Listaáron, extrákkal közel 80 millió forint a 3 villanyautó. Megnéztük, melyik adja a legjobb hatótávot!
Éppen összeért a tesztautó-naptárban a három villanyautó, de mivel nem sok időt töltöttek együtt, és nem is egymás közvetlen konkurensei, csak egy rövidebb összevetésre vittük el a külön-külön már megjelent
Kia EV6,
Lexus UX300e és
Mercedes EQB villanyautókat. Mindháromnak van különlegessége, hiszen a sokkoló formájú EV6 Év Autója dÃjat nyert, az UX 300e bár ránézésre alig különbözik a hibrid UX-tÅ‘l, a márka elsÅ‘ villanyautója, az EQB pedig azon túl, hogy a trióból egyedüliként hétüléses, az elsÅ‘ hazai gyártású villanyautó.
Kia, Lexus, Mercedes - más-más tapasztalattal érkeztek a villanyautók világába, a Kia már rutinos itt, a Mercedesnek is van már múltja, mÃg az UX 300e a Lexus elsÅ‘ villanyautója. Méretben és platformját tekintve is a Kia a legkomolyabb. Bónusz, hogy a Kiáról a másik kettÅ‘ (és bármi egyéb) tölthetÅ‘ is
Bár a három autó meglehetÅ‘sen különbözÅ‘, s elsÅ‘re sokan azt gondolnák, hogy a hétüléses EQB a legnagyobb, ez nem Ãgy van. Ugyanis ahogyan az UX, úgy az EQB is kompakt platformos autó. A trió legkisebbje a nem egész 4,5 méter hosszú UX, nála 15,3 centivel hosszabb az EQB, az elÅ‘bbiekhez mérten még további 3,2 centiméter többlettel valóban nagyautós az EV6. Széltében is az EV6 nyer, 1,88 méteres adatával és lapos orrával elképesztÅ‘en vállas hatást kelt, mÃg az EQB még az UX-nél is keskenyebb 0,6 centivel, ez pedig legjelentÅ‘sebb (1,7 méteres) magasságával már-már keskenynek mutatja - legalábbis ebben a körben.
Kombis, egyterűs, terepjárós az EQB, kupés az UX, ufós az EV6 formája. Mindhárman tengelyeik között hordják akkumulátorukat, Ãgy tömegleosztásuk jó, épÃtésük pedig magas, crossoveres
Széles és futurisztikus belterével, Ãvelt kijelzÅ‘s műszerblokkjával a Kia egy modern nappali hangulatát adja
Hosszában és széltében, elöl-hátul tágas és kényelmes az EV6, magasra tett első ülései miatt a belmagasság napfénytetővel zavaróan csekély
A belterek dizájnja mondhatni, hogy Ãzlés kérdése, az EV6 a leginkább futurisztikus, a Lexus a márkától megszokottan vegyÃti a japánságot és a kecsességet, a Mercedes beltere pedig alighanem a legtöbb vakÃtást bevetÅ‘, változtatható szÃnű LED fényeivel szó szerint is érthetjük ezt. Ami viszont a méreteket illeti: fokozottan visszaköszön a Kia legjelentÅ‘sebb és a Mercedes legszerényebb szélessége is. A Kiában elképesztÅ‘en tágas térben, az ajtók közt 1,55 méteren terpeszkedhetünk, a legjelentÅ‘sebb, 2,9 méteres tengelytáv is aláhúzza azt, hogy itt aztán van tér, a hátsó sorban is gigászi a lábtér. Egy dimenziót leszámÃtva: az elsÅ‘ fejtér a magas üléspozÃció és a tesztautó napfényteteje miatt erÅ‘sen korlátozott. A Lexus széltében és hosszában érezhetÅ‘en paszentosabb, de ez elöl még nem is zavaró, mert az autót szinte végtagjaink meghosszabbÃtásaként érezzük. Hátul fokozottan érezhetÅ‘ a kevesebb hely, de legfeljebb a fejtérnél zavaró mértékben, az ülés kényelmes, ám itt kell a legmélyebbre ülni.
