi is, azt pontosan kiszámítani lehetetlen. Az üzletekben kapható, minőségi kivitelű, márkás gyártótól származó modellek árai a mérethez igazodnak, ez 1/43-ban 8000, 1/18-ban 20000 forintos induló szintet jelent; természetesen átlagos vonatkozásban, azaz ennél nem sokkal olcsóbb, ellenben számottevően drágább autókkal is találkozhatunk. A kisszériás, átlagostól eltérő léptékű modellek ára meredeken emelkedik a csillagos ég felé, például a kínai CM által jegyzett, 1/12-es GAZ-12 ZIM alsó hangon 100 ezer forintba kerül az internetes ebay portálon - plusz szállítási költség -, és így még mindig busásan kedvezőbb, mint közvetlenül a CM-től rendelve. Mielőtt folytatnánk a gondolatmenetet, néhány mondat a beszerzési helyekről, amelyek legalább annyira változatosak, mint maguk a modellek. A játékok szinte minden bevásárló- és üzletközpontban hegyekben állnak, a jól ismert üzletláncok polcain megtalálható a Matchbox, a Majorette, a Maisto, a Cararama és még ki tudja, mi minden. Nem ritkák a játékoknál komolyabb modellek sem, mint a Revell, a nagy Bburago és a Maisto; az igazi, olykor válóokkal felérő árcédulát viselő gyűjtői csemegéket viszont csak szaküzletben[/url] érdemes keresni, ahol az aktuális prospektusok, katalógusok ugyancsak beszerezhetők.

Maradva a gyűjtői szempontoknál, a márkák, típusok mellett meghatározó forma egy adott téma szerinti kollekció összeállítása. Kiállításokon nem ritkák az olyan önálló vitrinek, amelyekben kizárólag rendőrségi járművek, mentők, tűzoltóautók, postás kocsik, taxik találhatók – hogy csak a leggyakrabban előforduló mániákat említsük. Sokszor gondot okoz a modellek tárolása is, és tévedés azt hinni, mellékes problémáról van szó. Az 1/43-as lépték voltaképpen arany középút, a 10-12 centiméteres autókon már megvalósíthatók gyönyörű részletek, és panellakásban sem okoz fejtörést egy átlagos, mondjuk 50 darabos kollekció elhelyezése. A jóval kisebb 1/87-es méret a H0-ás vasútmodellezők céljait szolgálja, bár visszautalva a játékoknál említett tematikus szemléletre, a gyűjtők ezeket is örömmel bezsákolják. Az igazi kemény dió az 1/18-as, illetve az ennél nagyobb modellek elpakolása, ám a méretarány megrögzött hívei szerint a látvány minden kellemetlenségért kárpótol – valószínűleg igazuk van.

A modellgyűjtés non plus ultrája az egyedi megrendelésre, a lehető legaprólékosabban készített autók birtoklása, és amint látni fogjuk az összegeket, itt már korán sem a szabadidő kellemes eltöltése a vezérfonal. Ezek a jellemzően 1/12, 1/10, 1/8, alkalmasint 1/5 vagy 1/4 léptékű, maximális anyaghűséggel alkotott tárgyak valóságos műalkotások, és ehhez mérten kitűnő pénzügyi befektetések. Ilyen modelleket felesleges hétköznapi boltokban keresni, egyrészt kuriózum példányok - maximum csekély darabszámú sorozatok -, másrészt a műszaki (technológiai) előkészítés, majd az építés éveket vehet igénybe, és ez egyáltalán nem túlzás! Örömteli helyzet, hogy magyar példán keresztül adhatunk bepillantást e legfelső körbe, ugyanis Noszvai Andrásnak, a hazai oldtimer versenyek[/url] és kiállítások[/url]egyik szervezőjének szívügye a műtárgyszintű modellek gyűjtése. Az általa létrehívott projekt keretében született meg az 1936-os, 16 hengeres Auto Union Type C versenyautó 1/8 léptékű mása, amelynek mesterdarabját Rákóczi János, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum[/url] restaurátora készítette el. Semmi nem jellemzi jobban a maximalizmusra való törekvést, mint az, hogy Németországban egy igazi, múzeumi Auto Uniont szedtek darabokra (!), és a profi dokumentáció elkészítéséhez lézeres műszerekkel végeztek méréseket. A külföldi látogatás után Rákóczi János hónapokig csak vázlatokat, metszeteket rajzolt, átszámolta az összes adatot, azaz a konkrét fúrás-faragás még sokáig váratott magára. Az aranykezű mester első lépcsőben célszerszámokat készített a speciális alkatrészekhez, és ezek száma a munka végeztével meghaladta a 600 darabot!

Arany János szavait idézve, „szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik”, ha ez a remekbe szabott modell valahol - újságban, kiállításon - feltűnik. A komplett autó 515 mm hosszú, súlya 5,7 kg, és összesen 5379 alkatrészből áll – ebből 804 darabot tesz ki a motor, 390 darabot az első, 489 darabot a hátsó futómű. Egyszerűen minden, de szó szerint minden részlet a végletekig kidolgozott, ami pénzben kifejezve 30 ezer eurót jelent. Igen, 30 ezer euró, nem írtuk el sem az összeget, sem a pénznemet. A mesterdarab alapján csak 25 darab, sorszámozott modell készült, ami azt jelenti, gyakorlatilag akkor sem vehetnénk meg, ha lenne ennyi pénzünk. A helyzet pontosan ugyanolyan, mint a valódi álomautók világa, tehát nem csak a kicsinyített kocsi, de a vele kapcsolatos illúzió is hátborzongatóan tökéletes.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?