Ha valódi autós üldözés kell, a Ronin a te filmed!

Nem az autóké a főszerep, de mégis - 20 éves a Ronin!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Befutott színészek, magas költségvetés, profi pilóták. A Ronin nem is autós filmnek indul, mégis minden idők legkomolyabb üldözéseit láthatjuk benne, és idén 20. évfordulóját ünnepelhetjük.


A ’90-es évek vége nem csak remek autókat adott a nagyvilágnak, de az autós filmek is jó idejüket élték ekkor. A scripteket még nem úgy vázolták fel, hogy mi az, amit a számítógép mögött ülve meg tudnak rajzolni, és kínosan érezte magát a rendező, ha valamin utólag kellett kicsit alakítani.

A Ronin is tipikusan olyan, mint a Taxi; színtiszta autós élmény egy csöppet több realitással.

Annak ellenére, hogy a filmet Franciaországban forgatták, amerikai produkció, és John Frankenheimer mozija sem lett kevésbé izgalmas, mint Luc Besson Taxija. Ellenben egészen más hangulatú, és a humor helyett itt valódi akciójelenetek, izgalmak láthatók, esetenként pedig 18-as karikát igénylő mennyiségű vér is előbukkan.
A sztori maga talán nem is annyira lényeges, mint a film egyes jelenetei, a történetet nem is lehetett volna folytatni, vélhetően ezért is nem készült újabb epizód.

A szereplőket nem ismerjük meg túlzottan - még a teljes nevüket sem tudjuk - ellenben pontosan látjuk, kinek mi lesz a szerepe.

Jean Reno (akit egyébként tegnap a Genfi Autószalonon is láttunk bóklászni a Renault standján) és Robert De Niro lesz a két vérprofi gyilkológép a csapatban. A mesteri páros rezzenéstelen arccal készíti el a tervet, melyben megszerzik megrendelőjüknek a táskát. A szerepek folyamatosan változnak, nem mindig tiszta, ki kivel van, az meg végképp ki sem derül, mi van a táskában, amit kergetnek, és amiért az oroszok képesek vagyonokat fizetni. Persze mindig van, aki többet adna, vagy aki kinyírja a másikat, hogy osztozkodni véletlenül se kelljen, de maga a táska sorsa nem is igazán lényeg.
Onnantól lesz egyértelmű, hogy mi is a célja a filmnek, amikor először hozzák szóba az Audi S8-at. Pontosan jól tudja az összesodort banda pilótája, hogy mi is kell a társaságnak, hisz a V8-as Audival hamar képesek elhagyni a helyszínt, nem mellesleg pedig pont elég agilis ahhoz, hogy a városban is boldoguljanak vele. Nem csak úgy érkezik egy autó, bár a többi megjelenő modell nem kap ekkora hangsúlyt a film során. Az első autós üldözéstől kezdve, ami Nizzában és környékén játszódik, azt várjuk, mikor jön még autós üldözés, mert ami előtte és utána van, az nem épp izgalmas. Nem a monológok miatt érdekes a Ronin, hanem attól, hogy minden jelenet egész hiteles. A rendező nem alkalmazott utólagos technikát, vagy CGI-t, egy-két jelenetnél vehető észre apró csalás.

Ezekért egy utólagos kommentárral ellátott kiadásban John Frankenheimer még elnézést is kért.

Ilyen például, amikor a két főszereplőt belső kamerás felvételen láthatjuk, ez az egyetlen olyan jelenet a filmben, amit green boxban vettek fel.
Hirdetés

Minden autós üldözés valódi, a nizzai ráadásul több mint hét perc tömény benzinégetés, autózúzás és küzdelem a forgalommal, meg a szűk utcákkal.

