Helyszíni ellenőrzés és bírságfizetés az autópályákon

Nem csak ellenőrizni fognak, pénzt is szednek majd az autópálya-lehajtóknál

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A bliccelési arány apasztására újabb, ezúttal úgynevezett mobil csoportokat vet be az autópályakezelő.

Autópályán bliccelni eddig sem érte meg, ám mostantól még nagyobb a lebukás veszélye azok számára, akik esetleg elfelejtenek autópálya-matricát, hivatalos nevén e-matricát vásárolni. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ugyanis minimumra kívánja apasztani a pályadíj megfizetése nélkül autózók számát, ezért a korábban megszokott kamerás ellenőrzés mellett már helyszíni bírságfizetést is lehetővé tevő mobil csoportokkal is vizsgálja az e-matrica meglétét. Az autópályák zömén, a teherautók számára pedig az autóutakon, de még a főutak egyes szakaszain is kötelező az úthasználati jogosultság megfizetése, azt gyakorlatilag bárhol ellenőrizhetik manuális és elektronikus eszközökkel is. Magyarán az autópályakezelő bármikor kérheti az autósoktól a vásárlást igazoló szelvény bemutatását. Ezt szerencsére már nem teszik az ellenőrök, hanem egyrészt kamerákkal olvassák le, majd azonosítják és ellenőrzik a rendszámokat, másrészt az új, decemberben tesztüzemmel, mostantól élőben szolgáló mérőcsoportok miniszámítógépbe pötyögik a megállított autók rendszámát, s amennyiben nincs meg a matrica, a helyszínen pótdíjaznak - személyautó esetén 30 napon belül fizetve 14 875 forint a bírság. Ha esetleg rossz rendszámra vettük a matricát, akár 3 karakter is pontosítható, igaz, karakterenként 1470 forint pótdíj akkor is fizetendő rögtön a helyszínen, ugyanis az új mobil csoportok kasszával ellátott autókkal felszerelt egységek.
Hirdetés
[kepallojobb=370959]Ez az eszköz mondja meg, ha nincs matrica[/kepallojobb]
A decembertől tartó tesztidőszak alatt a 6 mobil csoport több mint 82 ezer járművet ellenőrzött, s létjogosultságát mutatja, hogy az ellenőrzött autók 1,5 százaléka (1900 darab) nem rendelkezett érvényes e-matricával. Többségük - 1400 autó, azaz 78% - külföldi volt, a pótdíjak 70 százalékát fizették be a helyszínen, melyből 15,5 millió forint folyt be az úthálózat fenntartásának kasszájába. Ugyanakkor, mint azt Varga Zoltán, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. díjszedési igazgatója közölte, az ÁAK-nak nem a pótdíjak, büntetések kiszabása a célja, hanem éppen ellenkezőleg. A mobil ellenőrzőcsoportok folyamatos jelenlétével a vásárlási kedvet szeretnék növelni és egyúttal a - zömében külföldi rendszámos autók esetén tapasztalt - bliccelés lehetőségét visszaszorítani. Az új, immár kasszát is bevető mobil csapatokkal elsősorban parkolókban, benzinkutaknál, pihenőhelyeken, illetve lehajtóknál lehet majd a jövőben találkozni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 07:33
    Permalink

    pár dolog hibázik:

    Aggregátor minek egy szivargyújtóról működő egységhez? (lásd inverteres átalakító 12-220 volt)
    Rendőrautókban sincs a lézerhez a kamerához külön aggregátor.
    A bérekről meg annyit: Átcsoportosítanak embereket más területről 1-2 napokra. (így már munkaruha , és a egyéb többi védőfelszerelés, zuhanyzó stb sem kell)Autó nem kell új, mert ott vannak a régi autóik, amiket másra is használnak.Gondolom ahogy a rendőrautókba be lehet szerelni a mérőegységet-kamerát (mert azok sem fix autókban vannak), így ezeket is bármelyik autójukba betehetik.Főnök-bérszámfejtő, adminisztrátor meg ilyen f@szság nem kell hozzájuk, mert ezt is meg tudja csinálni az aktuális állomány.Az a baj hogy ekkora bürokráciát akar mindenki csinálni, holott csak logisztika lenne az egész.
    Megállítani meg nem kellene őket, hiszen a rendszámfelismerő rendszer gondolom vezeték nélküli hálózaton alapuló titkosított hotpointokkal, amikre rá lehet csatlakozni a megfelelő felhasználó névvel, és jelszóval..

