Jönnek mínuszok, tegye ellenállóvá autóját!

Itt az ideje a téli felkészítésnek!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Messze még a valódi tél, ám a hideg hőmérséklet már itt van. Jobb az autót most felkészíteni a hideg évszakra, s e mutatványt nem az utolsó pillanatra hagyni.


Nem csak a gumiabroncsokat kell télire váltani a hideg évszak beköszöntével, hanem néhány egyéb fontos dologra is érdemes figyelni, és ahogyan a legalapvetőbb téli autós teendőnél, a téligumira váltásnál is írtuk, jobb megelőzni a fagyot és előre felkészülni. Egyelőre nem kívánunk még a valódi téli autózással foglalkozni, most annak van csak ideje, hogy a hőmérséklet csökkenéséhez készítsük autónkat. Az első és legfontosabb elem a hűtőfolyadék, mindenképpen ellenőriztessük annak fagyáspontját és természetesen szintjét is. Utóbbihoz csak szemrevételezés, a fagy (hűtővíznél dermedéspont) megállapításához pedig egy mintegy ezer forintos műszer szükséges - benzinkúton rendszerint ingyenesen is kérhető az ellenőrzés. Amennyiben két évnél öregebb a hűtővíz, azt a rendszer kenése miatt érdemes újra váltani.
Mostantól senkinek sem ajánljuk, hogy nyári szélvédőmosót töltsön autójába, kezdje inkább a téli, fagyálló folyadékot alkalmazni, mire megjönnek a kemény fagyok, már teljesen jó koncentrátum kerülhet tartályába. Míg a hűtővíznél a rendszerben uralkodó nyomás mindig javít keveset a fagyállóságon, szélvédőmosóból, fagypont mellett vagy mínuszokban kemény koncentrátum használata ajánlott, a mosó ugyanis a menetszéllel hűtött szélvédőn landol, nem lenne jó, ha ott fagyna meg.
Ha a hűtővíz rendben van, komoly kár már nem érheti az autóst. Legfeljebb nem kelhet útra, ha mondjuk a hidegben jelentősen apadó teljesítmény-leadású akkumulátor megmakacsolja magát. Koros akkumulátort érdemes lehet autóvillamossági szakemberrel beméretni, hogy vajon bírja e még a telet. Cellazárlat azonban bármikor előjel nélkül is felütheti a fejét. Ezért aztán érdemes egy szintén ezer forint körüli bikakábelt is beszerezni, hogy amennyiben megadná magát az akku, akkor is legyen kiút, ha van egy segítőkész autós a közelben.
A lemerült, halott akkumulátornál is bosszantóbb hiba lehet, ha télen nem tudunk bejutni autónkba. Ennek egyik oka lehet, ha a zárak befagynak, de lehetséges, hogy az ajtók gumitömítései jegesednek úgy össze, hogy ne lehessen az autóba bejutni. Előbbire a zárak jégoldós zárolajozóval kezelése, utóbbira a gumitömítések glicerin tartalmú folyadékkal ápolása lehet a gyógyír.

Az eddig ismertettetek alapkérdésnek tekinthetők, azaz nélkülük valóban nem lehet elindulni. Útközben persze temérdek egyéb funkcióra is szükségük van a sofőröknek. Ilyen például az ablaktörlés. Ha a gumik már kopottak, nem állnak peckesen a szélvédőn vagy már rosszul törölnek, akkor cserére érettek. Utóbbi nem hosszú mutatvány, érdemesebb most megejteni, mint később, hóban, fagyban.
Amíg süt a nap, addig van lehetőség a karosszéria-lemezek (természetesen mosási utáni) waxolására, a viasz-bevonatnak köszönhetően télen a kosz és a hó is könnyebben csúszik majd le, és a fényezésre rakódó láthatatlan bevonat a téli hótól, latyaktól is óvja valamelyest a gyári dukkót. Ha már átnézzük az autót és esetleg lemezig hatolt kőfelverődéssel találkozunk, annak (akár foltjavító festékes) kijavításáról mindenképp gondoskodni kell.
Röviden ennyi lenne az a néhány, legszükségesebb lépés, amit érdemes átzongorázni a tél beállta előtt. Természetesen a valódi téli autózáshoz, autóhasználathoz is fogunk majd tanácsokkal szolgálni, ám egyelőre ne rohanjunk előre, most még a legtöbb helyen süt a nap, csak épp a hőmérséklet alacsony már az ország területénk zömében.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Sziasztok!
    A képen látható gumikéder kenőt hol lehet kapni, mert ez sokkal praktikusabbnak és egyszerűbbnek tűnik, mint a szilikon sprayvel fújkodni?