Tipikus Lexus az UX beltere, minőségi, paszentos, a vezethetőség is ehhez passzoló
A trió legkisebbje az UX, de négy felnőtt itt is el tud férni
Az EQB hátsó sorai külön misét érdemelnek, de előtte elárulom: változtatható laphosszúságú első ülései a leghosszabbra nyújthatók, oldaltartásuk a legjobb, viszont szélességükről ugyanez már nem mondható el. Ha csak ötülésesként használjuk az EQB-t, akkor itt is közel olyan tágas lábteret kapunk, mint az EV6-ban, persze a szélesség szerényebb, az ülés is pad-hatásúbb. Ha viszont leghátra is szeretnénk bárkit is beültetni, akkor ahhoz bizony a középső sor lábteréből kell áldozni, ha tehát több mint öten szeretnénk utazni az EQB-vel, mindenki érezni fogja, hogy ehhez azért szűkös, ha a lehetőség adott is.
A Mercedes kompakt modelljeinek belterét némi G-osztályos és villanyautós részlettel vegyÃtették a Mercedesben, itt is dupla kijelzÅ‘s műszerfalat kapunk, virtuális valóság funkciós navigációval
Leghátra leginkább csak gyerekek ültethetÅ‘k az EQB-ben is, de ott is kapunk Isofix-csatlakozókat, a középsÅ‘ sor tologathatóságával és támláinak dÅ‘lésszög-szabályzásával bÅ‘séges a variációs lehetÅ‘ség, de a helykÃnálat 4,65 méteren is kompaktos
Alaphelyzetben a Kia (balra), bÅ‘vÃtve a Mercedes (jobbra) adja a legnagyobb csomagteret, középen a Lexus legkisebbje, ami Ãgy is elegendÅ‘
CsomagtérbÅ‘l alapesetben - kevéssé meglepÅ‘ módon - a kÃvülrÅ‘l legnagyobb EV6 ad a legnagyobbat: 5 ülés mögött is 490 litereset, a hétüléses EQB 465, az elektromos Lexus UX pedig 367 litereset ad. Támladöntéssel az EV6 kÃnálja a leghosszabb, a hasáb formájú EQB pedig a legnagyobb rakteret, az UX esetén a gyártó nem is kommunikálja a lehajtott üléses méretet, csak azt, hogy tetÅ‘ig pakolva, függÅ‘leges támlákkal mekkora csomagteret kapunk: még úgy is kisebbet, mint a Kiában alapból, de ez igazából mégsem fáj.
Első tárolórekeszt kizárólag az EV6-ban kapunk, ez az egyetlen kizárólag, alapjaitól villanyautónak fejlesztett modell
A három autó ugyanis érezhetÅ‘en másra van, a Kia a teljes értékű, hosszú távra is használható villanyautó, a Lexus a leginkább finom, városi és elÅ‘városi használatra szánt divatmodell, a Mercedes EQB pedig az akár 7 üléssel is használható családi mindenes, ami viszont annyi mindent szeretne egyszerre adni, hogy a végén óhatatlanul elÅ‘jön a kérdés: tényleg szükség van erre mind? Ugyanis nem csak a legtöbb ülést, a legnagyobb teljesÃtményt is pakolták az EQB-be, ráadásul ez az egyetlen összkerékhajtású modell a trióból. 292 lóerÅ‘vel és 520 Nm nyomatékkal. Ha akarjuk, képes 6,2 másodperc alatt 100-ra érni, igen ám, de kanyarodni például sokkal jobb az alacsonyabb és közel 400 kilogrammal szerényebb saját tömegű, több mint 500-zal szerényebb megengedett össztömegű UX-szel, de még az EV6-tal is. Az UX egyébként érezhetÅ‘en a trió legkönnyebb, legalacsonyabb, Ãgy egyértelműen legjobb vezethetÅ‘ségű tagja, az EV6, pedig méreteihez képest bámulatosan fekszi az utat, Ãgy hát csöppet sem fáj, hogy 100-as sprintjük 7 másodperc feletti.
