Öt hazai autó 100 évnél is idősebb

Csaknem 90 ezer veterán jármű itthon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elkészült a hazai idős-autó állomány statisztikája. Az állomány zöme tömegmodell, de sok különlegesség is található a csaknem 70 ezer példány között.


Egy 1980-as modellre legtöbben modern autóként nézünk, ilyen lehet például a már első kerék hajtású Opel Kadett D vagy Lancia Delta is. Ezek azonban első példányaikkal azonban már veterán korúnak számít. Bőven található ilyen autókból itthon. A Központi Statisztikai Hivatal nemrég közzétett adatsorában az összes, elsőként 1980-ban vagy azt megelőzően forgalomba helyezett jármű szerepel, e szerint csaknem 70 ezer ilyen autó és valamivel több, mint 20 ezer motorkerékpár rendelkezik érvényes forgalmi engedéllyel és a tényleges veteránjármű állomány ennél még jelentősebb lehet, hiszen sok a forgalomból kivont, restaurálásra váró vagy külföldről papír nélkül, alkatrésznek behozott és az így talált példány is. Az érem másik oldala viszont, hogy rengeteg veteránkorú autó egyszerűen napi használatban maradt tulajdonosánál, vagy éppen még nem vonták ki a forgalomból a "haldokló jószágot"

A vetaranpark.hu közösségi weboldal nemrég feldolgozta a KSH statisztikáját és megállapította, hogy sok az egypéldányos modell itthon, a legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például sebességváltóval – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja. A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia és a Danuvia 125 is felküzdötte magát.
A 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó (évszám):
  1. Panhard Levassor (1898)
  2. Panhard Levassor (1899)
  3. Panhard Levassor (1900)
  4. De Dion Bouton (1902)
  5. Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
  6. Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
  7. Ford T-modell (1917)
  8. Citroën C2 (1922)
  9. Citroën Torpedo II (1922)
  10. Salmson Val 3 (1923)


A 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor (évszám):
  1. Indian Scout (1927)
  2. D-Rad R-06 (1928)
  3. Harley-Davidson JD (1928)
  4. Indian 101 Scout (1928)
  5. NSU 501 T (1928)
  6. BMW R16 (1929)
  7. Indian (1929)
  8. Harley-Davidson 30 (1930)
  9. NSU 501 TS (1930)
  10. MÉRAY JAP-350 (1931)


A 10 legnagyobb darabszámban forgalomban lévő veterán korú autó (példányszám):
  1. Lada 2101 (11896)
  2. Volkswagen Golf (4280)
  3. Trabant 601 (5959)
  4. Wartburg 353 (3173)
  5. Lada 2103 (2739)
  6. Volkswagen 1300 (2710)
  7. Skoda 105 (2118)
  8. Polski Fiat 126P (1944)
  9. Skoda 120 (1158)
  10. Skoda S100 (1113)

A 10 legnagyobb darabszámban forgalomban lévő veterán korú motor (példányszám):

  1. MZ TS 125 (1884)
  2. MZ TS 250 (1782)
  3. Pannónia T5 (1547)
  4. Jawa 250 (1056)
  5. Pannónia P10 (739)
  6. MZ TS 125/1 (650)
  7. MZ ES 250/2 (591)
  8. Jawa 350 (479)
  9. Danuvia 125 (478)
  10. Pannónia P12 (336)


Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?