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Elnezest kerek azthiszem az imenti hozzaszolasommal megbantottan nem az volt a celom es nem is onnek szolt hanem inkabb altalanossagban irtam.Ha valoban nem ert az autokhoz es nem tudja hogy a hutoviz mikor volt cserelve mert monjuk nincs meg a szervizkonyv akkor mindenkepp le kell csereltetni a hutovizet mivel nem lehet tudni hogy mikor lett beletoltve es hogy egyaltalan a megfelelo lett e beletoltve altalaban egy szerelo mar a szinerol megtudja mondani gondolok itt arra hogyha gyarilag piros lett beletoltve pl Audi 1998 utan akkor nem lehet benne zold vagy kek.Szinten ha belenezel a kiegyenlitotartalyba a folyadeknak kristalytisztanak kell lennie(csak hideg motornal nezd meg!).Talan a meres alapjan megfelelo a hutoviz fagyallosaga de attol meg a kenokepessege vagy a tisztasaga mar lehet hogy nem felel meg es mindenkepp cserelni kell.Nem veletlen hogy a markaszerviz mindentol fuggetlenul csereli az a biztos es olcsobb mint vizpumpat vagy hutot cserelni.Nehany tipusnal nem irnak elo cseret de a te esetedben nem bizonyithato hogy a hutoviz meg az eredeti gyari.Tisztelettel

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Köszi a jó tanácsot, nem spórolni szerettem volna. Csak információt arról, hogy egy nem műszaki végzettségű, és műszaki vénával csak igen enyhén megáldott alak – mint én -, mit tegyen. Mellesleg így vettem az autót – mármint ezzel a mennyiségű és minőségű hűtőfolyadékkal, Németországból -, és márkaszervizben is szervizeltettem. “Tisztelettel”(?)

    üdv.

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Miert nem setaltok be az adott marka kepviseloehez es vasaroltok eredeti az autotoknak megfelelo fagyallot amire mellesleg ra van irva a keveresi arany vagy ha nincs ok elmondjak.Mivel az egyes hutok mas mas anyagbol keszulnek nem ajanlatos a teskosat betolteni mert lehet hogy kinyirja a hutot hosszutavon.A vasarolt hutofolyadekot ugy ahogy van egyszerre keverjetek be az egeszet igy kesobb csak tolteni kell ha szukseges.En ha nektek lennek szinten cserelnem a termosztatot mert fillerekbe kerul es ha van akkor a homerseklet jeladot is ,nehogy kesobb ketszer keljen dolgozni!!!Aki ezen akar sporolni az ne sirjon majd minusz 20 fokban a buszmegalloban hogy hideg van.Tisztelettel

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Miert nem setaltok be az adott marka kepviseloehez es vasaroltok eredeti az autotoknak megfelelo fagyallot amire mellesleg ra van irva a keveresi arany vagy ha nincs ok elmondjak.Mivel az egyes hutok mas mas anyagbol keszulnek nem ajanlatos a teskosat betolteni mert lehet hogy kinyirja a hutot hosszutavon.A vasarolt hutofolyadekot ugy ahogy van egyszerre keverjetek be az egeszet igy kesobb csak tolteni kell ha szukseges.En ha nektek lennek szinten cserelnem a termosztatot mert fillerekbe kerul es ha van akkor a homerseklet jeladot is ,nehogy kesobb ketszer keljen dolgozni!!!Aki ezen akar sporolni az ne sirjon majd minusz 20 fokban a buszmegalloban hogy hideg van.Tisztelettel

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Igen, mi is -35-40 fokosat ajánlottunk, de igazából a -50 fokossal már nem nagyon érdemes vacakolni, és mivel nincs messze a -40-es érték sokat nem is kell belőle leengedni. Az, hogy pontosan mennyit, függ a bent lévő folyadék mennyiségétől, hiszen nem mindegy, hogy 5 vagy 10 liter marad-e bent.

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Köszönöm az infókat…Sajnos nincs már hely a tágulási tartályban, maxon van, ezért majd kiveszek némi hűtőfolyadékot, és pótolom ioncserélt vízzel. Inkább -35 környékére lövöm be, mert -20 körüli érték az elmúlt években nem egyszer volt nálunk, északon… 🙂 Megközelítőleg mennyi folyadékot vegyek ki?

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Minek -35 fokra lőni? Fizikát ki tanult? Melyik folyadéknak jobb a hőleadása?
    Hát persze hogy a hígabbnak. -25 fok elég az itthoni éghajlatra, nem kell koncentráltabb lötty.

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Az alkatrészeknek tényleg nem károsak a mai hűtőfolyadékok, ám hőelvezetés szempontjából jobb a hígabb, -35-40 fokra beállított koncentrátum. Ha van hely a tágulási tartályban, kevés ioncserélt vízzel érdemes hígítani a folyadékot, ami egyébként még -50 fokra állítva sem túlzottan erős.

  • 2017.10.31. at 09:37
    Permalink

    Sziasztok,

    Mérettem a biztonság kedvéért több kútnál is, és mivel -50-ig mér csak a kütyü, ami mellesleg ki is akadt, ezért azt szeretném kérdezni, hogy nem okoz-e valamiféle problémát, ha túl erős a koncentrátum? Az egyik helyen az alumínium alkatrészek elromlására hívták fel a figyelmem, a másikon viszont azt mondta a kutas, hogy az a “piros” hűtőfolyadék, ami a tágulási tartályban is látszik, már nem ártalmas az alu. alkatrészeknek.

    Mi a véleményetek?

    Köszi, m.

Vélemény, hozzászólás?