Sokszor a sírból is visszahozható a sérült alufelni

Akár a szemre jó alufelnik is javításra szorulnak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sok autós a nyári gumik felszerelésekor szembesül azzal, hogy hibátlannak tűnő alufelnije javításra szorul.


Nincs gumis, aki kihagyná a téli vagy a most aktuális nyári abroncsok felszerelésekor a kerekek centrírozását. Ilyenkor még az amúgy hibátlannak tűnő keréktárcsákról is kiderülhet, hogy csupán súlyokkal nem lehet őket kiegyenlíteni. Ez esetben ugyanúgy javítani kell a keréktárcsákat, mint amikor defekt esetén vagy egy-egy komolyabb kátyúnál, járdázásnál szemmel láthatóan sérül. Mivel az acél az alumíniumnál sokkal rugalmasabb, rendszerint a könnyűfém keréktárcsákról derül ki, hogy javítani kell őket, ám a vékonyabb, silány minőségű acélfelnik ugyanúgy sérülhetnek akár már egy tempósabb járdázáskor is.

A javítók azonban inkább a könnyűfém felnik orvoslására specializálódnak, ugyanis míg utóbbiak drágábbak is és mivel garnitúrában vannak az autón, nehezebben és drágábban is pótolhatók. Lemezkerékből viszont szinte mindegy milyen kerül fel, akár bontóból vagy internetes hirdetésekből is könnyű találni az autóra passzolót, a megjelenése pedig szinte mellékes, hiszen általában dísztárcsa fedi.
Az alufelnit viszont első körben mindenki javíttatni igyekszik. A legklasszikusabb megoldás a görgőzés, amikor vashengerek között forgatva próbálják visszaadni a felni kerek formáját. Ezzel csak a kisebb mértékű hibák javíthatók, az úgynevezett kúpos eljárással a kör alak jobban nyerhető vissza, ám ezzel az anyag elvékonyodhat, a felni átmérője pedig néhány milliméterrel megnőhet, ami akár már azt okozhatja, hogy túl nagy legyen gumiabroncs-méretéhez. Az általunk megkérdezett, felnijavítással is foglalkozó Centron Gumiszerviz szerint ezért a legjobb megoldás az egyengetés. Ők csakis így javítják az alufelniket, 16 hüvelykes méretig 5500, 17-estől 6500 forintért.
Amennyiben a felnin látható sérülés található, vagy a centrírozógép túl nagy kiegyensúlyozatlanságot jelez, a felnit egy a centrírozóhoz hasonló, annak forgatására alkalmas gépre szerelik fel, melyen egy úgynevezett monitor-pálca kerékívhez illesztésével látható, hogy hol nincs meg a keréktárcsa kellő átmérője, esetleg hol túlzott az. A hibás pontot elsőként megjelölik, majd környezetét gázlánggal néhány száz Celsius fokosra hevítik, ezután pedig különféle adapterek és hidraulikus erőtoló segítségével igazítják helyre a sérült felnirészt. Az esetek zömében elsőre sikerül a kerekek javítása, a végeredményt természetesen nem csak a szemrevételezés, hanem a centrírozás is minősíti, előfordul, hogy ismét neki kell esni a keréknek. A legtöbb felnihorpadás javítható így és attól sem kell különösebben tartani, ha egy már javított felni ismételten sérül. Rendszerint nem azonos ponton szoktak, a javítás pedig viszonylag lokalizált folyamat, a hevítés és a vissza-horpasztás is csak a javítandó területet érinti. Előfordulhat, hogy javítás közben, a nyomott pontnál elreped a felni, az ilyen eset is orvosolható, hegesztéssel, az persze már nem a műhelyben megvárható művelet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:28
    Permalink

    AHA!!!
    A felnijavító géppel szétnyomkodják, púpot nyomnak bele, vagy eltörik.
    Hegeszteni nem tudják, megesztergálni nem tudják és ezért viszik az árpa u ba mert ott megtudják csinálni.

    Szerintem érdemes mindjárt az Árpa u ba vinni, mert ott biztos hogy megcsinálják.
    Saját tapasztalatom szerint, ott a felnijavítás minden műveletét, még az utólagos esztétikázást is megcsinálják.
    Nagyon sok helyen elvállalják a felnijavítást, de megcsinálni az Árpa u ba viszik.
    Aki nem akarja, hogy drágább legyen a leves mint a hús, az mindjárt az Árpa u ba viszi kőbányára.

Vélemény, hozzászólás?