Tényleg a roadsterek királya? – Mazda MX-5 teszt

Mazda MX-5 G184 Revolution teszt

Nem csak a roadsterek királyának, de egyenesen az élményautók császárának a címére is pályázhat az MX-5. Legalábbis a nagy sorozatban gyártott járművek között.

Nehéz nem ömlengeni a Mazda MX-5-ről, hiszen óriási élmény vele minden egyes megtett méter. Jinba ittai, avagy ló és lovasa – megtanulta már a kifejezést szerintem minden autórajongó és nem csak a Mazda fanok. Talán már kicsit túlkommunikált szókapcsolat, sokan csak legyintenek, hogy jó-jó hallottuk hírét, de hát minden autót úgy hirdetnek, hogy az a kategória legjobbja. Viszont a Mazdának tényleg nincs ellenfele ebben a méretben és ebben az árkategóriában. Legfeljebb saját maga Fiat (Abarth) emblémával, ugyanakkor a friss, kétliteres SKYACTIV motorral már erősebb, mint a 124 Spider és a végén, amikor elárulom az árát, szerintem sokan elgondolkodnak majd, hogy ez tényleg egy elérhető élménygép.
Hirdetés
A tesztautó apropója azonban az új motor, ezért a karosszérián ne keressetek újdonságot. Nincs is szükség rá, az ND generáció szerintem úgy tökéletes formailag, ahogy van. Ráncfelvarráson remélem nem is gondolkodnak. Jöhet egyből az új generáció, ha itt az ideje. Őszintén bevallom, hogy nekem ez a dizájn a kedvencem az összes eddig megszületett MX-5 generáció közül. Morcos és kellőképp vad. Persze megértem, hogy sokaknak meg pont az a vidám, szinte mosolygós arc tetszik, amiket a korábbi változatokon láttunk, de számomra elég, ha én vigyorgok egy élményautóban. A járgány „vicsoroghat” nyugodtan!

Ami nagyon fontos még: a Soul Crystal Red fényezés. Hat másik színnel is kérhető, de kizárólag ez a mélyvörös képes igazán jól kiemelni az autó vonalait.

Bár az is igaz, hogy ez a legdrágább a maga 179 900 forintos árával. Ha egy autóra nem szimplán közlekedési eszközként tekintünk, akkor oldalnézetből azt látjuk, ami minden benzinvérű álma. Hosszú orr, ami a hosszában beépített motorról árulkodik és rövid, kicsit felfelé ívelő far. Sarkokba tolt kerekek és hátsókerék-hajtás, Torsen diffivel. Igazából tök egyszerű a recept, kár, hogy csak kevesen tartanak a palettájukon ilyesmit. Kicsit féltem, mielőtt a vászontetős MX-5 megérkezett a szerkesztőségbe, ugyanis furcsa dolgokat tapasztaltunk az RF modellt vezetve. Hiába nőtt meg az ereje, nem volt olyan játékos, olyan virgonc. A vászontetős változat azonban nagyon gyorsan elkergette az aggodalmaimat. Nagyon jót tettek neki a plusz lóerők. Pontosan 24 lóerőről beszélünk, ám az autó alig nyom többet egy tonnánál a mérlegen, így ez az erőtöbblet nagyon is jól érezhető.

Most összesen 184 lóerővel gazdálkodhat a vezető, ja és majd’ elfelejtettem, ez bizony egy szívó benzinmotor! Kihalófélben lévő technika, de a Mazda makacsul ragaszkodik hozzá a legnagyobb örömünkre.

A maximális teljesítményt 7000-es fordulaton adja le, amiből kitűnik, hogy lehet és igényli is a pörgetést. Érces ordítása vérpezsdítő és közben valóban érezni a lóerőket, a farát bármikor képes kitolni, ha a vezető úgy akarja. Ráadásul mindvégig kontroll alatt tartható, még kikapcsolt menetstabilizálóval is. Nincs benne semmi félelmetes, csupán a színtiszta, aggódásmentes öröm. Persze a 205 Nm forgatónyomaték is fontos, ha nem fontosabb, mint a lóerők száma, és ez már 4000-es fordulatnál megérkezik. Igazi „gázzal kanyarodó” kis bestia 184 lóerővel az MX-5, persze a kormányzással sincs baj. Rendkívül közvetlen, talán egy picit még több visszajelzést adhatna, ám ezen nincs idő szomorkodni, mert a váltó kárpótol. Minden alkalommal, amikor hozzá kell nyúlni. Márpedig hozzá akar majd nyúlni minél többször, aki birtokol egy ilyen autót. A hatfokozatú manuális egység jelenleg a legrövidebb úton járó váltókar az új autók piacán. A kar rövid, a kis gömb a tetején bőrburkolatú és az élményt tovább növeli, hogy a kuplungpedál is rövid úton jár, szóval manuálisan is villámgyorsan lehet kapcsolgatni a fokozatok között. Érdekes, hogy bizony rövidek azok a fokozatok, 60 km/h-nál már szúrható a hatodik, és ez természetesen a fogyasztásra is jó hatással van. Mielőtt azonban leharapják a fejemet, tudom, ez nem lényeges egy sportautónál. Ám sajnos (vagy nem sajnos) én nem tartozom a csitrilliárdosok közé és igenis, filozofálásra késztet, amikor azt tapasztalom, hogy óriásit autózva az MX-5-tel, megúszom 6,8 literes átlagfogyasztással. Ha már bekukkantottunk az utastérbe, itt meg is említhetem az autó gyengéjét. Ez pedig a helyszűke. Körülbelül 176 centis magassággal én úgy éreztem, hogy rám szabták az autót, 180 centi fölött azonban már kezd kényelmetlenné válni. Egyedül ebbe kapaszkodhat a piac többi roadstere, amik nagyobbak és persze drágábbak is.

