Melyik kompakt SUV lehet a család kedvence?

Árak, méretek és műszaki adatok - a Renault Kadjar és kihívói

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Új szereplő a piacon a Renault Kadjar, megnéztük hát, hogy miként áll legfőbb konkurenseivel szemben. Kompakt SUV körkép.


Hazánkban a legnépszerűbb szegmens az újautó-eladásoknál az alsó középkategória, azaz a kompakt osztály, s a második helyen állnak a szabadidő-autók. Így bár luxusnak tűnhet egy SUV, könnyű belátni, hogy kelendő, sokakat érintő szegmens itthon, főként kompakt méretben. Ebbe a mezőnybe érkezett nemrégiben a Renault Kadjar, ami persze inkább crossover jelzőt kapott, hiszen az utóbbi kategória alapítójának számító Nissan Qashqai féltestvére. Vajon lesz-e kannibalizáció, vajon a többi versenytárstól szipkázhat-e vevőket a legújabb Renault? Ennek próbáltunk utánajárni.
A Kadjar legfőbb konkurenseként a Qashqai-on túl a Honda CR-V-t, a Hyundai ix35-öst, a Kia Sportage-t, a Peugeot 3008-ast és a Volkswagen Tiguant említi a forgalmazó. Utóbbit viszont 7,7 millió forintos alapárával jobb csípőből kihagyni az összevetésből. Később persze be kell majd látni, a többiek sem sokkal olcsóbbak. Ám aki nem kifejezetten Volkswagen Tiguant akar, az vélhetően nem fogja azt választatni, aki pedig a márkához (bármilyen okból) hű, azt aligha fogja más márka elcsábítani. A többieknél viszont érdekes az összevetés, kiindulópontként a Kadjar újdonságával, a Honda CR-V nevével és kiforrottságával, a Qashqai ugyancsak múltjával, a Hyundai ix35 és a Kia Sportage a koreaiakat övező hírnévvel és persze garanciájával, míg a Peugeot 3008 legjelentősebb árkedvezményével vonzhat vevőket, de természetesen minden szempontból érdemes megnézni, hogy mennyi az annyi.
Méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Honda CR-V4605182016852630589-1669
Hyundai ix354410182016602640591-1436
Kia Sportage4440185516352640564-1353
Nissan Qashqai4380180615902646401-1560
Peugeot 30084365183716302613432-1245
Renault Kadjar4449183616132646527-1466

Méret alapján a Honda CR-V adja a legtöbbet. Bár csomagtér-alapméret szempontjából a Hyundai ix35 (kemény 2 literrel) veri, a Honda különlegessége, hogy hátsó sorában három isofix csatlakozó van, így a nagycsaládosok kedvence lehet. Mielőtt az ennyi biztonsági gyerekülést bekötni szándékozók bezárnák a cikket, fontos megjegyezni, hogy oda sem rakható akármilyen isofixes ülésből három, a szélesség ugyanis korlátozott, korlátozottabb, mint a független üléses egyterűk esetén. Míg a CR-V 4,6 méterével egyértelműen a leghosszabb az összevetésből, a többiek zöme 4,4 méter körül mozog, a Qashqai és a 3008 alulról közelíti azt. Utóbbi is fontos lehet, ha például korlátozott parkolóhellyel kell számolni, de az is igaz, hogy egyedül e két modell nem ad legalább 500 literes csomagteret, igaz, az jellemzően a konkurenseknél is csak a padló alatti rekesszel van meg.
Bár az összes szerepeltetett SUV/crossover elérhető összkerékhajtással is, mi most az eladások zömét kitevő fronthajtású alapdízeleket tettük egymás mellé. A 3008 esetében amúgy is csak a Hybrid4 esetén van négykerékhajtás, az pedig teljesen egyedi modell. Szóval elöl hajtó alapdízelek, a részletek alább.
Hiába a legnagyobb a Honda CR-V, legnagyobb nyomatékú dízelével a legdinamikusabb is. Ennek persze ára van, az összevetés legdrágábbja, gázolajosként 7 149 000 forintos belépőárral. Viszont árát - minden bizonnyal, illetve az eddigi tapasztalatok szerint - e márka tartja a legjobban, s további előny, hogy a CR-V már alapáron is igen jó ellátmányt ad. A dízelmotorhoz már a második, Comfort szint jár, egyebek mellett sebességhatárolós tempomattal, kétzónás automata klímával, fűthető első ülésekkel, Bluetooth kihangosítóval, stop-start rendszerrel, 6 légzsákkal és persze ESP-vel, valamint 17 colos alufelnikkel. Opcióként szerepelhet tolatókamera, a drágább Elegance verzióval első-hátsó parkolóradar, eső- és fényérzékelő, valamint xenonfényszóró is. Ezek persze ma nem különlegességek, mindegyik modellhez elérhetők, s a vevők keze a csomagpolitikával itt van a legjobban megkötve.

