Ezeket az új autókat vették a legtöbben tavaly

Részletesebben is megnézzük a tavalyi újautó-piacot

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Maradt a csökkenő tendencia az új autók piacán. Nem vészes a helyzet, de 2021 után 2022-ben is kevesebb új autót adtak el itthon. Persze a koronavírus járvány után a chiphiány sem könnyítette meg a helyzetet. Na, de nézzük a számokat!

Árgus szemekkel figyelik a gazdasági elemzők a különböző országok adatait, várva, hogy kiderüljön recesszióba fordul-e a gazdaság vagy sem. Hát a hazai újautó-piacon erre nem kell várni, most már kijelenthető, hogy a COVID-járvány óta folyamatosan csökkennek az eladások. Hogy egy klasszikust idézzek, a helyzet nem jó, de nem is katasztrófa, szóval a 2008-as válság idején láttunk már rosszabbat, de a 2020-ig tartó lendületes növekedésnek vége szakadt. Egészen pontosan 10 417 autóval kevesebb személyautó fogyott tavaly az egy évvel korábbi időszakhoz képest, ami 8,5 százalékos visszaesés.
Hirdetés
Az egyik kiváltó ok maga a pandémia volt, illetve a járvány miatti bezárkózás. Erre jött aztán az úgynevezett chiphiány, illetve egyéb alapanyagok hiánya, így a kereslet hiába javult, avagy alakult magasan a járvány lecsengésével, a gyártók nem bírták ezt lekövetni. Márpedig a táblázatokba végül a forgalomba helyezések száma kerül, tehát a megrendelőknek átadott autók. Ráadásul a hazai számokat tekintve mi most a DATAHOUSE adatait vesszük figyelembe, amelyek nem az úgymond megtisztított adatok. Így fordulhat elő, hogy míg itt a Suzuki szerepel az élen, más számítási módszerekkel a Toyota áll az élen. Például, ha egy kalap alá vesszük a személyautókat és a haszonjárműveket, illetve csak azokat az autókat számítjuk bele, amelyek valóban országon belül maradtak. Ha csak a kisteherautók szegmensét nézzük, ott elég csúnya a visszaesés, hiszen 5331 darabbal kevesebb fogyott az egy évvel korábbi adatokhoz képest, ami 23,2 százalékos visszaesés. A haszonjármű eladások csökkenése pedig általában lassuló gazdaságot, a beruházások csökkenését is jelentheti. Buszokból is jóval kevesebbet vásároltak, ugyanis 31,7 százalékos a visszaesés, ami 320 darabos visszaesés. A nagy haszonjárművek kategóriája szépíti az eredményt 27,5 százalékos emelkedéssel, ami 1270 darabos emelkedés. Végül a motorkerékpárokat is érdemes megemlíteni, hiszen ezen a téren is növekedés látható, 542 darabbal többet adtak el, ami 12,9 százalékos növekedés. Viszont, ha minden kategóriát együtt nézünk, akkor még kevésbé rózsás a helyzet, mert így kijelenthető, hogy 9,2 százalékkal csökkent az új járművek piaca, ami 12 144 darabbal kevesebb eladott masinát jelent.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2022-ben (Forrás: DATAHOUSE)
2022 2021 Különbség (%)
Személygépkocsi 111 524 121 941 -8,5%
Kishaszonjármű 17 652 22983 -22,3%
Busz 691 1011 -31,7%
Nagyhaszonjármű 5705 4475 27,5%
Motorkerékpár 5197 4603 12,9%
Összesen 140 769 155 013 -9,2%

