Melyik kompakt SUV lehet a család kedvence?

Árak, méretek és műszaki adatok - a Renault Kadjar és kihívói

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Új szereplő a piacon a Renault Kadjar, megnéztük hát, hogy miként áll legfőbb konkurenseivel szemben. Kompakt SUV körkép.


Hazánkban a legnépszerűbb szegmens az újautó-eladásoknál az alsó középkategória, azaz a kompakt osztály, s a második helyen állnak a szabadidő-autók. Így bár luxusnak tűnhet egy SUV, könnyű belátni, hogy kelendő, sokakat érintő szegmens itthon, főként kompakt méretben. Ebbe a mezőnybe érkezett nemrégiben a Renault Kadjar, ami persze inkább crossover jelzőt kapott, hiszen az utóbbi kategória alapítójának számító Nissan Qashqai féltestvére. Vajon lesz-e kannibalizáció, vajon a többi versenytárstól szipkázhat-e vevőket a legújabb Renault? Ennek próbáltunk utánajárni.
A Kadjar legfőbb konkurenseként a Qashqai-on túl a Honda CR-V-t, a Hyundai ix35-öst, a Kia Sportage-t, a Peugeot 3008-ast és a Volkswagen Tiguant említi a forgalmazó. Utóbbit viszont 7,7 millió forintos alapárával jobb csípőből kihagyni az összevetésből. Később persze be kell majd látni, a többiek sem sokkal olcsóbbak. Ám aki nem kifejezetten Volkswagen Tiguant akar, az vélhetően nem fogja azt választatni, aki pedig a márkához (bármilyen okból) hű, azt aligha fogja más márka elcsábítani. A többieknél viszont érdekes az összevetés, kiindulópontként a Kadjar újdonságával, a Honda CR-V nevével és kiforrottságával, a Qashqai ugyancsak múltjával, a Hyundai ix35 és a Kia Sportage a koreaiakat övező hírnévvel és persze garanciájával, míg a Peugeot 3008 legjelentősebb árkedvezményével vonzhat vevőket, de természetesen minden szempontból érdemes megnézni, hogy mennyi az annyi.
Méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Honda CR-V 4605 1820 1685 2630 589-1669
Hyundai ix35 4410 1820 1660 2640 591-1436
Kia Sportage 4440 1855 1635 2640 564-1353
Nissan Qashqai 4380 1806 1590 2646 401-1560
Peugeot 3008 4365 1837 1630 2613 432-1245
Renault Kadjar 4449 1836 1613 2646 527-1466

Méret alapján a Honda CR-V adja a legtöbbet. Bár csomagtér-alapméret szempontjából a Hyundai ix35 (kemény 2 literrel) veri, a Honda különlegessége, hogy hátsó sorában három isofix csatlakozó van, így a nagycsaládosok kedvence lehet. Mielőtt az ennyi biztonsági gyerekülést bekötni szándékozók bezárnák a cikket, fontos megjegyezni, hogy oda sem rakható akármilyen isofixes ülésből három, a szélesség ugyanis korlátozott, korlátozottabb, mint a független üléses egyterűk esetén. Míg a CR-V 4,6 méterével egyértelműen a leghosszabb az összevetésből, a többiek zöme 4,4 méter körül mozog, a Qashqai és a 3008 alulról közelíti azt. Utóbbi is fontos lehet, ha például korlátozott parkolóhellyel kell számolni, de az is igaz, hogy egyedül e két modell nem ad legalább 500 literes csomagteret, igaz, az jellemzően a konkurenseknél is csak a padló alatti rekesszel van meg.
Bár az összes szerepeltetett SUV/crossover elérhető összkerékhajtással is, mi most az eladások zömét kitevő fronthajtású alapdízeleket tettük egymás mellé. A 3008 esetében amúgy is csak a Hybrid4 esetén van négykerékhajtás, az pedig teljesen egyedi modell. Szóval elöl hajtó alapdízelek, a részletek alább.
Hiába a legnagyobb a Honda CR-V, legnagyobb nyomatékú dízelével a legdinamikusabb is. Ennek persze ára van, az összevetés legdrágábbja, gázolajosként 7 149 000 forintos belépőárral. Viszont árát - minden bizonnyal, illetve az eddigi tapasztalatok szerint - e márka tartja a legjobban, s további előny, hogy a CR-V már alapáron is igen jó ellátmányt ad. A dízelmotorhoz már a második, Comfort szint jár, egyebek mellett sebességhatárolós tempomattal, kétzónás automata klímával, fűthető első ülésekkel, Bluetooth kihangosítóval, stop-start rendszerrel, 6 légzsákkal és persze ESP-vel, valamint 17 colos alufelnikkel. Opcióként szerepelhet tolatókamera, a drágább Elegance verzióval első-hátsó parkolóradar, eső- és fényérzékelő, valamint xenonfényszóró is. Ezek persze ma nem különlegességek, mindegyik modellhez elérhetők, s a vevők keze a csomagpolitikával itt van a legjobban megkötve.

