Veteránok, korhű kosztümök a biciklipályán

Oldtimerek a Millenáris Velodrom betonján

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Millenáris Velodrom évszázados dicső múltja eddig szinte ismeretlen volt a nagyközönség számára - de most egy oldtimeres rendezvény miatt a figyelem központjába került.

Az OldRent 1967-es Triumph TR4A-ját is megdöntik az eddig méltatlanul nélkülözött betonon

„Sokan talán nem is tudják, hogy fővárosunkban két Millenáris is létezik. Az egyik a közismert
kulturális rendezvényhelyszín Budán; a másik a Népstadion létesítményeinek területén szinte teljes ismeretlenségben meghúzódó kerékpáros pálya. Pedig a Millenáris Velodrom jó 100 évvel ezelőtt épült, és dicső múltjával, patinás környezetével kínálja magát egy stílusos, benzingőzös esemény helyszínéül.
De mit keresnek egy kerékpárosoknak épített pályán oldtimer autók és motorok? Régebben, különösen a háború előtt és utána még egy ideig divatban voltak a motorvezetéses kerékpárversenyek, ahol egy nagy hengerűrtartalmú motor és lehetőleg testes vezetőjének szélárnyékában tekert egy bringás
” – kezdődik Noszvai András felhívása egy hazánkban újszerű veteránautós megmozdulásra.

Külföldön ugyanis gyakran rendeznek hasonló, szabadtéri betonpályákon, amelyeken a hely szellemétől elvárt "stéheres" bemutatók mellett viszonylag könnyű sportkocsik és versenymotorok is indulhatnak.

Ilkovits Ádám és a díjnyertes Riley

A magyar fővárosban egy csütörtöki napon, április 14-én, 12.00-14.00 óra közt első ízben lesz erre lehetőség, a Millenáris Velodromon, amelyen bárki ingyenesen részt vehet, amennyiben megfelelő járművel és korhű ruhában (!) érkezik. Jelentkezni azonban csak előzetesen lehet, mivel a pálya kerékpáros sportra tervezett betonja nem bír el nagyobb terheléseket, ezért minden jelentkezést el kell bírálni.

A szervezők elsősorban háború előtti, kis súlyú autók és motorok, esetleg az ötvenes-hatvanas évek klasszikusainak részvételére számítanak – de természetesen akár jármű nélkül is érdemes kimenni. Lesz magyar "stéher" bemutató is, hiszen a hely kötelezi a rendezőt.

Hirdetés

Jó néhány veteránautós-motoros fantáziáját már meg is mozgatta a felhívás, így a teljesség igénye nélkül ott lesz például egy Riley Brooklands Sport Racer a "cycle car" besorolás angol iskolájából. Ez a kocsi 1931-ben készült, motorja körülbelül 40 lóerős. A Motor Klassik újság által kiírt Sachsen Classic verseny győztese volt 2007-ben, bizonyítva ezzel képességeit, hiszen egy 150 autóból álló mezőnyt utasított maga mögé a három napos, 600 km-es viadalon. Végsebessége 110 km/óra.

A Salmsonnak is fekszik az ilyen pálya

A Salmson is egy klasszikus "cycle car" a 20-as évekből. Parányi, 1100 köbcentiméteres motorjából 30 lóerő körüli teljesítményt hozott ki a korabeli tudás és tapasztalat. A hozzá párosuló könnyű, kis homlokellenállású kasztni még napjainkban is elismerésre méltó menetteljesítményekre ösztökéli a hajdani versenyautót. Szlovákiából is jön egy másik Salmson versenyautó, hasonló Lukács Zsolt kincséhez és osztrák Bugattik is várhatók.

Persze nem csak az autók, hanem a hazai veterán versenymotorosok is igen eredményesen szerepelnek a külföldi rendezvényeken. Ennek ellenére jó néhányan most először mehetnek a Millenáris Velodrom betonján. Háború előtti gépeik között BMW, Norton, Calthorpe, Bianchi, Rudge Whitworth, Royal Enfield márkák is találhatók. Korántsem kiállításra restaurált példányok, hanem vérbő telivérekkel ficánkoló motorjaik hangja és persze látványa maradandó élmény lesz. Na, ki jön?

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?