Mit adott nekünk a hibridség? – Suzuki Swift Hybrid teszt

Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Emlékeztek még a Brian élete című film ominózus jelenetére, amikor a lelkes lázadók körében elhangzik a kérdés, hogy „Mit adtak nekünk mindezért cserébe?”. Hasonló kérdés merült fel bennem a Suzuki Swift Hybrid kapcsán: mégis mit ad cserébe a 200 ezer forintos felárért a hibridség? Nos, előre leszögezem, hogy pontos választ nem adhatok, mert a tesztautó öszkerékhajtást is kapott, ami már torzítja az összehasonlítást az alapverzióhoz képest. A Swift árlistáján egyelőre jóval több a választási lehetőség, mint az Ignis esetében, ráadásul a dizájnja is jelentősen konzervatívabb szerintem. Majdnem úgy jellemeztem, hogy kevésbé vidám, de ha jobban megnézzük, ezt talán erős lenne kijelenteni. Amikor pontosan szemből nézed szinte rádmosolyog és semmivel sem kevésbé cuki, mint az Ignis. Egyszerűen csak az építésmódja egy tősgyökeres kisautó, nem kísérleteztek a crossover vonal ráerőltetésével és ez pirospontot ér. A hibridségről pedig a feliraton kívül semmi nem árulkodik az autó külsején, ahogy az összkerékhajtásról sem. A lényeg a lemezek alatt található. Az ISG, tehát az integrált indítógenerátor ugyanúgy végzi itt is a dolgát mint az Ignisben, ám a lágy hibridség és az összkerékhajtás megnöveli az autó tömegét, ami viszont a fogyasztáscsökkentés ellen dolgozik. Ám még így sem éri el a Swift az egytonnás üres tömeget, ami igazán örvendetes. Az alap Swift a gyári adatok szerint 840-890 kilogramm felszereltségi szinttől függően, az AllGrip változat pedig 950-970 kilogramm. A hibridek tömege ugyan megnövekedett, de nem jelentősen. Összkerékhajtás nélkül 850-900 kilogrammosak, összkerékhajtással pedig 960-980 kilót nyomnak a mérlegen. Mindez azt is jelenti, hogy egy picit tovább tart a 100-as a gyorsulás, de csak tizedmásodpercekről van szó, illetve kisebb a végsebesség, ám úgy vélem senkit nem fog érzékenyen érinteni, hogy 180 helyett csak 170 km/h az érték. A rugalmasság sokkal fontosabb, márpedig arra nem lehet panasz. Az 1,2 literes, szívó benzinmotorral könnyedén diktálható a városi forgatag tempója, hiszen gyorsításoknál is képes megtámogatni őt az ISG. Így a 90 lóerő és a 120 Nm forgatónyomaték elegendő akkor is, amikor teltházas az autó.

Azt nem mondom, hogy pörgetni nem kell hozzá a motort, hiszen 6000-es fordulatnál jelentkezik a teljesítmény maximuma, míg a forgatónyomaték is 4400-nál maxolható ki, de háromezernél elváltogatva már lendületesen lehet közlekedni.

Az ötfokozatú, manuális sebességváltó pedig egy kellemes társ hozzá. Talán egy picit lehetne határozottabb a megvezetése a kulisszában, de így sem fogod a rossz fokozatba tenni. Országúton szintén elemében van a Swift, autópályán viszont már hangos a motor és jelentős a szélzaj is. De tudom, a legnagyobb kérdésed neked is a fogyasztás. Nos ez 6,4 literre jött ki vegyes átlagban, de ugye nem szabad elfelejteni, hogy a tél közepén járunk és az autón már a nagyobb gördülési ellenállású téli papucsok feszültek. A futóművet a kényelmes utazáshoz hangolták. Az elöl elöl MacPherson, hátul pedig csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés nem túl feszes, szépen kivasalja az úthibákat, csak a nagyobb egyenetlenségek és keresztbordák okozhatnak kellemetlenséget. Még a 16 colos könnyűfém felnik sem rontják túlzottan a komfortérzetet. A kormányzás pedig kimondottan közvetlen, ami nálam mindenképpen növeli a vezetés élményfaktorát. Az AllGrip összkerékhajtás egy viszkokuplungos rendszert takar, tehát többnyire az első kerekek kapják az erőt. Ám, amint azok kipörögnek, automatikusan a hátsók is kapnak a forgatónyomatékból. Szóval nem a terepjáráshoz való, inkább a csúszós útfelületen nyújt extra segítséget. Bár az AllGrip Swift 2,5 centivel magasabb az elsőkerekesnél, ez nem a hasmagasságot jelöli, így ettől még nem válik telekjáróvá.
Hirdetés
Az utastérben szintén nincs nagy változás, a lágy hibridség nem vesz el a térből. Az infotainment rendszer kezelőfelülete egyszerű, kiváló az ergonómia. A vezető az energiaáramlásról is kaphat infót, sőt még arról is, hogy hány deci üzemanyagot spórol a stop/start rendszernek hála. Egyedül néhány műanyag burkolat lehetne puhább tapintású, növelve ezzel a minőségérzetet, de ahol a legtöbbet matat az utasok keze, ott azért ügyeltek a finomságra. A csomagtér szintén változatlan, alaphelyzetben 265 literes, szóval ezen a téren sem okoz veszteséget a lágy hibrid rendszer. Ha szükséges, akár 900 liter fölé is tornázható a hely a hátsó ülések lehajtásával, de sík padlót nem ad. Végül visszatérek az ár kérdéséhez, hiszen az összkerékhajtással már jóval nagyobb a felár. Az elsőkerék-meghajtású hibrid Swift ugyanis most 3,39 millió forintot kóstál, míg összkerékhajtással már 4,09 millió forint, igaz, ez már csak a gazdagabb GL+ felszereltséggel kapható. A tesztautó viszont a csúcsfelszereltségű GLX változat volt, amely már 4,54 millió forint, plusz a metálfényezés 120 ezer forintos felára.