Csöppet sem megy rosszul a Kia és a Lexus sem, de az elöl-hátul hajtó Mercedes mindkettejüknél dinamikusabb, ugyanakkor magassága miatt a teljesÃtményhez legkevésbé illÅ‘ vezethetÅ‘ségű
Műszaki adatok, árak
|
Kia EV6 e228 RWD |
Lexus UX 300e |
Mercedes-EQ EQB 350 4Matic |
TeljesÃtmény [kW/LE ] |
168/228 |
150/204 |
215/292 |
Nyomaték [Nm ] |
350 |
300 |
520 |
Gyorsulás 0-100 km/h |
7,3 |
7,5 |
6,2 |
Végsebesség [km/h] |
185 |
160 |
160 |
Fogyasztás - vegyes [kWh/100 km] |
16,5 |
16,8-17,1 |
18,1-19,2 |
Tesztfogyasztás [kWh/100 km] |
14,5 |
16,2 |
16,7 |
Hajtás |
hátsó |
első |
összkerék |
Akkumulátor-kapacitás - bruttó/nettó[kWh] |
77,4/72,5 |
54,3/45 |
79,8/65,5 |
AC töltés [kW] |
10,5 |
6,6 |
11 |
DC töltés [kW] |
240 |
50 |
113 |
Hatótáv, WLTP [km] |
528 |
305-315 |
395-419 |
Saját tömeg [kg] |
1910 |
1785 |
2160 |
Megengedett össztömeg [kg] |
2425 |
2245 |
2770 |
Alapár [Ft] |
19 490 000 |
20 880 000 |
25 845 000 |
A tesztautó listaára |
23 115 000 |
25 770 000 |
29 381 809 |
Az EV6 egyik ütőkártyája a szinte mindenképp 400 kilométer feletti, akár 500 kilométeres hatótávja
TeljesÃtménybÅ‘l a csak elöl hajtó UX 204 lóerÅ‘t, a hátul hajtó, nagyobbik akkus EV6 228-at ad, nyomatékból 300, 350 newtonmétert kÃnálnak, mindkettÅ‘ untig elegendÅ‘. A sebességkorlát az EQB és az UX esetén egyaránt 160 km/óra, az EV6 esetén azonban 185, már amennyiben ez érdekes egy villanyautónál. Talán sokkal inkább az a hatótáv, amibÅ‘l a mezÅ‘ny legolcsóbbjának számÃtó EV6 akkorát licitál vetélytársaira, hogy rögtön megértjük, miért kapta az Év Autója cÃmet. Hiába kapta ugyanis a legnagyobb bruttó kapacitású akkupakkot az EQB, a nettó kapacitás és a fogyasztás, Ãgy a hatótáv is jelentÅ‘sen jobb a Kia esetén, ahogyan a 800V-os akkuval a tölthetÅ‘ség is, igaz ez megfelelÅ‘ villámtöltÅ‘k nélkül olyan nagyon nem is érezhetÅ‘ még.
