Tudtad, hogy még a levegő is árthat a mai motoroknak?

Fizetett hirdetés

Várhatjuk a villanyautókat, a belsőégésű motorok ugyanis időzített bombák

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Boldoggá teheti az autóst a tudatlanság, aki pedig átlátja a mai motorok működését, hibalehetőségeit, az két dolgot tehet: retteghet vagy a szerencsére bízhatja magát.


Mégis miért kerülhet gépműhelybe egy autó motorja? A kérdés már-már naivnak is mondható, hiszen annyiféle "lehetőség" van erre, hogy azt sorolni is hosszú. Kezdjünk bele: hengerfejhibák, dugattyúk meghibásodásai, siklócsapágy-, hajtókar-hibák és főtengely-problémák. A hengerfejek, jellemzően extrém terhelésből adódó, nyáron különösen gyakori hibáiról már írtunk, s most se menjünk bele az extrém esetekbe, például amikor szakad a vezérműszíj, törnek a szelepek, károsodnak a dugattyúk, lépjünk csupán egyel túl a hengerfejhibán, jöjjenek a duagattyúproblémák.
Hirdetés

Nem kizárt, hogy motorgenerál után is záros időn belül előjön egy dugattyúhiba, ugyanis a nem megfelelő méretű vagy minőségű, ezért nem az előírt módon táguló tömítőgyűrűk miatt kenési hiba is adódhat - hívja fel a figyelmet a motorfelújításban nagy névnek számító Fortuna Bt. ügyvezetője, Kajári Zoltán. Kisebbik probléma, ha a dugattyú gyűrűi túl nagy hézagot hagynak, s fogy az olaj, csökken a kompresszió - ezek gyűrűcserével viszonylag olcsón orvosolhatók. Nagyobb a baj, ha nincs hézag, szorulás van, kenés nincs. És nem csupán a nem megfelelően javított, a még "gyári" motoroknál is előállhat ilyesmi probléma. Jellemzően kivétel nélkül azonos okra, a kenés hibájára vezethető vissza a dugattyú berágódása, megszorulása, ami aztán a hajtórudak és a főtengely deformálódásához, töréséhez is vezethet. Maga a kenési hiba pedig egészen változatos előzményekből következhet.
Például a nem megfelelő minőségű (túlhasznált vagy silány) kenőolajból, az extrém hidegüzemi terhelésből, vagy épp az olaj túlhevüléséből. Az öreg autó hűtője már tele van bogarakkal, nem tud elegendő hőt leadni, netán már rég cserélni kellett volna a hűtőfolyadékot, s már a hűtő járatai is vízkövesedtek, eltömődtek? Ezek mind-mind vezethetnek az olaj túlhevüléséhez, a kenőképesség romlásához, az olajfilm megszakadásához, de természetesen egy ékszíjszakadás, egy hibás termosztát, de még a hűtőkör levegősödése is lehet az oka annak, hogy a dugattyú megálljon. Sőt, akár a hibás utógyújtás vagy a rossz kipufogó is betehet a motor hőháztartásának.
A sok-sok hibalehetőség alapvetően két dologra kell felhívja a figyelmet: az első kifejezetten ellenreklám a motorfelújítóknak, de persze a hazai autósok körében azért nem félnek attól, hogy nem lesz munkájuk. A motorfelújítás legjobb eséllyel úgy kerülhető, odázható el, ha minden gyári karbantartási előírást, ajánlást betartunk. Megfelelő időközönként, a megfelelő alkatrészekkel, kenőanyagokkal végeztetjük el a kötelező műveleteket, lehetőség szerint meggyőződünk arról, hogy valóban megtörtént minden előírt, kifizetett lépés. A másik pedig az, hogy bármilyen motorhiba esetén nem csupán annak közvetlen, látható tünetét, hanem okát, okait is meg kell találni, meg kell szüntetni.
Utóbbi kapcsán fontos, hogy kellő tapasztalattal, megfelelő műszerezettségű, megfelelő gépekkel felszerelt műhelyhez forduljunk, akik a motor minden egyes elemét be tudják vizsgálni, hogy a kifizetett, semmiképp sem olcsó, ám az egyes helyek alapján nem csak árban, hanem szolgáltatásban is jelentősen eltérő felújítással minél tovább élvezhető, használható maradjon az autónk. Örök érvényű igazság, hogy karbantartáson, így motorfelújításon sem érdemes spórolni, az autócsere csak egy esetben lehet olcsóbb a megfelelő felújításnál: ha a vevőt átverve adjuk el hibás autónkat, ami persze semmiképp sem ajánlott, már csak azért sem, mert fél év szavatossággal tartozik a magánszemély eladó is, a kereskedő pedig egy teljes évvel. Mindenki számára jobb tehát a profi felújítás. Nem lesz olcsó, jegyzi meg őszintén Kajári Zoltán a Fortuna Bt-től, ha viszont figyelembe vesszük az egyéb esetben a nyűglődésre szánt időt, az alternatívaként említhető autócsere teljes költségét, akkor mégiscsak a profi felújítás a legolcsóbb - ha már beütött a baj, s nem volt elegendő az előírt karbantartás, meg persze a mindenféle istenekhez fohászkodás.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Jóóó, vélelmezem tudatban van mindenkinek, hogy a villanyautó előnyösebb, mint a belsőégésű hajtáslánccal szerelt kocsi,- már amelyik, mert Nissan Leaf-ot tuti nem vennék, de ennyire kődarab módon triviális ökörséggel már nem biztos, hogy kéne negligálni a hagyományos motorokat.
    Annyira azért nem rosszak.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Hello!Nálad mennyire kopik a gumi?Nálam 1 szezon alatt lemegy kopásjelzőig a Pilot Sport. Ez olyan 15-20 E km.1050kg az autó.Közben meg is kell forgatni,mert a széle elkopik kívül.Az írásig lemegy a kopás kívül,ha durvul a helyzet. 🙂