Az autók között itt kap először és utoljára nagy jelenetet az S8, egy vélhetően V6-os XM-et kell levadásznia a hegyi szerpentinen, majd le a domboldalon az erdőn keresztül. Eközben Jean Reno és Robert De Niro egy 6,9-es Mercedes-Benz 450 SEL-lel kergeti a Peugeot 605-ösöket. Itt láthatunk egy furcsa utólagos megoldást, amire értelmes magyarázatot nem találni, de a farolásos kiállás műfüstje elég idegenül hat az egész filmre való tekintettel. Az üldözések azért is lehettek ennyire tempósak, mert fahrtautóknak is hasonlóakat választottak, azokat gondosan átalakították.
A második nagy üldözésnél, a párizsi jelenetnél például használtak Porsche 911-et, de volt egy átalakított Mercedes 500E-is, melyre utánfutóként kötötték a Peugeot 406-ost. A párizsi jelenet szintén több mint 7 perc, és több részlete is rendkívül érdekes, hisz egészen idáig nem gondoljuk, hogy a csapat vezérének, Natascha McElhone-nak több is jut az autózásból. Egy elég véres jelenet után kerül először egy Safrane volánja mögé, majd a záró üldözésben az M5 pilótája lesz. Már csak azért is érdekes, hogy egy ilyen nagyágyút, és egy Peugeot 406-ot eresztenek össze, ám a jelenet annak ellenére, hogy hosszú, borzalmasan izgalmas. Az is tökéletesen kiderül belőle, hogy De Niro fa arca tökéletes mondjuk egy pisztoly mögött, de volán mögé nem igazán való.

A forgatáshoz vagy ötféle E34-es ötöst használtak, miközben olyan bakikat követtek el, amit egy autóőrült azonnal kiszúr.

Ilyen, amikor a félig kész felüljárón Jean Reno kilövi a kerekét, és a közeli felvételen nem az egyébként az autón lévő, rendkívül látványos és ritka Style 20-as felnit látjuk, hanem egy hagyományosabb, persze modellhű pókhálós Style 5-öt. Ennek ellenére is megunhatatlan maga a jelenet, hisz mindkét autót profi pilóták terelgették, igazán látványosan. A forgatáson 300 kaszkadőr dolgozott, a száguldozás sokszor hosszú snittekből állt, a rengeteg kikerült autó mindegyikében profi pilóták ültek.
A Ronin rendkívül izgalmas, ám a film címe mindaddig értelmetlen, amíg De Niro sérülését el nem látják, majd a kis makettfigurákat gyártó Jean-Pierre el nem meséli a 47 Ronin történetét. A szereplők mind profi bérgyilkosok, testőrök, akiket a szolgálat után összesodort az élet. A figurás rész önmagában is érdekes, a rendező, John Frankenheimer maga is űzi a hobbit, így egy csöppet magát is sikerült belevonni a filmbe. A Ronin így 20 év után is rendkívül izgalmas, ám nem épp egy könnyed esti mozi.

A hosszú monológokat, párbeszédeket nélkülöző akciófilm leginkább azoknak ajánlott, akik a színtiszta autós filmekben szeretik csemegézni az érdekességeket.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.03.08. at 08:14
    Permalink

    Mindig jókat nevetek, amikor amerikai színész francia autó volánja mögé kényszerül egy Franciaországban forgatott filmben. De Niro (és Tommy Lee Jones) a Vérmesékben is “franciáznak” egy kicsit, biztos gondolták magukban, hogy “Mik ezek a vackok? Oh my goodness!” 🙂

    • 2018.03.11. at 09:07
      Permalink

      Jah mert az amerikai kocsik annyira jók, és annyira etalonnak tekinthetők mind megbízhatóságra, mind minőségre, hogy attól feljebb már maximum csak a németeket lehet említeni… Oh my goodness, megint kár volt megszólalnod.

      • 2018.03.11. at 10:25
        Permalink

        Gondolom, a kínai kocsikról is ilyen feltűnő magabiztossággal tudsz ugatni előítéletekre támaszkodva, mint ahogy a zömében német és olasz dízelekkel szerelt, Európában forgalmazott amerikaiakról, amik ráadásul viszonylag ritkák is. Ebből aztán marhára kiderül, mennyire jó vagy nem jó egy USA-autó 🙂 Teljesen agyadra ment a hülyeség – de nem baj, engem az vigasztal, hogy Milán haverod már észhez tért. Követned kéne a példáját, eszetlenke 🙂

