Hideg a reggel, nem indul az autó? Ezzel te lehetsz a megmentő!

Termékteszt: AXR hordozható indítási segély

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A kemény fagyok különösen megdolgoztatják az akkumulátorokat, ha nem indul az autó, külső segítségre van szükség. Akár zsebünkből.

Mi van az ülések közötti rekeszben? Ez bizony nem más, mint az 6800 mAh-ás, 350A indítási csúcsáram leadására képes AXR indítási segély. Vicces, de miután az autót beindítottuk, akár szivargyújtó-csatalakozóval is feltölthetjük. Egy dolgot ne mulasszunk el: a segítségre szorult 12V-os akkumulátort is érdemes csepptölteni!


Az akkumulátoros indítássegítők kapcsán legtöbbünkben egy kisebb táskányi berendezés képe dereng. A Kauf-Fertől próbára kapott AXR hordozható indítási segély viszont 123 x 81 x 23 mm méretével vicc nélkül farzsebben is elfér. De miért is lehet rá mostanság gyakorta szükség? Mert az akkumulátorok fagypont alatt drasztikusan veszítenek áramleadási, azaz indítási képességükből. Így aztán egy nem tökéletes akkumulátor mínusz 5 Celsius fok alatt már jó eséllyel nem tud indítani - ezt bizony tapasztalatból mondom. Mi ilyenkor a megoldás? A betolás macerás, illetve a katalizátoros autóknál nem is ajánlott, automata váltó esetén eleve nem játszik, tehát egyéb külső segítségre van szükség.
Hirdetés

Maga a teljes doboz sem túl nagy, az AXR indítássegély pedig 2,3 cm-es vastagságával, 12 centis hosszával és 8 centis szélességével tényleg zsebtelepnyi

A dörzsöltebb autósok ismerik a bikázás fogalmát, amihez viszont egy segítő autó, bikakábel, meg persze az is szükséges, hogy a két autót annyira össze tudjuk fordítani, hogy a bikakábellel össze lehessen őket kötni (először ugyebár az akkumulátorok pozitív pólusait kell összekötni, majd a segítő autó akkumulátorának negatívját az indítandó egy testpontjával). A kábelezés után járó motorú segítő autóval, némi töltés után érdemes indítózni a segített autóban. Szűk parkolóban, garázsban, egysávos utcában sokszor kivitelezhetetlen. De sokszor nincs is kéznél segítség, így ha autónk akkumulátora gyenge, netán a családban/céges flottában több autó is van, érdemes beszerezni egy akkumulátoros indítássegítőt, előbb-utóbb ugyanis szükség lesz rá.

Az indítássegítő egyik előnye, hogy szűk helyen is használható, de nem is kell hozzá másik autó. Itt épp egy Toyota Prius bika- és testpontjára kötve látható, de hagyományos akkumulátorú (és akku elhelyezésű) autónál piros csatlakozóját a pozitív, feketéjét a negatív pólusára közvetlenül is köthetjük. Ha esetleg elrontanánk a sorrendet, az autót nem fogja tönkretenni, van benne egy biztosíték


Egy indítássegítővel ráadásul nem csak a helyzetet menthetjük meg, hogy akkor is indulhassunk, amikor az autó akkumulátorával már nem, hanem még jelentősen ki is tolhatjuk akkumulátorunk élettartamát. Simán lehet ugyanis, hogy még éveket ki tudunk húzni egy olyan akkumulátorral, ami mínusz 10-ben önállóan már nem, csak segítővel képes az indításra. Márpedig számos autó esetén sokkalta drágább egy akkumulátor, mint a nem egész 14 ezer forintos indítássegéd. Itt van például a saját Toyota Priusom, amiben 10 éves korától gyengélkedik a 12V-os akkumulátor, de még mindig nem cseréltem ki. Jó az még ugyanis - nyugtatom magamat én, a fősmucig. Hiszen a gyári (AGM) akku több mint 40 ezer forintba kerül. Én pedig miért vennék mást, ha a gyári immár 12 éve bírja? Az indítássegítővel pedig nincs para. Tavaly karácsonyra meg is ajándékoztam egy szintén kínai, de az ultrakompakt AXR-nél nagyobb példánnyal feleségemet, miután egyszer a gyermekek néhány órányi lámpaégetéssel fullra lemerítették a telepet. Naná, hogy azóta sokáig nem volt rá szükség, illetve egyszer: a legutóbbi kötelező karbantartáskor, amikor a sok egymás utáni indítás (vagy talán inkább bootolás) után egyszer csak nem adott már életet, akkor viszont a szerviz sajátjával kelt életre a Prius. Az indítássegítő tehát nem mondanám, hogy újdonság volt nekem, apró méretével és igényességével mégis gond nélkül megvett engem is az AXR, ami múlt héten kétszer is bizonyított élesben.

