Milyen egy 200 ezret futott, 1,59 milliós Octavia? Használtteszt

Skoda Octavia 1.4 Classic, 2005 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Olcsó és egyben mutatós autót szeretne? Az Octavia II-re mindkét jelző illik. Megnéztük, mit tud egy, az átlagosnál többet futott, de korrektül szervizelt példány.


Az autó nem egy erőmű, viszont gazdaságos a fenntartása és a fogyasztása. Igazi családi autó, tökéletesen fekszi az utat, nagyon jó a futóműve. Hatalmas a csomagtere, minden belefér. A külleme is vonzó, sokaknak tetszik. Nem bántam meg hogy ezt választottam, csak ajánlani tudom mindenkinek” – szól egy octaviás használói véleménye. Akárhogy is nézzük, az Octavia megkerülhetetlen választás az alsó-középkategóriából kinyújtózni próbálkozóknak, nem elvetendő alternatíva már az 1,4-es alapbenzines sem. Épp annyival kelt nagyautósabb érzést a megjelenése, hogy már egy kicsit jobban érezhesse magát a hagyományos kompaktokhoz szokott (nem ritkán céges) használó, épp annyival nagyobb a csomagtere, hogy már korrekt családi autónak számítson, így aztán magánvásárlók, vállalatok és közintézmények is előszeretettel választották, és választják ma is. Komoly vízválasztó a 2004-es frissítés, mely után Tour utónévvel a modernkori Octavia I is gyártásban maradt az annál jóval korszerűbb és hátsó lábterével látványosan tágasabb II-es mellett.

Ma egy komoly frissítést követően, de lényegében továbbra is a II-es készül még, így a legidősebb példányaival már 8 éves széria még mindig viszonylag újnak hat. Cikkünk írásakor 1,4 millió forint volt az Octaviák indulóára. Mi egy kicsivel drágább, 2005-ös, épp a Használtautó-index szerinti átlagos használtautó-árért, azaz 1,599 millió forintért kínált példányt kaptunk kölcsön egy próba erejéig a bő 20 éves múltjával, folyamatos készletével használttesztjeinkhez stabil partnerünknek számító Autó Néró Rómaitól. Bár a kereskedésben elérhető Octaviák között van fiatalabb vagy akár azonos évjáratú, de kevesebbet futott, mi épp a leginkább cégesnek tűnő, már több mint 200 ezer kilométeres fehér példányra voltunk kíváncsiak. Ugyebár ez az az autó, amit elvileg vásárló meg nem vesz. Céges volt, 200 ezret futott? Hulladék lehet – hangozhat el nem egy kocsmai beszélgetésnél. Autót azonban nem a bárpult mögül és nem is ittasan kell választani, hanem józanul, azt kipróbálva.

Kívülről az Octavia egyáltalán nem mutatja futását – illetve pontosan azt mutatja. Az évi közel 30 ezer kilométeres távot vélhetően zömében nem városban tette meg, parkolási sérülés nincs is. Bár van néhány újrafényezett karosszériaelem, a festékvastagság-eltérések minimálisak – komoly törés úgy néz ki, nem történt, a lemezek síkban, korrekt illesztésekkel állnak. Alapos körbenézéssel kiszúrható, hogy a lökhárító alsó, fényezetlen betétje javított – hát igen, a hasmagasság nem túl nagy (14 cm), az első túlnyúlás viszont az átlagosnál kevéssel nagyobb (persze azért nem Peugeot 407-szintű), említhető még néhány nagyon apró, alig észrevehető horpadás, komolyabb szépséghiba azonban nincs, alapvetően sérülésmentes a megjelenés.

Az ajtókat kinyitva már egy kicsit más a helyzet, látható, hogy használt példányról van szó, a 200 ezres futást azonban nem feltétlenül tippelnénk. Az ajtók felső részén és a műszerfalon is végignyújtózó puha plasztik teljesen újszerű, van kopás a váltógombon, pici a kormányon, és a sofőr ülésén is jól látszik, hogy használták – kárpitja megkopott, varrása még megállíthatóan, de már kezd szétjönni. Van kopás a VW-konszerntől megszokott helyeken, egy kevés az ablakemelő-gomboknál és az ajtóbehúzón (főként a sofőrnél), illetve a fényszórókapcsolónál. Utóbbi a leglátványosabb – akit zavar, jó forrásból gyári újra cserélheti 21 400 forintért. Úgy aztán már végképp barátságosnak mondhatnának az amúgy alapvetően annak számító, tágas, ötletesen, sok praktikus részlettel berendezett utasteret.

