Leparkolt az út közepén az önvezető villanyautó, kell ez nekünk?

Egyre több országban tesztelik az önvezető járműveket, több-kevesebb sikerrel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Önvezetők autók rendszeresen kerülnek kínos helyzetekbe, ha pedig nincs sofőr, joggal merül fel a kérdés, kit terhel a felelősség egy ilyen eset után?

Nem ez az első eset, hogy a Waymo az önvezető autói miatt kerül kellemetlen szituációba. Éppen egy hónappal ezelőtt a vállalat egy kistestű kutya elütése miatt kényszerült magyarázkodni. Akkor a hivatalos közleményben úgy fogalmaztak, hogy az ilyen eseteket nem lehet kikerülni, és a kutyák túl gyorsan tudnak ahhoz futni, hogy az autókba épített mesterséges inteligencia időben kapcsolhasson. Az indulatokat csak tovább hergelte akkor, hogy hiába felügyeli az autók közlekedését egy munkatárs is, az operátor sem fékezett az autó rendszeréhez hasonlóan.
Hirdetés

[OC] Self-driving car parks in intersection and blocks traffic
by u/mFanch in sanfrancisco

Most San Franciscóban okozott fennakadást ugyancsak a Waymo egyik járműve. Az átalakított Jaguar I-Pace egy forgalmas kereszteződés kellős közepén parkolt le, ami miatt a felvételeken látható busz sem tudott tovább haladni - a szűk kereszteződés miatt kikerülni sem tudta - így az utasok jobb híján leszálltak az elakadt járműről. A Waymo az előző esethez hasonlóan most is hárította a felelősséget és a szóvivőjük elmondása szerint nem a járművük hibázott, hanem a busz. A sajtós azt is elmondta, nagyjából csupán egy percig állt ott a Jaguar, de joggal merül fel a kérdés, ha ennek az esetnek baleset a vége, kit terhel a felelősség. Jelenleg pontos szabályozás ugyan nincs erre, de a korábbi ügyekben a technológiát kifejlesztő cégnek kellett elvinnie a balhét.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.07.09. at 12:17
    Permalink

    Szerintem az önvezető képességre kevesen lesznek vevők, de az egyes elemei zseniális könnyítések a sofőröknek, főleg hosszabb úton. Tempomat nélkül biztos nem vennék autót (fiatalabban is valahol 500km volt a határ ami után egyszerűen meg kellett állni mert elzsibbadt a bokám), a távtartó változat még jobb. Számomra a holttér-figyelő és a tolatókamera is alap, mert nagyon hasznos eszközök. A beleset megelőző asszisztenseket is kedvelem, ha nem próbálja felülírni amit én csinálok. Aki viszont futott már rá előtte lévőre értékelni fogja ezeket is.

    Ugyanakkor még nem találkoztam olyan érzékelővel ami egyáltalán nem futott volna bele egy téves riasztásba (pontosabban, a helyzet nem megfelelő értelmezésébe), szóval én biztos nem engedném hogy rá kelljen bízni magam.

    Az általam vezetett Volvóknál a helyzet egyszerű, ne dőlj be neki és ne érj a fékhez. Persze ehhez kell hogy otthon érezd magad a kocsiban, ne pánikolj be… Amennyiben viszont a (téves) riasztás olyan helyzetben érkezik amikor már fékezel, akkor megcsinálja a vészfékezést is, ami engem is zavar.

Vélemény, hozzászólás?