Milyen a jó fagyálló?
Mit töltsünk a hűtőbe, hogy ne fagyjon be?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Laikus kérdés, hiszen mindenki tudja, hogy a hűtőbe fagyálló való, ám nem mindegy, hogy milyen.
Utántöltéshez a kiegyenlítő-tartályt kell megkeresni, ha hideg motornál minimumszint alatt van a folyadék, akkor elkerülhetetlen az utántöltés - az eredetileg beöntött fajtából
Egyes hűtőfolyadék-koncentrátumok megakadályozzák a vízkövesedést, így csapvízzel is hígíthatók. E lehetőséggel csak akkor szabad élni, ha azt egyértelműen szerepelteti a leírás
Nem töményen, hanem 70 százalékos koncentrátumban hozza legjobb fagypontját a glikol, ezért, valamint korróziós és hővezetési jellemzői miatt is mindenképp hígítani kell, hogy alkalmas hűtőfolyadék legyen belőle. A koncentrátumokat általában úgy keverik, hogy egyszerű módon, 1:1 arányban kelljen azokat vegyíteni
Tél előtt mindenképp érdemes ellenőriztetni a hűtővíz fagyáspontját, az erre kalibrált refraktométerrel. Benzinkutakon rendszerint ingyenesen megoldják ezt
Ahogyan azt már mi is sokszor leírtuk, hűtőfolyadékot nem csak akkor kell cserélni, ha azt fagyáspontja indokolja, hanem mint minden motorfolyadéknak, ennek is van csereperiódusa, amit leginkább adalékai - azaz a folyadékba kevert kenőanyagok határoznak meg. Cserekor az alumínium hűtőalkatrészekkel szerelt autóknál vigyázni kell, azokhoz ugyanis rendszerint foszfátmentes folyadékot írnak elő a gyártók, hogy az agresszívabb, foszfát-bázisú folyadékok ne okozhassanak alumínium-korróziót. Az előírt hűtőfolyadék fajtáját az autó kezelési kézikönyvéből lehet előkeresni, de az biztos, hogy a modern folyadékok vásárlásával a régi hűtőknek sem ártunk. A foszfátmentes hűtővizek mellett szól csekély feláruk is, és mivel azokat rendszerint magasabb futás-teljesítményhez, ritkább csereperiódushoz igazítják, így a régebbieknél hajszálnyit drágább modern folyadék valódi felára még szerényebb. Mivel ma már mindenféle színű hűtőfolyadék létezik, vásárláskor nem különösebben érdemes a színt nézni, de azért érdemes tudni, hogy alapvetően a rózsaszín jelöli a modernebb, foszfátmentes, hosszú életű folyadékokat.
Nem perdöntő a hűtőfolyadék színe, de rendszerint a rózsaszín a modernebb verzió, mely már az alumínium hűtőkben sem tesz kárt
Mivel a folyadékok temérdek különféle összetevővel készülnek, utólagos keverésüket nem ajánlják a gyártók, ha a kézi műszerrel (refraktométerrel) ellenőrizhető fagyásponttal gond van, vélhetően a folyadék egyéb jellemzői sem az eredetiek már. Egy átlagos, 5 liternyi hűtővíz-csere ára anyagköltséggel együtt is megvan 5 ezer forint alatt (igazából a munkadíj a jelentősebb tétel). Mivel a folyadék mérgező, ügyelni kell, hogy a régi kerüljön palackba és abban veszélyes-hulladékgyűjtőbe.
Létezik egy magyar szabadalom, immáron 20 éve – azóta sem találtak ki jobb hűtőfolyadékot. A neve Motocool (Nyugati országokban Temper néven forgalomban van) Ez a Motocool nem azonos a hasonló néven hirdetett, versenymotorokhoz ajánlott hűtőfolyadékkal (azoknál is jobb).
Miért is a legjobb?
1. Abszolúte környezetbarát
2. Jobb viszkozitási és hőleadási mutatókkal rendelkezik a glikol-bázisú folyadékoknál
3. Nem dermed be, nem fagy meg, örök-életű, nem kell lecserélni
4. Nem drágább, mint az eddigi hűtőfolyadékok
5. A magyarországi gyártás megoldott
Miért nincs forgalomban?
1. A glikolmaffia nem engedi a magyar piacra jutni
2. Nem üzlet a szervizeknek, ha soha nem kell lecserélni
3. A glikolra kitalált refraktométereket át kellene kalibrálni hozzá.
Ha valaki, aki olvassa ezt a hozzászólást, úgy érzi, hogy tud tenni valami konkrétumot az előre lépés érdekében, kérem, írjon nekem az alábbi e-mail címre:
kaland48@gmail.com
KÁLMÁN ANDRÁS