Autóipari jelenség, hogy más-más csomagolással, de lényegében azonos műszakiságú autót jelent a Hyundai ix35 és a Kia Sportage, s hasonló, de azért nem ilyen erős rokonság látható a Nissan Qashqai és a Renault Kadjar között. A koreaiak a mezőny legnagyobb, 1,7, míg a francia-japán páros a legkisebb, 1,5 literes motorját adják. Teljesítményre szinte, nyomatékra pontosan egyeznek. A Kadjar/Qashqai páros csak a Honda CR-V-nél nem fürgébb, ellenben a mezőny legszerényebb fogyasztású tagjai. Stop-start rendszert alapáron egyedül a Hyundai/Kia nem ad, felárért van, de a Kiánál például az igencsak vonzó Jubileum szériához nem kérhető az, pedig amúgy minden fontos extra benne van, s években mérve a Kiánál a leghosszabb a garancia. Kilométerben pedig a Hyundai esetén, 5 év alatt bármennyit lehet autózni a gyári jótállás megőrzésével. Ez bizony fontos szempont lehet.
Műszaki
Honda CR-VHyundai ix35Kia SportageNissan QashqaiPeugeot 3008Renault Kadjar
Motor1.6 i-DTEC (120 LE)1.7 CRDi (115 LE)1.7 CRDi (115 LE)1.5 dCi (110 LE)1.6 HDi (115 LE)1.5 dCi (110 LE)
Hengerűrtartalom (cm3)159716851685146115981461
Hengerek/szelepek száma4/164/8
Váltófajta/-fokozat6/kézi
Teljesítmény [LE (1/min)]120 (4000)115 (4000)115 (4000)110 (4000)115 (3600)115 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)]300 (2000)260 (1250-2750)260 (1250-2750)260 (1750-2500)270 (1750)260 (1750)
Gyorsulás - 0-100 km/h (s)11,212,412,311,912,211,9
Végsebesség (km/h)182173173182181173
Fogyasztás (vegyes) [l100 km]4,45,25,23,84,23,8
CO2-kibocsátás [g/km]1151351359912599
Saját tömeg [kg]154514151490136514251380
Alapár [millió Ft]7,149 (Comfort)6,049(Life)5,949 (LX)5,980 (Visia)5,545 (Access)6,740 (Zen)
Általános garancia3év/
100 000 km
5 év7 év/
150 000 km
3 év/
100 000 km
2 év5 év/
100 000 km