Két nap reptéren parkolás és mínusz 6 Celsius fok elég volt ahhoz, hogy saját autóm akkumulátora legyengüljön. A zárt reptéri parkolóban késő este óriási segítség volt, hogy velem volt a zsebbika

220V-ról és szivargyújtóból is tölthetjük, az indítássegítővel, illetve kábeleivel pedig telefont és bármilyen egyéb USB-s eszközt is táplálhatunk


Priusom akkuja ugyanis múlt pénteken mondott csütörtököt, két nap reptéren parkolás és a mínusz 6 Celsisus fok már elég volt neki ahhoz, hogy a Prius éltre keltéséhez se legyen benne elég szufla. Az AXR-nek sem volt nehéz indítania. A Prius persze külön állatfaj: 12V-os akkuja csak vezérlést ad az autó elektronikájának, ami aztán a hibridrendszer akkumulátorával (és villanymotorjával) indítja a benzinest. Ennek megfelelően nem is okoz komoly megterhelést az indítássegélynek. A 6800 mAh-ás AXR amúgy 200A indítási áramot, illetve 350A indítási csúcsáramot tud adni. Akkukérdésben jártasabbak rögtön kiolvassák a számokból: dízelmotor indítására nem alkalmas, benzinesből is legfeljebb 2,5 literesig ajánlott.

Adott, hogy az indítássegítéshez való kábelt csakis egyféleképpen tudjuk a készülékbe dugni. A készülékház, a kábelek és a csatlakozók mind igényesek

A tesztre kapott indítássegítő amúgy még azt követően is teli töltöttséget jelez, hogy nem csak a Priust indította pénteken, kedden egy szomszédomnak is segített, aki másfél hét parkolás után próbált indulni koros Swiftjével. Csak kattogott, a zsebbe férő AXR viszont olyan szinten fájdalommentesen indította, hogy nagyobb benzinest is gond nélkül megpróbálnék vele. Sorry, hogy az éles beveztésekről csak egy-egy, nem is túl jó minőségű képpel tudok szolgálni, de egyrészt az akciók mindig sietősek voltak, másrészt télen ugyebár nem csak hideg van, későn is világosodik, korán is sötétedik - nem voltak épp ideális fények.

Az öreg Suzuki indítása 1,5 hét parkolás után nem ment saját akkuról a hidegben, segítséggel persze nem volt kihívás. Figyelem, ha egyszer segítséget kért egy akku, csepptöltés nélkül vélhetően másnap is gyenge lesz, jó eséllyel amúgy azzal is, de meg lehet próbálni odázni a cserét


Hasznos tehát, hogy az indítássegítő töltöttségét sötétben is jól látható LED jelzi, a 4-ből ugyanis legalább kettőnek világítania kell ahhoz, hogy egyáltalán használhassuk. Ha ugyanis túlterheljük (kevéssé töltött állapotban vagy túl nagy motort indítunk vele), akkor az igényes műanyagházba rakott Lítium-polimer telep felpúposodva pukkan meg. Ha viszont szabály szerint használjuk, akkor legalább 1000 ciklusnyi töltést és még több indítást ígér. Igaz, kötve hiszem, hogy ezt bárki ki fogja használni. SOS villanófényre is képes erős fényű LED elemlámpáját, valamint USB-töltését kiaknázva viszont talán el lehet használni. Bármilyen USB-s eszközt táplálhatunk róla, kábel van hozzá micro- és macro-USB véggel, valamint iPhone, iPod és iPad számára is. Praktikus univerzális eszköz. Sok mindenre jó, de a legnagyobb császár kétségtelenül akkor leszünk vele, ha valaki éppen indítási segítséget kér.

Elemlámpa is van benne, 4 LED jelzi a töltöttségét, indítássegítéshez legalább 50 százalékos (2 LED) telítettség szükséges

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    nem egy csontra lemerült, zárlatos akksit helyettesít… rásegít, a -20 ban gyengélkedő, de még működő akksinak, hogy a megfelelő indítóáramot kapja a motor… tényleg ilyen nehéz a szöveget értelmezni?

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    Evvel a zseb kütyüvel vannak fenntartásaim, 2.2-es dízelt, hogy segítene megnézném!Jó, hogy egy kis szuzit beröffent, de nem ez az etalon szerintem.