Autóipari jelenség, hogy más-más csomagolással, de lényegében azonos műszakiságú autót jelent a Hyundai ix35 és a Kia Sportage, s hasonló, de azért nem ilyen erős rokonság látható a Nissan Qashqai és a Renault Kadjar között. A koreaiak a mezőny legnagyobb, 1,7, míg a francia-japán páros a legkisebb, 1,5 literes motorját adják. Teljesítményre szinte, nyomatékra pontosan egyeznek. A Kadjar/Qashqai páros csak a Honda CR-V-nél nem fürgébb, ellenben a mezőny legszerényebb fogyasztású tagjai. Stop-start rendszert alapáron egyedül a Hyundai/Kia nem ad, felárért van, de a Kiánál például az igencsak vonzó Jubileum szériához nem kérhető az, pedig amúgy minden fontos extra benne van, s években mérve a Kiánál a leghosszabb a garancia. Kilométerben pedig a Hyundai esetén, 5 év alatt bármennyit lehet autózni a gyári jótállás megőrzésével. Ez bizony fontos szempont lehet.
Műszaki
Honda CR-V Hyundai ix35 Kia Sportage Nissan Qashqai Peugeot 3008 Renault Kadjar
Motor 1.6 i-DTEC (120 LE) 1.7 CRDi (115 LE) 1.7 CRDi (115 LE) 1.5 dCi (110 LE) 1.6 HDi (115 LE) 1.5 dCi (110 LE)
Hengerűrtartalom (cm3) 1597 1685 1685 1461 1598 1461
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/8
Váltófajta/-fokozat 6/kézi
Teljesítmény [LE (1/min)] 120 (4000) 115 (4000) 115 (4000) 110 (4000) 115 (3600) 115 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 300 (2000) 260 (1250-2750) 260 (1250-2750) 260 (1750-2500) 270 (1750) 260 (1750)
Gyorsulás - 0-100 km/h (s) 11,2 12,4 12,3 11,9 12,2 11,9
Végsebesség (km/h) 182 173 173 182 181 173
Fogyasztás (vegyes) [l100 km] 4,4 5,2 5,2 3,8 4,2 3,8
CO2-kibocsátás [g/km] 115 135 135 99 125 99
Saját tömeg [kg] 1545 1415 1490 1365 1425 1380
Alapár [millió Ft] 7,149 (Comfort) 6,049(Life) 5,949 (LX) 5,980 (Visia) 5,545 (Access) 6,740 (Zen)
Általános garancia 3év/
100 000 km
5 év 7 év/
150 000 km
3 év/
100 000 km
2 év 5 év/
100 000 km