  • 2017.10.30. at 07:33
    Permalink

    Neki kellene futni még egyszer azoknak a fránya számoknak…
    Vagy a sajtótájékoztatón mondtak sületlenségeket, vagy Katona úr számológépe mondott csütörtököt! Csak az a baj, hogy mostanában mindenfelé egyre több az ilyen cikk. Szép nagy számokat írunk, hadd legyen hatásos a dolog, de a számok azért számok maradnak…
    82.000-nek az 1900 nem 1,5%-a, hanem 2,3%-a. Ugyanennek az 1900-nak az 1400 nem 78%-a, hanem 73,6%-a. Ha a bírság 14.875 Ft, 1900-an blicceltek és a bírság 70%-át fizették be a helyszínen, akkor abból nem 15,5MFt-nak, hanem 19,784MFt-nak kellet volna befolynia. (Vagy már eleve lenyúlta valaki azt a 4,2MFt-ot?) Legyünk pontosak, ha már számokkal operálunk!
    És ha már a számoknál tartunk, számolgassunk kicsit, vajon megéri-e ezeket a mobil-csoportokat működtetni, vagy ez is csak PR? Mennyibe kerülhet ez az egész ellenőrzés? Behoz egyáltalán annyit, amennyit kiadunk rá?
    Gondoljuk csak végig: 6 mobil csoport, a cikk képei szerint 2-2 tárcsás emberrel, valamint egy-egy pénztárossal (ugye biztonsági őr nincs!), egy-egy szép új(nak látszó) autóval, egész nap járó motorral, hogy a kocsi ki ne hűljön, egész nap járó aggregátorral, hogy a számítógép működni tudjon.
    Szóval legalább 18 ellenőr plusz az új osztályvezető, az adminisztrátor, az ellenőrök ellenőre, azaz kb. 21 ember az apparátus. Az országos bruttó átlagbér 2012. első félévében 220eFt volt a Google által kidobott http://www.munkavilaga.hu/?mod=2a&newsid=2814 szerint, erre a bruttó bérre jön még kb. 60eFt járulék.
    Ha a 21 embert csak az országos átlagbérrel számoljuk, az 2 hónapra (ugyebár a cikk szerint decembertől tartott a tesztidőszak), 11,76MFt. És ez csak a bér és járulékai, csak az átlagbérrel számolva, jutalmak, prémiumok, cafeteria, béren kívüli egyéb juttatások, fizetett szabadság, táppénz és egyebek nélkül.
    Jön még ehhez munkaruha, védőruha, védőfelszerelés, védőital, öltöző, melegvíz a zuhanyzóban, fűtés a tartózkodóban és mindenféle egyéb szociális meg mittudoménmilyen költség, az autók és a többi technika amortizációja, üzemeltetése, üzemanyaga, szervizelése, gumiabroncsai, biztosítása, adója, autópálya-matricája (ugye van nekik-:)) stb-stb. Mindannyian tudjuk, akik autózunk, hogy bizony ez mind tetemes összeg.
    Tehát, megéri? Szerintem így nem. Ez a rendszer talán a saját működési költségeit képes fedezni, de többre nem hiszem, hogy képes lenne. Szerintem mindannyian jobban járnánk, ha az érintett urak valahol máshol lopnák a napot…
    Arról már nem is beszélve, hogy engem, mint szabálykövető, matricával rendelkező állampolgárt rendkívüli módon bosszant az, hogy – miután pénzt fizettem azért, hogy egy gyorsforgalmi utat használva gyorsabban juthassak el a célomig – az autópályán akár csak egy percre is feltartsanak matricaellenőrzés címén. Tudom, hogy nem tart sokáig, de az egész az autópálya-használatnak az alapelvével (mármint az időmegtakarítással) ellentétes. Arról nem is beszélve, hogy immáron a harmadik évezredben járva nem ezeket a középkori módszereket kellene alkalmazni. Tessék használni a technika vívmányait. És itt most nem az olyan – számomra nagyon is aggályos – dolgokra gondolok, mint az emberek totális ellenőrzésére szolgáló GPS-es rendszerek.
    Ha valóban a külföldiek vannak többségben a bliccelők között, akkor tessék a határátlépőknél (Röszke, Letenye, Hegyeshalom) az autópályákon, a csonka-autópályáknak pedig a végeinél automata(!) rendszám-felismerő kamerás, matrica nélküli autókat automatikusan(!) kiterelős pénztárakat létesíteni (kb. mint az M5-ön a kamion-ellenőrző pont Lajosmizsénél, csak kevesebb megalomániával), és szépen megvetetni velük a matricákat.
    Így a törvénytisztelőket sem szívatnák, és az eddig bliccelőkkel is megvetetnék a matricát. És az egész rendszer jóval olcsóbban működhetne, miközben az egésznek más lenne az üzenete. Nem csábítana szándékosan a rendszer a bliccelésre, hogy azután vastagon büntethessen.
    Igaz, büntetés nem folyna be, de a cikk szerint nem is ez a cél…
    Nem is ez a cél?

  • 2017.10.30. at 07:33
    Permalink

    A királyságban minden a királyé !!!
    Örüljünk hogy gyerekeinknek az udvarban nem kell fizetni amikor játékautózik !
    És még nagyobb öröm hogy jan.01-től csak a kutyákba kötelező csippet beépíteni !!!!

  • 2017.10.30. at 07:33
    Permalink

    Én is támogatom az ingyenes autópályát, habár ritkán megyek rajta. Én sosem értettem azt, hogy ha fizetek gépjármű adót (volt súly adó) azt pont azért fizetem többek között, hogy használhassam Magyar ország közútjait. Akkor az autópályáért miért kell még külön fizetnem, vagy az nem közút, magán kézben van?

  • 2017.10.30. at 07:33
    Permalink

    Szóval a lényeg.: 78% külföldi. Akkor meg miért a magyar rendszámokkal kell vacakolni?
    Mióta van autópálya, szinte csak a magyarok fizették a pálya díját. Az egyéb szabálysértések elkövetője is legalább 80%-ban külföldi. Akkor miért a külföldieket nem ellenőrzik, miért csak a magyarokat? Magyarokkal sem elnézőek külföldön, nyugodtan ki is lehet próbálni. Egyébként mg a magyaroknak ingyenessé is lehetne tenni a pálya díjat, annyi külföldi utazik rajta, hogy bőven meg lenne abból is a fenntartása. Kedves fidesz, itt egy új ötlet. Adják be a módosító indítványt. Ingyenes autópályát akarunk. Többek között egy ember.

Vélemény, hozzászólás?