Átlagtermetűek számára tágas, még a 7 éves, bő 200 ezer kilométert futott autó sofőrülésével is kényelmes az Octavia. Utasait 4 légzsákkal, ABS-szel óvja, gyerekülés előre helyezéséhez első légzsákja kikapcsolható, a családi használatot pedig négy, méretes ajtózsebe is segíti. Mivel 560 literes alap- és 1420 literes csomagtérméretével a Golf V padlólemeze alapján alsó-középkategóriásnak, saját jellemzőivel már-már belépő középkategóriásnak számító Octaviát a családok és a flottaüzemeltetők is kedvelték és kedvelik a mai napig, az adott példány futásteljesítményénél fontosabb annak előélete. A közhiedelemmel ellentétben a céges múlt messze nem a legrosszabb. Szigorú felügyelettel, de leginkább kulturált, kizárólagos felhasználóval sokszor lehet jobb, mint egy óvottnak hitt és szintén ki tudja, miként használt magánautó. E példány vezetett szervizkönyve is jól mutatja, egy autóját munkaeszköznek tekintő vállalkozás rendszerint nem spórol a karbantartáson, hiszen az a legfontosabb, hogy autója stabilan, hibamentesen üzemeljen.
2005-ös Skoda Octavia 1.4 alkatrészárai
Olajszűrő1 330 Ft - Hengst
Vezérműszíjkészlet30 400 Ft - Contitech
Vízpumpa10 250 Ft - Graf
Első féktárcsa8 580 Ft/db - Roadhouse
Első fékbetét8 030 Ft - Roadhouse
Hátsó lengéscsillapító13 230 Ft/oldal - Monroe
Kuplungszett37 650 Ft - LUK
Fényszórókapcsoló21 400 Ft - gyári

Forrás: ZS+U Kft
Hirdetés

Ennek megfelelően megvolt a 90 ezer kilométerenként esedékes vezérműszíjcsere, 15 ezer kilométerenként az olaj és olajszűrő cseréje, nemrégiben a fékbetétek és a féktárcsák, valamint a fékfolyadék cseréje és az összes előírt átvizsgálás és alkatrészcsere is. Minden bizonnyal ennek is köszönhető, hogy nem csak megjelenésével, futásával is újszerű a sokat futott 1,4-es. A két vezérműtengelyes (DOHC) 16 szelepes nem csak elvileg modernebb az 1,6-os 8 szelepes 102 lóerősnél, valójában is nagyon jó arcát mutatja – még így, 200 ezer kilométer után is. Két felnőttel a fedélzeten még egészen tűrhető menetdinamikát ad. A 100 km/órára gyárilag ígért 15,5 másodpercesnél valójában élénkebbnek érződik a gyorsítás, a motor pedig egészen csendes. Ötfokozatú váltója ma is jól, szinte erőszükséglet nélkül, precíz úton kapcsolható. Lámpánál megállva jön az igazi meglepetés: az 1,4-es alapjárata néma és rezzenéstelen. Város után még országúton is kifejezetten halk az Octavia, futása pedig hibátlan, elöl MacPherson, hátul multilink futóművével nyugodtan lehet tempósabb kanyarokat venni, bírja. Közben pedig az úthibákat is az átlagnál jobban csillapítja. Jó kompromisszum, illetve azt nem is igen igényel, ahogyan a végállásai között nem egész 3 fordulatos rezonanciamentes, jó egyenesfutást adó kormánymű sem. Autópályán már más a helyzet, ott el kell fogadni, hogy az ilyen méretű motoroknál megszokottan rövidre áttételezett a váltó, a 130 km/óra bizony 4000 1/perc hallható motorzajjal, de egyébként még nem megszűnő, enyhe gyorsítási képességgel. Aki bírja a zajt, az akár 170 km/óráig tolhatja a gázt és a sebességmérőt.