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Egyetértek!
    Lásd a pici Fiat turbodiesel motorka esetét: kis köbcenti (1300?), nagy teljesítmény, icici-pici olajtöltet, de akkor legalább jó nagy csereperiódussal!
    Nem is tudom, 30.000-et vagy írtak-e szegény motornak, még többet.
    Hurrá!

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Tudom én, szerpentinen meg isten tudja hol, biztosan rád ismerek… Az a baj, hogy pályanapon nem, mert ott meg nem jársz ahol tényleg elgurulhatna a gyógyszer:D Na de mindegy is, abból már kinőttem, hogy minden kishalra ráugorjak, csak ez a korollás suttyó azt hitte repülővel van… én meg azt, hogy te vagy 😀

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    [i]“…ott meg fogsz ismerni, abban biztos lehetsz.”[/i]

    Ebben én is biztos vagyok. Az leszel, akire a fordított kabátot adják a keresztes autó munkatársai.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Aki felnőttként attól élvez, hogy hülye gyerekként azon vigyorog, kinél gyorsabb, az félkegyelmű. Ez egy tény. Lehet tagadni, ahogy ez a majom is csinálja, de hát gondolj bele, az alkoholista is azt bizonygatja, hogy ő nem iszik…mit vársz az ilyentől.

    Szerinte az alföldre való az alagút….min csodálkozol?

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    1. Ha valaki egyszer egyértelműen lehagy, akkor nem igazán szoktam tovább küzdeni, de az ilyen nagyon ritka.
    2. Csak a szerencsétlen balfékek élvezik, ha egy jóval erősebb “tuningolt szarral” legyorsulnak egy jóval gyengébb széria autót.
    3. Vicces, hogy a másik autós szeméből tudsz tájékozódni ablaküvegen keresztül, forgalom közben.
    4. Az autó egy dolog, a vezető meg egy másik, ezt ne felejtsd el!
    Ha esetleg az országúton futnánk össze, főleg egy jó kis kacskaringós úton, ott meg fogsz ismerni, abban biztos lehetsz. 😀

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Te is nekem… kb két hete találkoztam össze egy ultimétkorollarészingbojjal, kicsit örültem is mikor rámelőzött mert azt hittem te vagy az. Aztán mikor harmadszorra is beengedtem magam elé és röhögve legyorsultam úgy is, hogy ő még lendületben volt, akkor láttam némi értelmet és elismerést a szemében. Rögtön tudtam, hogy ne te vagy az! 😀

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Valóban nem leszek okosabb, de te sem, így kifejtem:
    – Ennek a félkegyelmű most éppen magát kempelennek nevező egyénnek válaszoltam, amire te reagáltál.
    – Ha elolvasod az előzményeket, akkor talán világos lesz a dolog, hogy miről volt szó (ez egyébként sem árt, ha beleírsz egy “vitába”).
    – A TSI-t azért hoztam fel, mert évek óta a ezek abszolút megbízhatóságáról hablatyol kempelen több nevet használva, hogy röhejes módon ezzel is nagyobb nyomatékot adjon a hülyeségének.
    – Az én autóm motorját nem igazán vall nagy hozzáértésre egy átlag motorhoz hasonlítani, főleg ha tudnád a használat módját. Ez magasan átlag feletti kihasználtságot jelent, főleg országúton közlekedve folyamatos előzésekkel, visszakapcsolásokkal a motor komoly pörgetésével. Ebben az esetben szerintem elég szép eredmény, hogy 250.000km van benne hiba nélkül.
    Az úton lehet lődörögni, lehet normálisan közlekedni és lehet nagyon komolyan haladni. Én erre az utóbbira voksolok, de ehhez nem lehet akármilyen motorizáltságú autó.
    Mellesleg jegyzem meg, hogy egyik üzletfelemnek és kollégájának 2012-es RS Octaviája volt a “komoly” TSI turbóval. Az egyikben 65.000-nél vezérlést kellett cserélni. Típushiba! 🙂