Kicsit részletesebben megnézve a márkasorrendet, jól látszik, hogy a Toyota rendesen szorongatja a Suzukit. Bár még mindig a hazai gyárral is rendelkező japán márka áll az élen, a DATAHOUSE adatai szerint az eladásaik 21,48 százalékkal, 3791 darab autóval visszaestek. A márka piaci részesedése pedig 2,05 százalékkal csökkent, így lett 12,43 százalék. A Toyota viszont erősödni tudott a gyengélkedő piacon. Összesen 1184 darab autóval többet adtak el, piaci részesedésüket 1,99 százalékkal növelték 11,89 százalékra. Harmadik helyen a Volkswagen áll, szép növekedés bemutatva, ugyanis 46,21 százalékkal, 3259 autóval többet adtak el. Így a márka piaci részesedése 3,46 százalékkal nőtt 9,25 százalékra.
Személyautók márkasorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
Helyezés Márka Regisztráció Változás
2022 2021 2022 2021 (%)
1. 1. Suzuki 13859 14650 -21,48%
2. 2. Toyota 13262 12078 9,80%
3. 7. Volkswagen 10311 7052 46,21%
4. 3. Ford 8516 10603 -19,6%
5. 4. Kia 8132 9130 -10.93%
6. 5. Skoda 6916 7852 -11,92%
7. 6. Dacia 6117 7367 -16,97%
8. 9. Mercedes-Benz 5752 5680 1,27%
9. 12. BMW 4785 4063 17,77%
10. 11. Opel 4230 4155 1,81%
11. 10. Hyundai 4207 5293 -20,52%
12. 8. Fiat 2941 6457 -54,45%
13. 18. Audi 2863 2107 35,88%
14. 15. Volvo 2588 2536 2,05%
15. 17. Peugeot 2163 2260 -4,29%
16. 23. Ssangyong 1979 918 115,58%
17. 13. Nissan 1678 2831 -40,73%
16. 18. Renault 1622 5039 -30,36%
19. 20. Mazda 1338 1542 -13,23%
20. 19. Citroën 1297 1433 -9,49%
21. 21. SEAT 1100 1230 -10,57%
22. 22. Honda 1007 1135 -11,28%
23. 24. Lexus 753 780 -3,46%
24. 31. Tesla 597 184 224,46%
25. 14. Jeep 499 2612 -80,9%
26. 25. Mini 482 457 5,47%
27. 26. Alfa Romeo 371 435 -14,71%
28. 29. Porsche 356 303 17,49%
29. 32. Cupra 302 101 199,01%
30. -. MG 294 0 n.a
28. 34. Land Rover 218 311 -29,90%
32. 30. Abarth 214 215 -0,47%
33. 27. Mitsubishi 196 365 -46,30%
34. 35. DS 116 54 114,81%
35. 34. Subaru 93 82 13,41%
36. 33. Jaguar 69 93 -25,81%
37. 36. Ferrari 33 26 26,92%
38. - Dongfeng 33 1 3200%
39. 38. Bentley 21 15 40%
40. 37. smart 19 25 250%
41. 40 Aston Martin 18 7 157,14%
42. 39. Maserati 15 7 114,29%
43. n.a Rolls-Royce 10 2 400%
44. n.a Alpine 9 4 125%