Aki utóbbit tenné, az ne feltétlenül az 1,4-es Octaviát válassza, aki viszont korrekt, családi használatra is elegendő méretű alsó-középkategóriást keres és akár a középkategóriásokkal is szemez, valamint örülne, ha autójára elismerően pillanthatna ő és a szomszéd is, mégsem költene egy kisebb lakásnyi összeget autóra, annak tesztünk szerint akár egy ilyen, az átlagosnál csak kevéssel magasabb futású példány is ajánlható. A korrektül szervizelt benzinessel gyakorlatilag semmiféle váratlan kiadásra nem kell számítani, az átlagáron – 1,599 millió forintért mért, még nem egész 7 éves Octaviával átlagos 10-15 ezer kilométeres éves futással akár 10 esztendőre is be lehet rendezkedni. Költségei nem csak vételára, biztosítási és szervizköltségei mellett fogyasztása okán is kedvezőek. Fogyasztása használói véleményeink és taxisok szerint egyaránt 7,5-8 l/100 km környékén tartható még városban is, országúton gond nélkül 6 liter alatti, ami jól mutatja, megéri a csak kicsit, főként telepakolt utastérrel érezhető menetdinamikai kompromisszumot vállalni a gyakoribb 1,6-oshoz mérten, s a keveset autózóknak a takarékos, de zajos és szervizelésével rizikós, valamint nem utolsósorban érezhetően drágább dízelnél is jobb választás az alap Octavia.
A tesztautót az Autó Néró Rómaitól kaptuk kipróbálásra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 00:44
    Permalink

    A teljesség igényével,még annyit fűznék hozzá,hogy az idei(2013) bónuszom a B9 és az éves díja 5740.-!!A cascóm C4 besorolású és 2961.-/hó!!!!!
    Üdv.:S.L.

  • 2017.10.31. at 00:44
    Permalink

    Üdv Saca!
    “Sajnos”,Én nem vagyok hűséges ügyfele 1biztosítónak sem!Mióta megy a verseny közöttük,minden évben az egyik internetes alkuszon keresztül,biztosítót váltok!Jelenlegi bónuszom B9 és K&H-s.Már el sem hittem,hogy van aki olcsóbban adja,mint a tavalyi volt :-).
    A cascónál C4 a besorolásom és UNICA biztosítós.Végig kérdeztem a karosszériázó mestereket,mind azt mondta:az UNICA rendesen térít!
    A pótkerékről.
    5.éves az autóm és pótkerék nélkül járok.A helyén van a gáztartály.Bár a teljes értékű kerék még 0km.-es!Ezt megelőzően 3évig volt Suzukim,annál sem hordtam a pótkereket.
    Ergó:8.-ik éve pótkerék nélkül járok eddig,kb.160-180000km.-t mentem !
    1x volt kettős durrdefektem(nem Én vezettem az autót,utas voltam),2 defekt gumijavítót nyomtam be a 2 kerékbe és elvitt a 44km.-re levő gumisig.Ott vettem 2 új gumit és mehettem tovább.
    Ha bármiben a segítségedre lehetek,szívesen megosztom veled a tapasztalataimat!
    Üdv.:Soós László

  • 2017.10.31. at 00:44
    Permalink

    Üdv László!
    Csak kérdezném , hogy milyen módozattal és bónusszal ennyi az autódra a Casco és a KGFB ??Kérdésem még , ha gázzal is üzemelteted akkor nincsen pótkereked az autóban , vagy kisebb lesz a csomagtartód ??
    Még szeretnék tanácsot adni a DIESELESEKNEK a KETTŐS tömegű lendkerekekek problámájára, hogy 300-400 000 km-t gond nélkül elmenjen ilyen hiba nélkül.
    Gyógyír:Mind beindításkor , mind leállításkor nyomjátok be a kuplungot , míg beindul , ill. leáll a motor !!!