          • 2018.03.11. at 16:15
            Permalink

            Figyu, ha valaki hosszú-hosszú éveken, akár évtizedeken át kétes minőségű termékekkel nyomul, akkor természetes, hogy az emberben kialakul egy kockázatkerülő reakció. Miért kéne megbíznom a gyártójában, amikor egy csomó tulaj életét keserítette meg? Én nem akarok beállni a sorba, nem akarok százezreket, milliókat kockára tenni azért, hogy utána járjak a mendemondák valóságtartalmának. Lehet, hogy ez felétek tök természetes dolog(úgy tűnik, Zöldikéék felé is), mert szeretitek a kemény munkával megszerzett pénzt az ablakon kidobálni, de ne akard már ezt a mentalitást ráerőltetni másokra is… Járj nyugodtan ingoványos talajon, ha jól esik, de ne kábíts már minket azzal, hogy mi is nyugodtan menjünk utánad 🙂

  • 2018.03.08. at 09:47
    Permalink

    Eddig kétszer is csináltam magamnak autós üldözéses listát, ez a film mindkettőn ezüst érmes lett, valahogy sosem éreztem úgy hogy ez a legjobb autós üldözés, pedig ott van a szeren rendesen.
    “300 kaszkadőr”? Statisztából se kevés annyi… 🙂

      • 2018.03.08. at 11:06
        Permalink

        Az első listában 10 modern film került be, így a Bullit nem játszhatott. Speciel a Bullit az amelyik ma is megállja a helyét (talán a francia kapcsolat még), de azért illúzióromboló amikor lerepülő dísztárcsával és a jelent felgyorsításával akarnak sebességérzetet varázsolni.

        http://autossagok.blog.hu/2017/04/02/a_filmtortenet_10_legemlekezetesebb_autos_uldozese

        A pódiumon dominálnak a bűnös élvezetek a 80-as évekből 🙂

        Az új listán még dolgozom, ez egy top 15 szabadfogású (annyi kötöttséggel hogy (továbbra is) franchise-onként egy film szerepelhet), és ott már bekerülhetett a Bullit és a Francia Kapcsolat (előbbi igen előkelő helyen), kiegyensúlyozottabb a felhozatal a dobogón is.

        • 2018.03.10. at 09:51
          Permalink

          Mindenkeppen nezd meg az 1974-es Gone in 60 seconds cimu filmet! Vagy 500 kocsit zuznak benne ossze, egy kozel 40 perces hajszaban. Oriasi. CGI meg sehol, minden total valosagos. Az ugratos jelenet le van lassitva, a Mustang majdnem felbe torik. Jo szivvel ajanlom, qva jo 🙂

          • 2018.03.10. at 09:53
            Permalink

            Aztan ott van a Piedone a zsaru. Egy Lambo Espadat uldoz benne Piedone egy Alfa Giulia rendorautoval. Szinten klasszikus. Huhh, mennyi jo autos jelent volt regen is.

          • 2018.03.10. at 14:49
            Permalink

            Köszi, az olasz meló mellett ez az egyik film amelynek az autós üldözését nem tudta überelni a modern remake (pedig az új film sem tragikus).

          • 2018.03.10. at 20:44
            Permalink

            Elfogult vagyok a Mustanggal kapcsolatban, mert nekem is van egy 429-es. Egy vadallat. A Cage-fele remake eleg hatasvadasz, de a hajsza az M5-os bomossel nekem is tetszett. Tudtad, hogy az eredetiben foszereplo H.B. Halicki a 2. resz forgatasa kozben halt meg? Szegeny, Isten nyugosztalja! Pedig az elso reszben rengeteg autot o maga adott a filmhez a sajat parkjabol. Igazi autobuzi volt. Mint mi 🙂

          • 2018.03.11. at 09:10
            Permalink

            540i-vel üldözték a Shelby GT500-at nem M5-tel.

  • 2018.03.12. at 09:36
    Permalink

    Hát a 429-essel alighanem az egyik leginkább benzinvérű tulaj lehetsz itt, vagyunk itt egy páran, akik a fórumon éljük ki amit nem valósítunk meg a garázsban 🙂

    Ha jól tudom Halicki eredetileg autószerelő (autómentős) volt, és pont ezért is tudott áttörőt alkotni, mert nem művészként szállt be hanem autós őrültként.

    Sokat tett bele a filmbe és sokat is áldozott érte.

    Az özvegy is érdekes történet.

Vélemény, hozzászólás?