175 ezer ügyben több mint 6 milliárd forintnyi bírságot szabtak ki az idén, amelynek a felét sem fizették még be
Áprilisban is folytatódott az a kedvező trend, amely a közúti közlekedésbiztonság alakulását az év eleje óta – tágabb időintervallumban pedig már bő két éve – jellemzi. 2010. első négy havában hazánk területén összesen 4.196 személysérüléses közúti balesetet regisztráltak, 13,66 százalékkal kevesebbet, mint 2009. azonos időszakában (akkor 4.860 baleset történt). A halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közúti balesetek száma egyaránt csökkent, mértékük a felsorolásnak megfelelően 18,50, 18,42, valamint 11,01 százalék.
Az EU és a nemzeti közlekedésbiztonsági koncepciók gyakorlatilag kivétel nélkül a balesetben meghalt személyek számának visszaszorítását tűzték ki célul. Ennek megfelelően a baleseti statisztikában is kiemelt helyen kezelik a közúti tragédiák alakulását. Az előzetes adatok alapján 2010. január 1. és április 30. között eltelt időszakban hazánk közútjain 205-en vesztették életüket balesetben, a tavalyi 250 fővel szemben. Az 18 százalékos csökkenés azt is jelenti, hogy az idén eddig 45 fő életét sikerült megmenteni ahhoz a 2009-es évhez képest, melyet a közlekedésbiztonsági krónikák az elmúlt négy évtized legsikeresebb évének tekintenek!
Az ún. zéró tolerancia a közlekedés minden résztvevőjére vonatkozik!
Az ittasan okozott személysérüléses közúti balesetek számában igen jelentős csökkenés tapasztalható. Az első négy hónapban összesen 428 ittasan okozott balesetet regisztráltak (tavaly ilyenkor 644-et), s ez 33,54 százalékos csökkenésnek felel meg. Ez természetesen az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli arányára is kihatott: a jelenleg mért 10,20 százalékos arány mindenképpen évtizedes csúcsnak számít. Óvatosságra int ugyanakkor, hogy még mindig minden kilencedik személysérüléses baleset mögött az ittas vezetés jelensége áll hazánkban, s a tapasztalatok alapján különösen aggasztó, hogy a kétkerekű járművek vezetői közül egyre többen vesznek részt a forgalomban úgy, hogy előzetesen szeszes italt fogyasztottak.
A közúti balesetek okai nem változtak. A balesetek 31 százaléka gyorshajtás, 24 százaléka az elsőbbség meg nem adása, 14 százaléka pedig a kanyarodási szabályok megszegése miatt következett be. A közúti forgalomban legnagyobb arányt betöltő személygépkocsi vezetők okozták a balesetek kétharmadát (67 százalékát, összesen 2.774 balesetet). A tehergépkocsi vezetők részaránya 10 százalék, az autóbusz vezetőké 1 százalék, a motorkerékpár és a segédmotoros kerékpár vezetőké 3-3 százalék, a kerékpárosoké 8 százalék (!), a gyalogosoké pedig 7 százalék a balesetek okozásában.
Az áprilisi előzetes adatok gyakorlatilag valamennyi „súlyozott” területen kedvező folyamatról árulkodnak, de Óberling úr újabb ellenőrzésekre figyelmeztet
A másfél héttel korábbi akció során a rendőrök csaknem kilencezer embert ellenőriztek, elsősorban motorkerékpárosokat és segédmotor kerékpárosokat, de természetesen nem hagyták figyelmen kívül a más közlekedők által elkövetett szabályszegéseket sem. Óberling József elmondta, hogy a hét végi ellenőrzésben több mint kétezer rendőr, nyolcvan polgárőr, három vám- és pénzügyőr, két katasztrófavédelmi ellenőr és négy közlekedési ellenőr vett részt. A tapasztalatok hasonlóak. A három nap alatt összesen 8.753 járművezetőt ellenőriztek, 110 esetben került sor a hatósági engedély elvételére. 371 fővel szemben figyelmeztetést alkalmaztak, 1.654 fővel szemben helyszíni bírságot szabtak ki, 713 esetben pedig feljelentéssel éltek az ellenőrzést végző rendőrök. E mellett a biztonsági öv, a bukósisak, valamint a gyermekbiztonsági rendszerek használatának elmulasztása miatt 282, kézben tartott mobil rádiótelefon használata menet közben szabályszegés elkövetése miatt 16 darab közigazgatási eljárás megindítását kezdeményezték és 4.054 alkalommal sebesség túllépés, 228 esetben a megállás tilalmának megszegése, négy esetben a várakozás tilalmának megsértése miatt is indítottak közigazgatási eljárást. Az ellenőrzés-sorozat ideje alatt továbbá 27 fő körözés, 35 fő bűncselekmény elkövetése miatt került elfogásra.
A jövőben egyre kevesebb rendszám nélküli autót láthatunk majd...
Érdekesség, hogy az ellenőrzés során 167 fő bizonyult ittasnak – köztük 60 személygépkocsi vezető, két autóbuszvezető és feltűnően magas számú, 94 kerékpáros is! Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője felhívta rá a figyelmet, hogy a zéró tolerancia a kerékpárosokra ugyanúgy vonatkozik, mint a közlekedés többi résztvevőjére. Tapasztalatok továbbá, hogy sokan még mindig nem vagy nem az előírásnak megfelelően használják a bukósisakot, letakarják valahogyan a jármű hatósági jelzését. A rendőrök bizony ezt is figyelik, a következő nagy országos közúti ellenőrzést május 28-30. között tartják – természetesen már az új KRESZ szerint.
Érdemes addig is pótolni a hiányosságokat, ezekért ugyanis elmarasztalás és a legtöbb esetben komoly - valóban elrettentő nagyságrendű - pénzbüntetés is jár. A nem fizető állampolgároktól pedig a helyileg illetékes önkormányzati jegyző, a cégektől az APEH jogosult behajtani a tartozásukat.