    Üdv : Saca

  • 2017.10.31. at 00:44
    Permalink

    Nekem egy 2006-os 2-es PDTI Octáviám van. DSG Automata váltóval.342000 km van benne.Taxinak használom.Viszont korrektül szervizelem.Mondjuk az olajat 15.000Kméterenként cseréltetem.Az első Km óta. Gyári elöirt 5-30W Olajat használok.120.000 Vezérmű szíj csere.60.000Km Váltó Olaj + Olajszűrő. Gázolaj szűrő.Persze a nagy dolgokat csak Szakszervizben cseréltetem.Még azt is Elárulom mert Én nagyon megvagyok velük elégedve.Igaz 14éve hozzájuk járok.Vácon A Škoda szervizbe Járok.Egyedüli hibája,hogy sajnos a kétömegü lendkerék sajnos csak 100.000Kmt bir ki ezt sajnos cserélni.Jobb első kerékagy csapágyat kelet még ugy 220.000 Kmnél kelet cserélni.Ezenkívül mást nem kellet cserélnem.Persze ugye a kopó alkatrészeket nem számítjuk mert azt minden autónál kel cserélni.

  • 2017.10.31. at 00:44
    Permalink

    Azért a pillanatnyi fogyasztásmutatónak nem kéne hinni. Ennyi erővel jöhetnék én is azzal hogy 180 lovas S60 benzines turbos Volvom 3,5L -t eszik mert kiír sík úton 90nél simán ilyen értéket. Ekkora kasztnihoz ilyen motorral a 7-8 liter még hihető és rendben van, ha az ember normálisan közlekedik, de 5 liter…

    Ez olyan mint amikor itt írta valaki hogy a dízel csodája meg 3-t eszik, igaz pillanatnyi fogyasztás, 70-80 km/h-nál..
    A fizikát mér akarjáétok megba@ni??? 1,3-1,5t -s autók nem mennek el 3 literrel/100km… ilyen nincs, 5-6-7 liter még dízelnél is jó érték és kész

  • 2017.10.31. at 00:44
    Permalink

    Üdv Mindenkinek!
    Bizonyos tévhit van az emberekben,melyet a fedélzeti számítógép,”pillanatnyi átfolyás mérője” okoz!!!Amikor bizonyos tempónál beáll,akár 5l-s fogyasztást mutatva!Az Én 2008-as születésű Octaviámnál is sűrűn mutat ehhez hasonló értékeket,illetve,le lehet kérni a “legutóbbi indítás óta kialakult átlagfogyasztást is”!Amely az Octaviánál többször mutatott már igen kedvező 6,2l/100km.-s fogyasztást!Viszont ez az adat,köszönő viszonyban sincs a tankolt üzemanyag és megtett út alapján kiszámolt értékekkel!!!A 78000km. megtétele alatt,egyszer jött csak ki(egy tankra vetített)7l/100km. benzinből,a gázból pedig 8l/100km.-s alatti fogyasztás,amikor a szalon kérésére úgy közlekedtem az autóval,hogy 2500-s fordulat fölé nem pörgettem a motort!Ekkor a gázból(egy tankra vetítve)7,4l/100km.-s fogyasztást produkált!De hozzá teszem:ÍGY NEM IGAZÁN LEHET FORGALOMBAN KÖZLEKEDNI!!!!!!Nagyon nagy figyelmet( a fordulatszám mérőt állandóan lesni kell) és előre gondolkodást igényel!
    Tehát,az Én tapasztalatom(ami 35 éves vezetési tapasztalat) alapján sem lehet valós 4,5-6l/100km.-es fogyasztást elérni,egy ekkor össztömegű és ilyen kis motorral rendelkező típusnál!
    Üdvözlettel:Soós László

