Mutasd az emblémád, mert nem tudom mi vagy!
Klónozás az autóiparban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lancia Delta. Nem probléma, mindenki ismeri. Saab 600. Micsoda? Nem csoda, bizony ez is egy Lancia Delta, csak éppen Saab-Lancia felirattal a hátulján...
Chrysler 300C alapú a Lancia Thema
Emblémák és feliratok nélkül nehéz lenne megmondani, melyik a Chevrolet Lumina APV, és melyik a Pontiac Trans Sport - utóbbi a jobb oldali modell
Az Egyesült Államokban nem újdonság ez a módszer, a tengerentúlon hosszú évtizedek óta bevett dolog, hogy az óriások a holdudvarukba tartozó márkákkal összefogva egyszerre többféle emblémával is árusítottak (árusítanak) egy-egy műszakilag és formailag is azonos modellt – például mi sem természetesebb, hogy a Chevrolet Lumina APV és a Pontiac Trans Sport egypetéjű ikertestvérek.
Balról jobbra: Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta. Minimális az eltérés, amely az önálló márkaarculatok miatt elsősorban a lámpák és a hűtőmaszkok formáját érinti
Citroën Evasion, a Eurovan család tagja
Nem fáradozott sokat a Mazda, hogy milyen legyen 1996-ban a 121-es típusa: átvette a bal oldalon látható Ford Fiestát
Érdekesebb eset, amikor gyárak, márkák egybeolvadása miatt kerültek fura szerzetek a kereskedelembe. Maradva az olasz példánál, a Fiat-birodalomba beolvadó Autobianchi A112-es kisautója 1982-től már Lancia néven is megjelent, majd következett az 1996-ig értékesített Y10, amit otthon Olaszországban ugyan még Autobianchi márkanéven árultak, de Európa már Lancia Y10 felirattal ismerte meg – utóbbi évszám egyben az Autobianchi teljes megszűnését is jelentette.
Balra Autobianchi A112, jobbra Lancia A112. Gyakorlatilag ugyanarról az autóról van szó
Itáliából észak felé haladva az Audi 50 esete szorosan összefügg a Volkswagen Polo, és a még nagyobb világsikert arató Golf megszületésével. A ’60-as években komoly terjeszkedésbe (és felvásárlásba) fogó Volkswagen remek kisautóhoz jutott az Audi 50 formájában, és mintegy fél évvel később 1974-es bemutatkozása után már VW karikával és Polo felirattal is kapható volt a kocsi. Eredeti négykarikás termékként 1978-ig szerepelt a kínálatban, nagyságrendileg 180 ezer példány talált gazdára.
Első pillantásra nehéz különbséget tenni a Volkswagen Polo és az Audi 50 között. Később az Audi komolyabb feladatot kapott a konszernen belül, mint az 50-eshez hasonló kisautók gyártása, de ennek a modellnek nagyon sokat köszönhetnek Wolfsburgban, mert a Golf is innen gyökerezik
A Mercedes-Benz G-osztály eredetileg katonai célokra készült, nem véletlen tehát, hogy a tervezői munka 1972-ben kezdődött, míg a polgári változatok csak 1979-ben jelentek meg. A gyártás helyszíne Graz, nem véletlenül: a roppant igényes hajtásláncot, és magát az elpusztíthatatlan autót nem a svábok agyalták ki, hanem az osztrák Steyr mérnökei, így aztán a csillagos márka kvázi „bevásárolta magát”, lett Steyr-Daimler-Puch, közös üzem, és vele együtt G-osztály.
Megérdemelten híres terepjáró a Mercedes-Benz G-osztály, de a zseniális kocsit az osztrák Steyr mérnökei álmodták meg. Jobbra Puch emblémával látható a jellegzetes, formáját tekintve baltával faragott típus
Németországtól még északabbra a Volvo is tartogat meglepetéseket. A holland Daf név hallatán általában mindenki a 66-os kisautóra, illetve a fokozatmentes Variomatic automataváltóra gondol, csakhogy a ’70-es években a svédek szemet vetettek a gyárra (ebből lett a NedCar, ahol később a Volvo S40 a Mitsubishi Carismával együtt készült), és ennek a korszaknak ékes bizonyítéka az 1975 és 1980 között piacra dobott Volvo 66. Kevesen tudják viszont, hogy a későbbi Volvo 343 is tulajdonképpen Daf fejlesztés, mert a Daf 77-es félig már készen volt, amikor a Volvo képbe került, és aztán a saját arculatához igazította a típust, és nevezte 343-asnak.
Nem csak a Daf 66 karosszériáját, de a Variomatic váltót is átvette a Volvo
Az igazi meglepetést azonban a végére tartogattuk! A ’70-es évek végén a Saab nem állt úgy anyagilag, hogy költséges fejlesztésbe fogjon, ezért partner keresett – segítő jobbot a Fiat nyújtott. A későbbi közismert négyes fogat - Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema, Saab 9000 - történetét nagy valószínűséggel minden autókedvelő ismeri, ezek a modellek gyakorlatilag közös alapra épültek, de a Lancia és a Saab külön üzletet is kötött egymással. 1980 és 1982 között a Giorgio Giugiaro által tervezett, és az Év autója 1980 címet is elnyerő Lancia Delta bizony Saab-Lancia felirattal is kapható volt 600-as néven, igaz, csak Svédországban és Norvégiában. Létezett alap GLS, és gazdagabb GLE kivitel, ám a magas ár és a gyenge érdeklődés hamar megpecsételte az 1,5 literes, 85 lóerős motorral és ötfokozatú váltóval szerelt típus sorsát.
Nem hisz az ember a szemének, pedig a Saab-Lancia 600 valóban létezett, Svédországban és Norvégiában árusították. A képen az alapváltozat, azaz a GLS
És még meg sem említettük a keleti blokk autóit,Zastava,Dacia,Polski Fiat,Pobeda=Warsava,ebbből Nysa és Zuk,Csajka-Packard,Zsiguli,Moszkvics,ami Kadett volt anno állítólag stb stb.
Üdv, Kamikaze !
Sajnos linket nem tudok betenni, mert a céges net nem engedi megnyitni azt az oldalt.
DE !
Keress rá arra, hogy “papírtrabi” vagy “A car for a dollar”
Van egy doukumentumfilm fent az inda-n, ahol a Trabant még élő tervező és gyártó mérnökeivel vannak nagyon jó riportok, illetve bemutatják a gyártás, tervezés folyamatát is.
Abban beszélnek(bár csak burkoltan, hiszen valószínűleg ők csempészték ki nyugatra a járművet és dokumentumait…) a Trabant 603-ról !
Jó szórakozást hozzá !
Valóban olvasmányos, érdekes cikk.
Egy valami azonban kiegészítésre szorul: a VW golf alapja nem más, mint a Trabant 603. Aki nem hiszi, olvasson utána. Igaz, Zwikauban duroplaszt karosszériával és wankel motorral tervezték meg, ezt azonban a konzervatívabb nyugat németek nem merték megvalósítani. De a többi az Trabant. (nem véletlenül lehet könnyedén átrakni a golf első futóművét a Trabant alá…)