Szokatlan, mégis kecses részleteket találhatunk az UX belterében
Az viszont biztos, hogy mÃg az EV6 esetén az 500 kilométeres hatótáv is elérhetÅ‘ lehet, az EQB esetén a 400 körüli a reális a lehetÅ‘ legóvatosabb vezetéssel is, mÃg az UX kapcsán a 300 kilométeres. Már a higgadt közös tesztkörön is kijött, hogy a méretbajnok EV6 a legtakarékosabb (14,5 kWh/100 km), az EQB a legtorkosabb (16,7 kWh), ugyanakkor mindhárommal a WLTP értékek alatt maradtunk a kollégákkal. Ugyanakkor tegyük hozzá, ez valóban városon és autópályán kÃvüli laborkörülmény volt, beszédesebb talán a már közölt tesztek hosszú távú átlaga, ami a Kia esetén 15,3, a Lexusnál 17,6, a Mercedesnél 22,3 kWh/100 km volt, megjegyzés viszont itt is szükséges: a Kia nálam volt, én pedig olyanokra is képes vagyok, hogy autópályán nem használom ki az engedélyezett maximális sebességet, Ãgy például egy automata-összkerekes S-Cross is több ezer kilométeren 4,5 literes átlaggal el tud lenni nálam (
lásd itt).
Valódi fém felületeket, érintÅ‘gombokat és temérdek szÃnes, variálható fényt kapunk a Mercedesben
Akárhogyan is nézzük, hatótáv és fogyasztás kapcsán mindenképp a Kia nyer, de még árával is, a Lexus UX vezethetÅ‘ségével és finomabb utasterével, a Mercedes EQB (hivatalos nevén Mercedes-EQ EQB) pedig utasterének kapacitásával, erejével és extrázhatóságával szerezhet hÃveket, persze eléggé kérdÅ‘jeles, hogy egy hétüléses elektromos modellhez miért szükséges például AMG dizájncsomag, de az opció megvan. Utóbbiakat azonban vastagon meg kell fizetni, a trió legdrágábbjának számÃtó tesztautó már 29 millió forint felett járt árával, mÃg a mellé állÃtott Lexus megállt 25,8, a Kia 23,1 milliónál. Nyilván sokakat érdekel a hatótávon túl az akkumulátor garanciája, ebben viszont a Kia adja a legkevesebbet, csak a márkánál általános 7 év/150 000 kilométert, mÃg a Mercedes 8 év/160 000 km-t, a Lexus már az UX 300e esetén is 10 év/1 millió kilométert vállal, ezzel lényegében rá is mutat arra, hogy nemigen szokott probléma lenni a villanyautók akkumulátorával. Ha külön-külön nézzük a három villanyautót, mindhárom remek és szerethetÅ‘, Å‘ket egymás mellé téve azonban a Kia nemcsak formájával, tudásával is modernebb a két prémium(nak tartott) versenyzÅ‘nél, egyben rámutat: technikáját tekintve Å‘ a prémium.
Mai divat szerint mindhárman összekötött hátsó lámpásak. A Lexus a legjobb vezethetÅ‘séget, a Mercedes a legnagyobb teljesÃtményt és a legtöbb ülést, az Év Autója dÃjas Kia a legjobb hatótávot és a legkedvezÅ‘bb árat adja
A legolcsóbb 23 millió. És ezen már meg sem ütközik az újságÃró, hanem Ãgy folytatja: nyilván sokakat érdekel a hatótávon túl…
Hát kérem-szépen alássan, ha a cikk elejére teszi az árat, akkor már engem nem is érdekel semmi ezekből az autókból.
Nyugodtan leszögezhetjük, hogy a 20 millió feletti kategória magyar-országon a luxus-kategória. Persze vannak fiatal csikók, akik úgy gondolják elÅ‘ttük az élet, lehet még ilyen autójuk, én a vén csataló nevében csak köpök egyet ezekre. Leélt életem minden megkeseredett sava borsa benne lesz a köpetben. Majd lapozok egyet a használt autó-piac 4-5 milliós ársávjába, még Ãgy is lelkiismeret furdalással, hogy sok-sok honfitársammal ellentétben ezt talán megengedhetem magamnak.
Aha 23-29 millió?
12-14 millióért, ami már rengeteg pénz..veszek egy RAV4-et és 5l átlaggal lemegyek a térképről, nincs gondom a töltéssel, várakozással, matekolással..csak megyek, mert a különbözetből életem végéig tankolhatok..
Aki ilyeneket vesz, megérdemli.