Viszont ebben már tényleg minden benne van a biztonsági és kényelmi felszereltséget tekintve.

Többek között ülésfűtés, adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető, visszagurulás gátló, LED-fényszórók és stop/start rendszer is szerepel a listán. Ha csak azt nézzük, hogy csupán egy kisautóért ennyit kérnek, akkor soknak tűnik, de nem szabad elfelejteni a gazdag felszereltséget és azt, hogy a kisautók között nem tolonganak még a lágy hibridek, sem a full hibridek. Tény, hogy még jobb lenne a Suzukitól is egy full hibrid modell, de addig is, amíg megérkezik, megteszi a lágy. Viszont az összkerékhajtásssal tényleg csak indokolt esetben érdemes szemezni.
Értékelés
Pozitív
Kiváló városi cirkáló, amely még országúton sem vall szégyent
Negatív
Felesleges az összkerékhajtás
Árak
Tesztmodell alapára
4 090 000 Ft (2020.01.12.)
Tesztautó ára
4 660 000 Ft (2020.01.12.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1242 cm3
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
120 Nm 4400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,6 s
Végsebesség:
170 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3840 mm
Szélesség:
1735 mm
Magasság:
1495 mm
Saját tömeg:
950 kg
Össztömeg:
1405 kg
Tengelytáv:
2450 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
265-947 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1370 mm
Belmagasság elöl:
940-1020 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
530 mm
Csomagtér hossza:
870 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1350 mm
Raktérnyílás szélessége:
910 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
1242 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
5 fokozatú manuális
Nyomaték:
120 Nm 4400 1/min-nél
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
170 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,6 s
CO2-kibocsátás:
101 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,4 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.01.13. at 09:35
    Permalink

    Biztos tök jó a hibrid, szerencsére én még azelőtt meg tudtam venni, hogy ezt kötelezően adták volna vele. Így, összkerékkel 5.5-ös átlagfogyasztásom van, jellemzően 5-10 km-es városi távokon autózva, kevés országút, semmi autópálya.

    • 2020.01.13. at 13:00
      Permalink

      Amúgy meg nem értem ezt az álláspontot, hogy felesleges az összkerék. Miért lenne az? Légzsákot is mindig vesz mindenki a kocsiba, pedig jóval kisebb eséllyel kell, mint az összkerék. Minden télen van 3-4 havas nap legalább, és akkor kell az összkerék. Amikor az ember nem tud felmenni az első komolyabb emelkedőn, mert elkapar a kocsi, akkor döbben rá, hogy mire jó az összkerék. Nem tererpjárásra, csak hóba. De ilyenkor pótolhatatlan, és rádöbben az ember, hogy a legjobb dolog volt az életében, hogy beikszelte rendeléskor.
      És pont ebben nagy a Suzuki, hogy az alsó árkategóriában is kínál összkereket. Nem kell nekem Jeep, vagy Land Cruiser, csak hóhelyzet esetére kell. Nem akartam sokat költeni a kocsira, csak az előző, már kissé öreg összkerekest lecserélni valami olcsóbban fenntarthatóra (9.5-ös átlag helyett 5.5-ös átlag azért már sok). Dacia drágább volt, gyengébb felszereltséggel, és sokkal többet evett volna. A Swift meg pont elég egy városi, elővárosi használatra.

  • 2020.01.13. at 15:07
    Permalink

    Mindenkinek a saját felhasználási módja szerint kell mérlegelni. Azért, mert évente 3-4 napig van hó, minek cipelje az év többi napján a nagyobb tömeget, ami nagyobb fogyasztást is jelent?
    Más igényeket támaszt, aki hegyvidéken lakik és más igényeket, aki sík vidéken.

    • 2020.01.16. at 18:00
      Permalink

      10 évente talán 1 embert ér baleset 100-ból. Mégis minden cipeli mindenki a légzsákok, gyorsulásérzékelők tömegét, ami természetesen többletfogyasztást okoz. Talán azért, mert biztonságosabbá teszi a közlekedést.

      • 2020.01.17. at 08:28
        Permalink

        Nem tartom ezt jó példának. A két dolog nagyon különbözik egymástól. Az összkerékhajtás nem valami isteni csoda, ami tuti kihúz a bajból. Ha rutintalan a sofőr, ugyanúgy eldobja összkerékhajtással is az autót.
        Nem véletlenül kötelező felszereltség a légzsák és nem véletlenül nem kötelező az összkerékhajtás.
        Ezért továbbra is tartom a véleményemet. Felhasználási igényektől függ, hogy van-e értelme az összkerékhajtásnak. A légzsáknak felhasználási igényektől függetlenül van értelme, amennyiben a biztonsági övet is bekötik.

Vélemény, hozzászólás?