Amerika legnépszerűbb autójának elektromosÃtásával nem lehet mellélÅ‘ni, gondolták a Fordnál. Pedig sikerült, a tervezett mennyiségre sincs igény, csökkenteni kellett a gyártást
Nem állnak fényes jövÅ‘ elÅ‘tt az elektromos autók Amerikában, ha a Gallup által mért tendenciák Ãgy folytatódnak. A közvéleménykutató intézet felmérése szerint jelenleg még nÅ‘ az elektromos autók aránya, ám ezzel egyidejűleg azoké is, akik elutasÃtóak az új hajtásmóddal szemben. A kutatás nem téri ki rá, de érdekes lenne azt is vizsgálni, hogy a személyes tapasztalat vagy a negatÃv hÃrek növelik az ellenállást.
Nem fogja elárasztani az utakat a Cadillac új csúcsmodellje, a Celestiq. Az árát még a hivatalos honlapon sem árulják el, de nagyjából 170-200 millió forint körül mozog
Az amerikai villanyautó-tulajdonosok köre jócskán bÅ‘vült egy éve alatt, tavaly márciusban még csak 4% volt az arányuk, ez idén tavaszra 7%-ra kúszott. Ez a kutatás egyetlen pontja, ami örömmel töltheti el a gyártókat és a zöldÃtést sürgetÅ‘ szövetségi kormányt. A villanyautók kilátásai jócskán romlottak, mÃg tavaly a megkérdezettek 12%-a vélte úgy, hogy nagy valószÃnűséggel a következÅ‘ autója elektromos lesz, addig idén csak 9% gondolta Ãgy. A kevésbé elkötelezett csoport 43%-ra rúgott 2023-ban, idén már csak 35%-uk vélekedett úgy, hogy talán vásárol zéró emissziós járművet. Ezzel szemben 48% nem tervez villanyautót vásárolni, ami 7%-os növekedést jelent.
Tavalyhoz képest többen amerikainak van villanyautója, de kevesebben vágynak rá
A válaszok nagyban függtek a megkérdezettek korától, anyagi helyzetétÅ‘l és politikai beállÃtottságától. A 18-29 közötti korosztály birtokolja a legtöbb villanyautót (10%), ennek aránya 65 év felett már csak 3%. A legfiatalabbak 35%-a utasÃtja el az elektromos járműveket, a legidÅ‘sebb csoport 63%-a nem kÃván ilyen autót vásárolni. Nem meglepÅ‘ módon azok tulajdonolják a legtöbb kipufogómentes modellt, akik évente 100 000 dollárnál (36 millió forintnál) jobban keresnek. Arányuk 14%, a nagy valószÃnűséggel vásárlók (11%) és a talán vásárlók (34%) aránya is itt a legnagyobb, az elutasÃtottság pedig a legkisebb (41%). Az évi 40 000 dollárnál (14 millió forintnál) rosszabbul keresÅ‘k 2%-ának van a nevén ilyen jármű, 61%-uk pedig nem is vágyik rá.
Nem az elképzelt ütemben nÅ‘ a kereslet, a gyártók sokkal óvatosabbak a teljes elektromosÃtás kérdésében
A demokrata szavazók 9%-ának van villanyautója és 61% többé-kevésbé érdekelt a vásárlásban, 27% kerüli ezeket a modelleket. A párt nélküli és republikánus autótulajdonosok 6%-ának van ilyen járműve, a független szavazók 47, jobboldaliak 69%-a nem érdekelt a birtoklásban. Összességében úgy tűnik, hogy a kezdeti gyors felfutás kifulladni látszik, ami rossz hÃr a gyártóknak, mert Å‘k kapacitásaikat és modellpalettájukat az egyre növekvÅ‘ igények kielégÃtése szerint tervezték, ezzel ellentétben most a mérsékelt növekedési szakasznak van nagyobb esélye.