Prost professzor fiának még van mit tanulnia
Ijesztő balesettel indult a Formula E
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megkezdődött az elektromos F1, az amúgy néma pekingi premier komoly ütközéstől lett hangos.
Ha másról nem is, a burkolt kerekekről bárki ráismerhet az elektromos versenyautókra. Most még elvileg egyformák, de 2015-től szabad a - tervezői - pálya
„Suttyomban” megkezdődött a Formula E bajnokság, a villany-F1, s hogy mégis nagy sajtót kapjon az esemény, arról egy méretes balesettel gondoskodtak a srácok. Történt, hogy a Kínában, pekingi városi pályán megrendezett első futamon Nicolas Prost ütközött Nick Heidfelddel. A négyszeres F1-világbajnok legendás Professzor fia végig vezetett a pole-ból startolva, a hosszú éveken át F1-pilóta, "rutinróka" Heidfeld meg a félidős – kötelező - autócserénél ugrott fel negyedikről másodiknak – és ki nyert? Nevető harmadikként Lucas di Grassi, aki az utolsó kanyarban örökölte meg az első pozíciót, s akinek szintén ismerős a neve a száguldó cirkuszból.
[BANNER type="1"]
A német sztár Venturija totálkárosra tört, a hibázó francia (e.dams Renault) meg 10 rajthelyes büntetést kapott a következő futamra. A győzelmet könnyelműen eldobó Prost jr. sajnálkozva azt nyilatkozta, hogy egyszerűen nem vette észre a támadó Heidfeldet… Így hát a brazil Di Grassi (Audi Sport Abt) haladt át elsőként a célvonalon. A 25 körös meccs végén második a francia Franck Montagny (Andretti Autosport), harmadik a brit Sam Bird (Virgin Racing) lett. A már említettek és Montagny mellett is még egy rakás volt F1-pilóta igazolt át a Formula E-be, mint az egyaránt francia Charles Pic és Stephane Sarrazin, a belga Jerome D'Ambrosio, az indiai Karun Chandhok, a brazil Bruno Senna és Nelsinho Piquet, a spanyol Jaime Alguersuari, a svájci Sebastien Buemi, az olasz Jarno Trulli, s a japán Szato Takuma.
Az autók hossza 5 méter, a szélesség maximum 1,8, a magasság 1,25, a nyomtáv 1,3 méter, a megnegedett hasmagasság 75 mm. A minimumsúly pilótástul 888 kg, amiből az akkumulátor 320 kilót tesz ki. Százra 3 mp-ig tart a gyorsulás, a végsebesség 225 km/óra. Hajtás hátul, a váltó 5 fokozatú szekvenciális Hewland
A világ első tisztán elektromos autóversenyének debütáló szezonja 10 nagyvárosi futamból áll (a futamok neve nem Grand Prix, hanem ePrix), folytatás november 22-én Malajziában (Putrajaya). Tíz csapat van, 20 pilóta, 40 autó, ami most még központilag Spark-Renault SRT_01E a Dallara tervezésében, McLaren-elektronikával, Williams-féle akkucsomaggal, Michelin gumikkal 18 colos méretben. Az autók teljesítménye az időmérőn 200 kW (270 LE), a versenyen (és nem is egész távon) 150 kW (203 LE). Kerékcsere nincs, csak ugye autócsere a hamar lemerülő akkumulátor miatt. Van ugyanakkor FanBoost, ami 5 mp-re 30 kW pluszt adhat, s ezt futamonként hárman használhatják a nézők online szavazatai alapján. Nos, a német Daniel Abt Pekingben elvileg harmadik lett, majd utólag megbüntették, mondván jogosulatlanul élt a FanBoosttal…
Elektromos BMW-k és a Prost-Heidfeld affért követően boldog dobogósok, balról jobbra Montagny, Di Grassi és Bird (fotók: fiaformulae.com)
A tempó nagyon nem, a pontrendszer majdnem F1-es: a győztes 25 pontot kap és így tovább, de jár 3 pont az edzéselsőségért, s 2 pont a versenyen futott leggyorsabb körért is. A safety car jellemzően egy BMW i8, az orvosi kocsi meg BMW i3.