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    Én szeretnék itt látni több akkumulátor gyártó termékeinek tesztjét, mit érdemes megvenni Magyarországon!
    Személyes tapasztalataim alapján nem túl rózsás a helyzet ezen a téren sem, romlott az akkuk minősége szerintem, nem tartósak (5év legalább)normális használat mellett.Ugye mindig a gyári új akku bírja a legtovább,de akkor még az elektromos hálózat, kábelezés is új, használtam gyári új akkut ami az autóval jött ki használtam 8évig mikorra megadta magát, az azért már jó teljesítmény.Motoromba szintén így volt (Japán akku).
    Az utólag vásároltak között volt, hogy 1évet nem bírt, megszakadt a kivezetett pólusnál egyik pillanatról a másikra.A dízel autóknál fokozottabb az akku igénybe vétele, ezért az állapota is fontosabb, persze hosszabb ez a téma,de röviden ennyit.

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    Engem is komolyan érdekelne a kérdés, hogy a gyakorlatban hogyan lenne ez használva, hol tartaná az ember? A kocsiban nyilván nem, mert a tartós hidegben gondolom ez a rásegítő is kileheli a lelkét. Ha viszont az ember otthon tartja a melegben, akkor hogy indítja be az autót, ha nem otthonról indulna, de lemerült az akksi? Valamint ha sokáig nem használja az ember, akkor mennyi idő alatt merül le?

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    “ha meg rossz az akku úgyis cserélni kell, kár elodázni.”
    Rossz = most éppen túlságosan lemerült, és ezért nem tudja kiizzadni magából a TELJES szükséges indítóáramot?
    Ez esetben rajta ne hagyj egy fogyasztót, mert egyből “rossz”, csereérett lesz az akksid!
    Ha 11,5V-on 150A kell az önindítódnak, hogy meg tudja forgatni a motort, de a pillanatnyilag legyengült akksid csak 130A-t tud, akkor bizony nem forgatja át. De ha mellécsapunk még 200A-t, akkor simán. Párhuzamos kapcsolás…

    “az olcsó bikakábellel csak kattogott esélytelenül.”
    Lám-lám! Úgy látszik, a (vastag szigetelés alatt) vékony, de hosszó madzagnak nagy az ellenállása. Kevesebb Amper szalad át rajra, és az is inkább a kábelt melegíti, minthogy az önindítót tekerje rendesen.

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    “Én a néhány hónapja lemerítettem az akkut, (dízel) és az olcsó bikakábellel csak kattogott esélytelenül. Egy másik akkuval indult csak be. ”
    Az a csoda, hogy kattogott, bikakábellel még nem indítottak be 1 autót sem :-DDDD

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    Ez konkrétan hülyeség a legtöbb autóba ennyiét kapni akkut is, ha meg rossz az akku úgyis cserélni kell, kár elodázni.
    A másik érdekesség hogy -6 fokban ha a kocsiba hagyjuk akkor lehet hogy meg sem nyekken, mert a LiIon technologia 0 fok alatt erősebben veszít a kapacitásából mint az ólmos-kénsavas.
    Én a néhány hónapja lemerítettem az akkut, (dízel) és az olcsó bikakábellel csak kattogott esélytelenül. Egy másik akkuval indult csak be.

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    “hagyományos akkumulátorú (és akku elhelyezésű) autónál piros csatlakozóját a pozitív, feketéjét a negatív pólusára közvetlenül is köthetjük.”
    Talán szerencsásebb a negatívat az autó egy testpontjára tenni. Egyrészt elesünk egy “akku-testkábel”-nyi ellenállástól. Másrészt elkerüljük a sokak által emlegetett “robbanásveszélyt”. Bevallom, eddig magam is mindig a sarukra kötöttem. Még nem pukkant. De mostanában értettem meg, hogy az akksiból szivárgó (hidrogén és levegő keveredéséből előálló) durranógázt meg tudja gyújtani negatív pólusnál keletkező szikra.
    Kérdés a szerzőhöz: elég hosszú egyáltalán a kütyü kábele ahhoz, hogy elérjünk vele egy testpontot?
    Köszönjük a cikket és a választ! 🙂

  • 2017.10.27. at 22:38
    Permalink

    Nekem Ninetec van, 10000mAh-s, 400A indítóáram leadására képes, 1,5x8x13,5 cm … egyébiránt ugyanezt a powerbank szolgáltatást nyújtja, mint az AXR. Csak ajánlani tudom mindenkinek, akinek akár egyszer is volt indítási gondja az akksi lemerülése miatt. Egyszer már egy autót mentettem ki vele a bajból – lehet, azóta is itt állna az ablakom alatt -, és jártam robogóval, aminek az ülése alatt ott lapult a kis okos, mert rosszalkodott az akkumulátor a vasban.

Vélemény, hozzászólás?