Újra gördülnek le a Škoda Enyaqok a gyártósorokról

Mladá Boleslavban az ukrajnai háború akasztotta meg az Enyaq gyártását, ez indult most újra

Pótolhatónak tűnő, a jelek szerint azonban mégis kritikus alkatrész hiánya miatt kellett leállítani korábban a Škoda elektromos SUV-jának a gyártását. Most újraindult, de ki tudja, meddig.

Nem elég, hogy az autóiparnak át kellett vészelnie a koronavírus okozta válságot, az abból való kilábalás kezdetekor újabb problémával találta magát szembe. Az ukrajnai háború nem csak közvetetten, például az áremelkedéseken keresztül, de közvetlenül is fennakadásokat okoz az autógyártásban. Az utóbbi évtizedekben borzasztóan szerteágazón kiépített beszállítói láncoknak köszönhetően ma már gyakorlatilag alig van ország, ahol legalább csak egy csavar ne készülne valamelyik modellhez. Ukrajnában is készülnek, illetve készülnének olyan alkatrészek, amelyek az autók összeszereléséhez szükségesek, a Škoda Enyaq iV-hez például szomszédunkból vásárolják a kábelkötegeket. Egyszerű és pótolható alkatrésznek tűnhet, mégis olyan kritikusnak bizonyult a hiányuk, hogy az ukrán beszállító leállása miatt az Enyaq teljes gyártását le kellett állítani.
Hirdetés
A Škoda elmondása szerint most újra tudták indítani a termelést, mert a beszállítójuk újra ellátja őket. Azt már nem részletezték, hogy a beszállító ukrajnai gyára indította-e újra a termelést, vagy arról lemondva más gyárban sikerül előállítani az alkatrészt. A lényeg, hogy Mladá Boleslavban újra készülnek az Enyaqok és az Enyaq kupék - már csak az a kérdés, hogy meddig, erre vonatkozó konkrét előrejelzést ugyanis a Škoda sem mert tenni. De így is jóval a teljes kapacitás alatt gyártják az Enyaqokat, csupán heti 1000 db-ot, pedig hosszabb távon több mint 2500-at szeretnének készíteni belőle hetente. A Mladá Boleslavban lévő gyár egyébként különleges abból a szempontból, hogy a Volkswagen-csoport elektromos járművei alá szánt platformra, az MEB-re Németországon kívül csak itt építenek autót. Emellett hagyományos meghajtású modellek is készülnek itt, például az Octavia, emiatt egész Európában ez az egyetlen konszernen belüli létesítmény, ahol mind az MEB-t, mind az MQB-t használják. Ez mindenképpen figyelemreméltó, ám a jelenlegi helyzet is jól mutatja, van még bőven tennivaló az autóiparban, főleg a beszállítói láncok átalakítása, biztosabbá tétele terén.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?