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Jaj manókám, ne aggódj már annyit a Tsi miatt. Nem kell hogy elmenjen annyit, ha elromlik, akkor megjavítattjuk -márkaszervizben!- . Túl reagálod a dolgokat….., már megint! S a használt miatt se aggodalmaskodj, ha szerencséd lesz, akkor egy hozzám hasonlótól vehetsz majd Tsi/Tdi vagy Tce/Dci motoros -nálam inkább az utóbbi párosból- autót amit gondosan szervizeltek! 😀

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Jó meglátásaid vannak Menősködő Manó fiam kapcsán. Szerintem is csupán így próbálja ellensúlyozni a kisebbségi komplexusait, és a csóróságát! Persze legyünk őszinték, a félelme azért nem teljesen alaptalan. Mivel mire ő eljut oda, hogy megvehessen egy 15 éves Tsi motoros autót, addigra abban már több százezer km lesz! Ezt az ő amőba szintjén értelmezni viszont, szinte lehetetten!

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Fizetett hirdetés egy szenzációhajhász cím alatt cikk méretűre pumpálva alap műszaki ismeretekkel és részigazságokkal, egy ennyivel sem rendelkező japánkodó hülyegyerekkel aki témától függetlenül képes mindenhova leírni, hogy “nyolcezerháromszáz és mindenmásszar” 😀
    Jó látni, hogy semmi nem változott mióta nem jártam itt 😀

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    “A motorfelújítás legjobb eséllyel úgy kerülhető, odázható el, ha minden gyári karbantartási előírást, ajánlást betartunk.”
    A fenti, egyenes út a motor tönkretételéhez. Aki elhiszi ,hogy elég a gyári előírás szerint 20-30-40ekm-t
    olajat cserélni az meg is érdemli..

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Én meg megszoktam, hogy érvek hiján csak a személyeskedésre futja tőled. 🙂 Attól hogy ledilettánsozol, okosabb még nem leszel, legfeljebb arrogánsabb.
    De élvezd és szopkodd a motorodat és élj abban a hitben, hogy az európaiak nem mennek el ennyit.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    esztelen kempelen

    Nem látom értelmét, hogy egy hozzád hasonló alakkal érdemes lenne komolyabban foglalkozni.
    Autózgass, ahhoz talán még van eszed.
    Viszont ki ne próbáld mit tud az állítólagos 300 ló, mert ahhoz már egy kis ész és tapasztalat is kéne!
    Elégedj meg a tudattal és azzal, hogy itt szokásodhoz híven, óvodás módon nagyzolhatsz a teljesítményével. Mintha ez bárkit is érdekelne. 🙂

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    kiccsávó, kezd sportcsíkos lenni a bugyid az igyekezettől.
    Azt írtad, ahogy Vipo értelmezte. Pontosan azt. Hiába rakosgatod a smiley-kat az ócska rosszindulatú ostoba károgásod mögé b+. Attól nem lesz kisebb hülyeség egyetlen értéktelen hozzászólásod sem.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Megszoktam, hogy dilettánsként okoskodsz, így nem lep meg a beírásod.
    Szerintem olvasd el a beírásom még egyszer, próbáld értelmezni, aztán írj valamit aminek van is értelme. 🙂

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Egyébként ennek a nyomorult kubikusnak a “beakadt” TSI motorjai is elmennek 250-et baj nélkül. Nincs rá pénze, ez az összes gond. Kénytelen egy ócska szarral közlekedni, amit a lelke mélyén szégyell.

    250-et minden motor elmegy, csak teljesen hülyék képzelik, hogy az ő autójuk a non plus ultra.

    Vettem múlt héten egy legendás japó autót. Régi álmom volt már, most meglett. Hétvégén gurultunk egy bő ezreset. 1 kiló olaj. Nem zavar, akinek nincs pénze, az ne autózzon. Nincs benne 200 ezer se.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Miért, Európában csak TSI motorok vannak? Nálunk a családban van egy 18 éves 1.4-es benzines Bravo is 260 ezer kilométerrel, megbontatlan blokkal és köszöni szépen, jól van.
    Felesleges verni a 250 ezer kilométerre, ha nem lennének visszapörgetések, meglepődnél, némely autóban hány százezer kilométer van.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Csak a teljesen hülyék nem veszik észre a cikk alján a “fizetett tartalom” aláírást és kezdik el bizonygatni, hogy az ő autójuk bezzeg nem romlik el a levegőtől.

  • 2017.10.28. at 13:10
    Permalink

    Nem tudom, én valahogy nem félek a motorhibától 10 év és 250.000km után sem. Pedig a mai napig komolyan kihasznált 8300-at pörgő sportmotorról van szó.
    Igaz, nem is európai gyártású és fejlesztésű. 🙂
    Ott valóban aggódhatnék, bár nekik valószínűleg esélyük sem lett volna ilyen motort csinálni.

Vélemény, hozzászólás?