  • 2017.10.31. at 00:45
    Permalink

    Üdv!
    Nekem Octavia II autóm van, 1.4-es, 16 szelepes verzió. 2007-es évjárat. Gyakorlatilag tejesen eseménytelen vele az együtt élés, egyszerűen nem romlik el. Szerviz igény nulla. Gáz üzemre fogom átszereltetni, már sajnálom, hogy amikor vásárolta újan, akkor nem szereltettem be. Ilyen benzin árak mellett fele ekkora motor is elég lenne bele:) Ha takarékosan autózom, és nem megyek 70 km/ó fölé, akkor 4 fővel 4.3 és 4.7 liter az átlag fogyasztás. Városban is tudom tartani az 5 litert, klímával is, ha nem én vagyok a legőrültebb gyorsuló, és betartom a sebesség határokat. Ha viszont felveszem a fiatalos tempót, és tojok a benzin árakra meg a fáma lézerre, akkor 7.2 és 9 liter közé is fel tud ugrani a fogyasztás. Pályán kb.: 120-as tempónál is klímával 6 liter. Egyszer a német autópályán mentem 185 km/ó sebességgel. Senki nem akart megelőzni. Sokkal komolyabb autók is megelégedtek a 160-170 km/ó utazó sebességgel. Hát ezt meg az Octavia is tudja akár hosszú távon is tartani. Egyébként meg úgy is tele vannak a pályák fizető kapukkal, nem is nagyon lehet önfeledten felgyorsulni, száguldozni. Úgy is meg kell állni fizetni. Mikor megvettem az autót, csak az emblémával nem voltam kibékülve, előtte BMW-im voltak, meg Renaultok. Azóta mosolygok mikor azt hallom BMW-s barátaimtól, hogy egyszer majd ők is talán megengednek maguknak akár egy új Skoda Octáviát is. Úgyhogy abszolúte nem ciki már az emblémája. Persze majd ha megnyerem a lottó ötösömet, leírom majd a Ferraris tapasztalataimat is, hogyan autóztattam meg Dubai-ban a nagymellű csajokat, és beszámolok majd a szerény fogyasztásáról is. Na de ez itt Magyarország, örüljünk, hogy még Skoda is egyáltalán van. Mert ha jön a sárga csekk adó, a tankolási adó, a beindítási adó, a fordulatszám adó…..adó…….adó…….Miniszter is lehetnék, hiszen milyen jó ötleteim vannak!:) adó…adó….adóóóó

  • 2017.10.31. at 00:45
    Permalink

    Üdv Mátyás és mindenki!
    Mindig nagy érdeklődéssel olvasom az összehasonlító és elemző cikkeket!
    Mint már 4. éve Skoda Octavia Tour 1,4 Dual tulajdonos szólnék hozzá a témához!
    Az új autónk vásárlásánál igyekeztünk nagy racionálisan gondolkodni.Fontos volt az ár-érték arány,a tágas belső, a nagy családi csomagtartó és az alacsony üzemeltetési költség!A szűrőnkön csak ez a típus maradt fent(nagyon fontos tényezőként szerepelt a dual üzemmód),mivel a többieknél nem volt gázüzemű átalakítás a szalonokban!
    Nem bántuk meg a választást!Ennél olcsóbban üzemeltethető,ilyen méretekkel és felszereltséggel rendelkező autót nem vehettünk volna!A szalonban azt mondták:a gázüzemre történő átalakítás költségei,kb.28000km. után térülnek meg!Jelenleg 78000km. van az autóban.A fogyasztása (1 tanknyi üzemanyagra kivetítve)benzinből átlag: 7l/100km;gázból: 8l/100km.Ezek guruló km.-re vetítve:benzinből=31ft./km;gázból:19ft/km !Ha az egész megtett km.-re vetítem,benzinből,kb.2milla kellett volna,gázból,kb. 1,2 milla!!!! Elgondolkodtató összegek!
    Hozzá kell tenni:az 1,4-es 80Le.-s motor nem szaggatja szét a kasznit,de be lehet gyűjteni akár 300000.-s gyorshajtási bírságot is vele!Az éves KGFB.-je, 8240HUF, a CASCO-ja,havi 3780HUF.
    A szerényebb jövedelmű családok kiváló,megbízható kísérője lehet hosszú távon!
    Tisztelettel:Soós László Orosházáról

  • 2017.10.31. at 00:45
    Permalink

    Üdv Mátyás!

    Jó lett a cikk, csak szerintem már egy kicsit sok lesz a Volkswagen-csoportos termékekből… Lassan jöhetne egy teszt a 406-os Peugeot-ról például vagy a II-es Puntóról, ha nem nagy gond befogni a tesztre egyet-egyet ezekből a gépekből.

    Köszi!

Vélemény, hozzászólás?