Már a 2010-ben gyártott dízeleddel sem mehetsz be Brüsszelbe

Kitiltották az Euro 4 besorolású dízeleket is a belga fővárosból

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Január 1-től már az Euro 4-es és annál alacsonyabb besorolású dízelautók sem közlekedhetnek a brüsszeli régió 19 települését lefedő LEZ-övezeten belül, így már egyes 11 éves járműveket is kitiltottak környezetvédelmi okokból.

A 15 év körüli hazai járműpark fényében szinte elképzelhetetlen a tény, hogy Brüsszelben és környékén már az Euro 4 besorolású dízelek sem közlekedhetnek. A La Libre Belgique francia nyelvű napilap friss beszámolója szerint a légszennyezés és a szálló por mennyiségének csökkentése érdekében 2022 első napjától már az Euro 5-ös besorolás a kötelező az alacsony károsanyag-kibocsátásúnak minősített területeken a dízelmotorral szerelt autóknak, kisteherautóknak és buszoknak.

A szabályozás nagyjából 76 500, a brüsszeli régióban belga rendszámmal közlekedő 11 éves, illetve annál idősebb járművet érint, amelyek közül körülbelül 25 ezret Brüsszeli lakosok vezetnek.

Ezeknek az autóknak a kivonására három hónapjuk van a tulajoknak, április 1-től 350 eurós, tehát kb. 125 ezer forintos bírságot kapnak.Ez ráadásul még közel sem a tiltássorozat vége: a brüsszeli városvezetés 2025-re a legtöbb dízelüzemű járművet ki fogja zárni a zónából, a megvalósítás már 2019 óta zajlik, persze fokozatosan. Ekkor az Euro 0-ás, Euro 1-es és Euro 2-es besorolású, tehát az akkor 19 évesnél idősebb dízelautókat korlátozták, 2020-tól az Euro 3-as, tehát az akkor 15 évnél idősebb dízeleket tiltották ki, most az Euro 4, azaz 11 évesnél idősebb dízelüzemű gépjárművekre került a sor.

Ezután már lassítanak a brüsszeliek: legközelebb 2025-ben lesz szigorítás, akkor az Euro 5-ös, tehát addigra 9 évesnél idősebb dízelautókat kell majd modernebbre cserélniük a tulajdonosaiknak.

Ezzel a tervek szerint 2025-re 86 százalékkal csökken a területen a nitrogén-dioxid és a levegőbe kerülő korom koncentrációja, valamint 31,43 százalékkal a szállópor koncentrációja. A korlátozás természetesen nem vonatkozik a tűzoltó- és mentőautókra, valamint a ritkaságnak számító - muzeális, vagy hobbicélból tartott - minősített veteránautókra.
Hirdetés
Forrás: MTI, La Libre Belgique
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.01.04. at 07:42
    Permalink

    Örültem a cikknek, hiszen méltatlanul van mellőzve a világ egyik legnagyobb piaca, a belga. Igen, beszéljünk róla! Ez az! Mégis milyen alapon kap ilyen mostoha bánásmódot, ha az egyik legnagyobb!? 😀

      • 2022.01.08. at 12:36
        Permalink

        Ez nem változott. Úgyanúgy lóerőadó a döntő és úgy tűnik ez nem is fog egy darabig változni.
        Egy Hibird RAV4 éves adója kb annyival több mint egy sima éves szervíz ára (plusz a magasabb biztosítás).
        Ennek fényében a Lexus pl a fenti 80.000 eladott prémium modell 1%-át adja (nem a teljes piac, a prémiumszegmens). Épp megelőzi az Alfát, de a Polestart már nem tudja befogni, a DS pedig elérhetelen. Persze ez mind vihar a biliben, de a BMW példája mutatja, hogy széjjel lehete keresni magát egy prémiummárkának a belga piacon.

        Mindezt a Toyota “hazai” piacán, mivel a ti központotok is Belgiumban van, ha jól tudom…

    • 2022.01.08. at 12:16
      Permalink

      Most látom a 2021-es belga adatokat. Csak hogy el tudd helyezni, a BMW első helyen 38.000 eladott autóval és így a bajorok kb annyi autót adtak ezen a Magyarországnyi lakosságú országban, mint a Lexus a teljes EU-ban (utóbbi most már UK nélkül értendő).
      És ebben nincs benne hazai márka tényező (ami náluk max a Volvo lehetne, de ők a negyedik a prémiumok között), és bár lemaradva a BMW mögött, azért ott a másik két német prémium márka 27-28.000-es eladással.

Vélemény, hozzászólás?