Egyre többen vesznek hibridet, villanyautót még mindig nem elegen!
Nőtt az elektromos autók piaci részesedése, viszont az EU elvárásaitól egyelőre messze
Összességében kevesebb új autót helyeztek forgalomba idén az első öt hónapban Európában, mint tavaly ilyenkor. A hibridek és az elektromos autók piaci részesedése egyaránt nőtt, a magyar piacon pedig érdekes tendenciákat jelentettek.
2025 első öt hónapjában 4 566 970 személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, csupán 0,6 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi esztendő azonos időszakában (akkor 4 594 302). Kizárólag a májusi számokat nézve 1,6 százalékos emelkedést mértek, ez a gyakorlatban 926 532 autót jelent - derül ki az ACEA friss kimutatásából. Az év ötödik hónapjában a legnagyobb ugrást Litvánia újautó-piaca érte el, ahol 43,8 százalékkal több kocsit vettek nyilvántartásba, mint tavaly ilyenkor, de ez még így is csak 4092 személygépjárművet jelent. Ezzel szemben a legnagyobb visszaesést Románia produkálta -32,7 százalékkal, így a szomszédos országban 10 521 autót regisztráltak.
Hajtásláncok alapján rangsorolva továbbra is a hibridek vezetnek 35,1 százalékos piaci részesedéssel, ezt követően a benzinesek jönnek 28,6 százalékkal. Harmadikként az elektromos autók 15,4 százalékkal, csak ez után a dízelmotorosok 9,5 százalékkal, majd a PHEV-ek (8,2%), végül az alternatív üzeműek (3,3%).
Bár az elektromos autók piaci részesedése az első öt hónap alapján 15,4 százalék, ami előrelépést jelent a múlt év azonos időszakában jelentett 12,1 százalékhoz képest, még mindig messze elmarad az ideálistól, amennyiben a gyártók meg akarnak felelni az EU emissziós kvótájának - áll az ACEA közleményében. Jól látható a piaci trendeken, hogy a vásárlók a hibrideket részesítik előnyben: nagyobb szeletet hasítottak ki a "tortából", mint tavaly ilyenkor.
Ami a hazai piacot illeti, idén május végéig 54 588 autót regisztráltak - ez 5,7 százalékos előrelépés. Döntő többségük hibrid (52%), majd a benzinesek következnek (24,2%), ezt követően a dízelmotoros kocsik (12,1%), az elektromosok pedig az európai számokhoz képest egészen kicsi részesedéssel bírnak - csupán 7,2 százalékkal. Az alternatív üzeműeket nem számítva hazánkban a PHEV-ek az utolsók 4,1 százalékkal.
A gyártók rangsorában továbbra is őrzi piacvezető szerepét a Volkswagen csoport, ráadásul 4,8 százalékkal növelni tudta regisztrációt. Márkákra lebontva az Audi (-0,4%), a SEAT (-19,3%) és a Porsche (-22,3%) kivételével az összes növelni tudta az értékesítését, legnagyobb mértékben a Cupra (+47,7%).
A VW-t követően a Stellantis következik, január és május vége között kereken 10 százalékkal kevesebb személyautót regisztráltak, mint 2024 azonos időszakában. Itt éppen fordított a helyzet, hiszen csak a Peugeot (+1,3%), a Jeep (+0,4%), illetve az Alfa Romeo (+33,5%) tudott növekedni, minden más márka mínuszban zárt. Figyelemre méltó a Lancia/Chrysler mélyrepülése (az ACEA együtt rangsorolja őket): 72,8 százalékos visszaesést produkáltak.
A harmadik Renault Csoport 6,6 százalékos pluszban zárt. A Renault 10, a Dacia 1,9 százalékos növekedést jelentett, míg az Alpine elképesztő 128,9 százalékkal több autót vett nyilvántartásba. Utóbbinál az jelentős elmozdulást az A290 megjelenése okozta, előtte csak az A110 volt a kínálat része.
A top 5-be a Toyota és a Hyundai csoport fért be, az első tízet pedig a BMW, a Mercedes, a Ford, a Volvo, illetve a Nissan teszi teljessé. A mostanában komoly visszaesést produkáló Tesla a 13. lett az év első öt hónapja alapján, 40,5 százalékos mínuszban zárva.