A viszonylag koros, ám többször frissített Peugeot 3008 legfőbb ütőkártyája a legalacsonyabb ára. Nem is az alappal, hanem a Style szinttel érdemes kalkulálni, ám még azzal is 6 millió forint alatt maradhatunk, ami a többieknél a valósan megvásárolandó ellátmánnyal aligha jöhet össze. Garanciahosszabbítás (módjával) az alapból legrövidebbet adó Peugeot esetén is vásárolható. Kérhető hosszabbítás a Nissannál is, ahol a kétzónás klímás, Bluetooth kihangosítós verzióért már igencsak több mint 6,5 millió forint fizetendő, érdemes a még számos extrát, okoskulcsos nyitást, indítást is adó N-tec verziót kérni 7,27 millióért.
A Renault Kadjar előnye, hogy a jelenlegi belépőt jelentő, dízelmotorral 6,74 milliótól kapható Zen verzió is kétzónás automata klímás (a bevezetési kedvezménynél), Renault kártyás, Bluetooth kihangosítós, minden fontosat megadó, így az 5 év/100 000 kilométer garanciás Renault az ár/méret/ellátmány mátrixban jó pozícióba kerülhet. Egyesével is extrázható, de 700 ezer forint felárért az Intens szint nagy csokornyi többletet ad, egyebek mellett automata fényszórót és ablaktörlőt, holttérfigyelőt, parkolóasszisztenst, első-hátsó radarokat és elektrokróm tükröt, valamint R-Link navigációt és tolatókamerát is - így az összevetés egyik legjobban felszerelt tagja lesz a méretben kisebb Nissan Qashqai mellett.
Összkerékhajtás is kéne? Az alapmotorokhoz az bizony nincs, milliós tételekkel lesz drágább a konfiguráció, ha miatta nagyobb motort választunk. Hát az automata váltó elérhető? A Renault Kadjar esetén van duplakuplungos egység, csak a drágább, Intens kivitelhez, húzós, 650 000 forintos felárral. A Peugeot 3008-nál pedig a robotizált, egykuplungos 2TR robotváltó kérhető - mindössze 200 000 forintos felárral. Utóbbi azonban kifutó verzió, rendelni már a frissebb, 120 lóerős 1.6 BlueHDi-t lehet, amihez 360 000 forint az új EAT6, elektromos vezérlésű, hagyományos automata váltó. Ismét azt látjuk hát, hogy a Peugeot olcsó, a legolcsóbb. A Renault Kadjar pedig friss és jól felszerelt, s szinte ugyanez mondható el a tavaly érkezett Nissan Qashqai-ról is. A koreaiak elsősorban garanciájukkal és árukkal, a Honda pedig a márka japánságával, hírnevével, értéktartásával, valamint a többiekénél egy hajszálnyit jobb helykínálatával vonzhat kuncsaftokat.
Hirdetés
De SUV, szabadidő-autó vagy épp crossover (hívjuk akárhogy) vásárlása esetén persze ne csak ezen irányok mentén válasszunk! Mindegyik márkát érdemes lehet megnézni. Próbakör kötelező, de mondok jobbat: egy kis matekozás is kell, hogy vajon tényleg megéri-e a dízelmotor felára. Meg persze annak eldöntése, hogy mire is lesz az az autó használva. Városi utakra? Akkor eleve felejtős kellene legyen a gázolajos verzió. Márpedig a szabadidő-autó ma alapvetően városi műfaj, ennek ellenére zömében gázolajosként adják el. Divatcikk, ami persze méretes, sokszor nehéz. Jól jön hozzá a dízelmotor nyomatéka, de zömében sík úton autózva nem feltétlenül szükséges az.
Mit vennék én a Kadjar kategóriájából? Azt a házon belüli konkurenst, amit újonnan már nem kínál a Renault. A Scénic XMOD-ot. A cikk írásakor egyetlen példány kínálkozik belőle a Használtautón. Az egykori fehér tesztautó persze jobban mutatott, de talán majd egyszer egy olyat is ki lehet fogni belőle. Ez a példány kétévesen mintegy 40%-kal olcsóbb új, persze sok szempontból többet adó, de nem független üléses konkurenseinél. Mi a konklúzió? Az új autók bizony drágák, ma már egy alapdízeles, fronthajtású kompakt SUV is mintegy 7 millió forint tisztességesebb ellátmánnyal. Kivételek, akciós darabok, szalonautók persze akadhatnak olcsóbban, miként fiatal használtat is ki lehet fogni jó, illetve jobb áron. A Kadjar esetén utóbbiakra még várni kell, a többiek kapcsán lehet nyomkodni, figyelni a Használtautót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?