Nagyot nőttek a Ssangyong eladásai, hiszen 115,58 százalékkal javultak a számok, ami azt jelenti, hogy 1061 darabbal több autót adtak el. Teslából 413 darabbal több fogyott, ami 224,46 százalékos növekedés, de a Rolls-Royce például 400 százalékkal növelte eladásait. Ami persze azt jelenti, hogy a 2021-es 2 darab után 2022-ben már 10 darab luxusautót adtak el. A nagy növekedők táborát gyarapítja még a Cupra és a DS is. Előbbi 199%-os növekedéssel 201 autóval többet adott el. A DS pedig 114,81%-os növekedéssel 62 autóval többet. A nagy legnagyobb csökkenést a Jeep hozta össze, hiszen 80,9 százalékkal kevesebb autót, összesen 499 darabot adtak el, ami 2113 darabbal kevesebb az azt megelőző évnél. A Fiat se lehet boldog, ugyanis 54,45 százalékkal csökkentek az eladásaik, ami 3516 autóval kevesebbet jelent. A Nissan is erős visszaesést mutat 40,73 százalékos csökkenéssel, az pedig tán nem is meglepő, hogy a Mitsubishi is 46,30 százalékkal kevesebb autót adott el. Ám utóbbi márka esetében az európai maradás is erősen kérdéses.
Hirdetés
Tényleg igaz, hogy a SUV-ok nagyon népszerűek, de a kategóriákat nézve azért még mindig az alsó-középkategória volt a legnépszerűbb, tehát a C-szegmens. A második legkedvelteb kategória viszont a B-SUV, tehát a kisautók platformjára épített városi terepjárók, avagy crossoverek szegmense, a harmadik kedvenc pedig a C-SUV, a kompakt szabadidő-autók. Modellekre lebontva az eredményeket érdekes látni, hogy a Vitarát megelőzte az új S-Cross, ugyanis utóbbiból 7187 darab kelt el, míg előbbiből 5509 darab. Másosdik legnépszerűbb modell a Kia Ceed3980 darabbal, míg a dobogó alsó fokáról a Toyota Corolla taszította le a Fiat 500-ast.
Személyautók modellsorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
] ]
Helyezés Modell Regisztráció Változás
1. Suzuki S-Cross 7187 14,79%
2. Suzuki Vitara 5509 -34,02%
3. Kia Ceed 3980 1,40%
4. Toyota Corolla 3413 -0,73%
5. Dacia Duster 3275 -27,24%
6. Skoda Octavia 3237 -14,70%
7. Volkswagen T-ROC 2698 166,34%
8. Fiat 500 2110 -55,37%
9. Toyota Yaris 2099 7,64%
10. Toyota RAV4 1984 7,19%
11. Ford Tourneo Custom 1916 -42,62%
12.Toyota Yaris Cross 1785 611,16%
13. Kia Sportage 1734 -26,59%
14. Ford Puma 1665 -16,29%
15. Toyota C-HR 1503 1,21%
16. SsangYong Korando 1427 85,57%
17. Ford Kuga 1402 64,17%
18. Hyundai Tucson 1348 -27,76%
19. Hyundai i30 1301 7,34%
20. Dacia Jogger 1202 -
21. Opel Crossland X 1197 5%
22. Ford Focus 1194 -16,15%
23. Volkswagen T-Cross 1167 24,02%
24. Volkswagen Passat 1154 9,49%
25. Volkswagen Golf 1062 19,33%
26. Volkswagen Tiguan 987 69,30%
27. Skoda Superb 934 12,26%
28. Skoda Kodiaq 883 -12,23%
29. Volvo XC60 839 11,42%
30. Volkswagen Taigo 837 -
31. Volvo XC40 821 0,24%
32. BMW X5 810 49,72%
33. Volkswagen Arteon 785 47,28%
34. OpelCorsa 722 -20,66%
35. Nissan Qashqai 718 680,43%
36. Skoda Scala 717 -20,33%
37. Kia Niro 711 -16,74%
38.Opel Mokka 700 97,74%
39. Dacia Sandero 696 33,14%
40. Suzuki Swift 668 -71,13%
41. Kia Xceed 634 9,69%
42. Ford EcoSport 613 -18,38%
43. Toyota Aygo 611 -25,85%
44. Opel Astra K 562 -32,04%
45. Peugeot 3008 532 -9,06%
46. Hyundai i20 510 -19,05%
47. Audi A3 496 249,30%
48. Volkswagen Polo 494 50,15%
49. Toyota Highlander 494 35,71%
50. BMW 3-as sorozat 488 3,17%
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.01.05. at 13:16
    Permalink

    Szeretnék magyarázatot kérni az újabbb indokolatlan 450ezres áremelésre. A forint erősödik. Csiphiány megszűnt. Az olaj és gázár a háború előtti szinten van.

    • 2023.01.05. at 20:26
      Permalink

      Mélyen Tisztelt Katona Úr !

      A Suzuki legutóbbi áremelésére szeretnék magyarázatot kérni, mivel én is akarok venni de mire összegyülne rá a pénz mindig megdrágítják és ez megy már 2éve. Köszönöm megtisztelő részletes válaszát.

      Üdv

  • 2023.01.05. at 16:37
    Permalink

    Kedves Horváth András!

    Nagyon köszönöm az adatokat!!! Pont ezeket kerestem.

    Annyi pontosítással élnék, hogy a “Személyautók márkasorrendje regisztráció szerint” táblázatban a regisztrációnál az évszámok nem 2021 és 2020, hanem 2022 és 2021. Továbbá a Suzuki és Toyotánál a régebbi év adatai tényleg 2020-asak, míg a többi márka visszatekintése 2021-es ha nem tévedek.

Vélemény, hozzászólás?