Az anyagokba, az ergonómiába viszont nem tudok belekötni. Minden korrekt.

Esetleg a tárolóhelyek hiánya lehet zavaró, de csak az első bálozó roadsterezőknek. A két ülés között azonban lenyitható egy kisebb tárolórekesz ajtaja, ami segít elnyelni az apró-cseprő dolgokat. A csomagtérbe se tervezzen senki nagy rámolást. A 130 liter csak a legszükségesebb dolgok bepakolásához elég. Muszáj még megemlítenem a tetőt. A kabriók esetében mindig fontos szempontként bukkan fel, hogy mennyi idő alatt záródik és nyílik, illetve hány km/h tempóig képes nyitni/csukni az elektronika. Hát a Mazdában ezt saját kezűleg kell megoldani, de annyira egyszerű a dolog, hogy ha valakinek ez 5 másodpercnél többet vesz igénybe, akkor tuti valahova máshova figyel és megállt a mozdulat közben. Na, de nézzük a számlát! A G184-es, tehát a kétliteres motor a Revolution szinttől kérhető. Így az alapára 8 689 900 Ft. Persze, ez még mindig nagyon sok a mai magyar valósághoz viszonyítva, de ha az élményautók piacát nézzük, akkor ez egy igazán kedvező ár. Aki megelégszik a legkisebb felszereltséggel és a gyengébb motorral, már 6,9 millió forinttól hazavihet egy MX-5-öt, akinek viszont nem elég a Revolution, kérheti még a Revolution Top felszereltséggel is, amihez viszont kizárólag az erősebb motor jár és 9,4 millió forintba kerül. Ugyanakkor már a Revolution is tartalmaz mindent, ami hasznos lehet a mindennapok során. Többek között a parkolóradart, az esőérzékelős ablaktörlőt, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és a holttérfigyelőt. Mivel a tesztautóba sem pakoltak bele sok felesleges extrát, a végösszeg is megállt 8 869 900 forintnál. Nem kérdés, hogy megéri, de aki olcsóbban akar hozzájutni az élményhez, bátran szörfözzön a Használtautó.hu felületén a korábbi generációkat lesve! Akadnak jó vételek!
Értékelés
Pozitív
A legnagyobb vezetési élményt nyújtó autók egyike, megerősdött motor, könnyű kezelhetőség, látványos formaterv
Negatív
Magasra nőtt embereknek szűk
Árak
Tesztmodell alapára
8 689 900 Ft (2019.07.13.)
Tesztautó ára
8 869 900 Ft (2019.07.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
135 kW (184 LE) 7000 1/min-nél
Nyomaték:
205 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
Végsebesség:
219 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3915 mm
Szélesség:
1735 mm
Magasság:
1230 mm
Saját tömeg:
1113 kg
Össztömeg:
1260 kg
Tengelytáv:
1210 mm
Karosszéria-kivitel:
kabrió
Csomagtér:
130 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belmagasság elöl:
900 mm
Ülőlap hossza elöl:
550 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1460 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
270-460 mm
Csomagtér hossza:
540 mm
Raktérnyílás szélessége:
800 mm
Raktérnyílás magassága:
350 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
205 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
135 kW (184 LE) 7000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
219 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
CO2-kibocsátás:
156 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
68 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
73 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.07.13. at 10:34
    Permalink

    Én a Mazdékkal eddig kivétel nélkül úgy jártam hogy a lelkes cikkek által gerjesztett elképzelésekkel elmentem kipróbálni, aztán a legenyhébb esetben is csalódottan távoztam, sem az ár sem a tudás tekintetében nem hozta.

    Az Mx5 sem volt más. Egyszerűen túl szűk nem éreztem jól magam benne, folyton az volt az érzésem hogy az ablakkeret a szemöldökömet birizgálja (persze nem, csak a komfortzónámon belül volt).

    Az ár pedig tipikus japán, elméleti árakhoz igazítják minden nagyvonalúság nélkül. Aztán a valóságban meg esetleg koppannak. Persze főleg a vevő koppan akit becsaltak a 23.000-es alapárral és nem érti hogy miért kerül most kedvezményekkel 30.000-be.
    Viszont most a belgáknál van egy Gion nevő edition ami felettébb stílusos kicsit a régi MB Memories-ra hasonlít, amelyek árai már 2 éve fölfelé tartanak a használt piacon (és példátlanul korán “padlóztak” 10-14 év után már emelkednek), dacára hogy többségük 1.6os mocival készült.

  • 2019.07.14. at 11:23
    Permalink

    “Egyszerűen túl szűk nem éreztem jól magam benne, folyton az volt az érzésem hogy az ablakkeret a szemöldökömet birizgálja (persze nem, csak a komfortzónámon belül volt).”

    Kétségtelen, ez nem SUV.
    Lehet, hogy klausztrofóbiád van…

Vélemény, hozzászólás?