A viszonylag koros, ám többször frissített Peugeot 3008 legfőbb ütőkártyája a legalacsonyabb ára. Nem is az alappal, hanem a Style szinttel érdemes kalkulálni, ám még azzal is 6 millió forint alatt maradhatunk, ami a többieknél a valósan megvásárolandó ellátmánnyal aligha jöhet össze. Garanciahosszabbítás (módjával) az alapból legrövidebbet adó Peugeot esetén is vásárolható. Kérhető hosszabbítás a Nissannál is, ahol a kétzónás klímás, Bluetooth kihangosítós verzióért már igencsak több mint 6,5 millió forint fizetendő, érdemes a még számos extrát, okoskulcsos nyitást, indítást is adó N-tec verziót kérni 7,27 millióért.
A Renault Kadjar előnye, hogy a jelenlegi belépőt jelentő, dízelmotorral 6,74 milliótól kapható Zen verzió is kétzónás automata klímás (a bevezetési kedvezménynél), Renault kártyás, Bluetooth kihangosítós, minden fontosat megadó, így az 5 év/100 000 kilométer garanciás Renault az ár/méret/ellátmány mátrixban jó pozícióba kerülhet. Egyesével is extrázható, de 700 ezer forint felárért az Intens szint nagy csokornyi többletet ad, egyebek mellett automata fényszórót és ablaktörlőt, holttérfigyelőt, parkolóasszisztenst, első-hátsó radarokat és elektrokróm tükröt, valamint R-Link navigációt és tolatókamerát is - így az összevetés egyik legjobban felszerelt tagja lesz a méretben kisebb Nissan Qashqai mellett.
Összkerékhajtás is kéne? Az alapmotorokhoz az bizony nincs, milliós tételekkel lesz drágább a konfiguráció, ha miatta nagyobb motort választunk. Hát az automata váltó elérhető? A Renault Kadjar esetén van duplakuplungos egység, csak a drágább, Intens kivitelhez, húzós, 650 000 forintos felárral. A Peugeot 3008-nál pedig a robotizált, egykuplungos 2TR robotváltó kérhető - mindössze 200 000 forintos felárral. Utóbbi azonban kifutó verzió, rendelni már a frissebb, 120 lóerős 1.6 BlueHDi-t lehet, amihez 360 000 forint az új EAT6, elektromos vezérlésű, hagyományos automata váltó. Ismét azt látjuk hát, hogy a Peugeot olcsó, a legolcsóbb. A Renault Kadjar pedig friss és jól felszerelt, s szinte ugyanez mondható el a tavaly érkezett Nissan Qashqai-ról is. A koreaiak elsősorban garanciájukkal és árukkal, a Honda pedig a márka japánságával, hírnevével, értéktartásával, valamint a többiekénél egy hajszálnyit jobb helykínálatával vonzhat kuncsaftokat.
Hirdetés
De SUV, szabadidő-autó vagy épp crossover (hívjuk akárhogy) vásárlása esetén persze ne csak ezen irányok mentén válasszunk! Mindegyik márkát érdemes lehet megnézni. Próbakör kötelező, de mondok jobbat: egy kis matekozás is kell, hogy vajon tényleg megéri-e a dízelmotor felára. Meg persze annak eldöntése, hogy mire is lesz az az autó használva. Városi utakra? Akkor eleve felejtős kellene legyen a gázolajos verzió. Márpedig a szabadidő-autó ma alapvetően városi műfaj, ennek ellenére zömében gázolajosként adják el. Divatcikk, ami persze méretes, sokszor nehéz. Jól jön hozzá a dízelmotor nyomatéka, de zömében sík úton autózva nem feltétlenül szükséges az.
Mit vennék én a Kadjar kategóriájából? Azt a házon belüli konkurenst, amit újonnan már nem kínál a Renault. A Scénic XMOD-ot. A cikk írásakor egyetlen példány kínálkozik belőle a Használtautón. Az egykori fehér tesztautó persze jobban mutatott, de talán majd egyszer egy olyat is ki lehet fogni belőle. Ez a példány kétévesen mintegy 40%-kal olcsóbb új, persze sok szempontból többet adó, de nem független üléses konkurenseinél. Mi a konklúzió? Az új autók bizony drágák, ma már egy alapdízeles, fronthajtású kompakt SUV is mintegy 7 millió forint tisztességesebb ellátmánnyal. Kivételek, akciós darabok, szalonautók persze akadhatnak olcsóbban, miként fiatal használtat is ki lehet fogni jó, illetve jobb áron. A Kadjar esetén utóbbiakra még várni kell, a többiek kapcsán lehet nyomkodni, figyelni a Használtautót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?