Flexibilis az orra is

A Red Bullnak nem csak a szárnya, az orra is konyul

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyes vélemények szerint a Red Bullnak nem csak a szárnyvége, hanem az egész első szárnya mozog, de az igazi turpisság nem ott van.

Schumacher veszélyes manővere mellett még mindig a flexibilis szárny a főtéma a Formula–1-es médiában.
A rengeteg elemzés között akadt néhány egészen figyelemreméltó is. Bennfentesek tudni vélik, hogy a Red Bull nem csak egyszerűen flexibilis szárnnyal operál, hanem az autó orra az egész szárnyat mozgatja.
Eddig a legtöbb magyarázat arról szólt, hogy az első szárny két oldalsó eleme a nagy terhelés hatására lekonyul, így közelebb kerül a talajhoz és nagyobb leszorítóerő ébred rajta.
Most azonban a mérnökök azt állítják, hogy az autó orrában is lehet egy rúgós szerkezet, amely nagy sebességnél – amikor a leszorítóerő nő – az egész első szárnyat lejjebb engedi.
Bárhogy is legyen, a rendszer kialakítása zseniális. Több aerodinamikai mérnök is egyetértett abban, hogy csak ennek köszönhetően, körönként 0,2 másodperc előnyben vannak, de az is egyértelmű, hogy nem csak ez a Red Bullok aduásza.
„A Ferrari előnye a McLarennel szemben valószínűleg az első szárnyból adódik, de a Red Bull előnye a Ferrarival szemben másra vezethető vissza” – állította Frank Dernie a Toyota egykor aerodinamikai mérnöke.

A Red Bullok a Magyar Nagydíj időmérő edzésén egy teljes másodperccel voltak gyorsabbak a szintén flexibilis első szárnyat használó Ferrarinál. A versenyen pedig amikor Sebastian Vettel utolérte Fernando Alonsót, teljesen egyértelmű volt, hogy a Ferrari a célegyenesben lóerő fölényben van, míg a Red Bull a pálya minden olyan pontján, ahol a leszorítóerő számít, szinte lelökdöste a Ferrarit.
Ezt azzal magyarázzák, hogy a Red Bull aerodinamikája a legjobb a mezőnyben. Nem csak az első szárnyból adódóan, hanem hogy az összes aerodinamikai elem össze van hangolva egymással. (Pl a diffúzorba vezetett kipufogócső és a flexibilis szárny együttes alkalmazásával lehet az autót a legjobban stabilizálni.)
Adrian Newey, a Red Bullokat tervező mérnök tehát nagyon jó munkát végzett, és versenyről versenyre kitalál valamit, amivel a szabályokat meg lehet görbíteni. Mint például a flexibilis szárnnyal.

A Formula–1-es szabályok nem mindig értelmezhetőek egyértelműen. Sok csapatnál bevett szokás, hogy előbb tanácsot kérnek az FIA technikai delegáltjától az elem szabályosságáról és csak utána vetik be. Ilyen volt tavaly a Brawn dupla diffúzora és a McLaren idei nagy dobása, az F-csatorna.
Newey azonban más módszert követ. Ő kérdezés nélkül beépíti újításait az autóba. Ez időnként éjszakába nyúló szerelést eredményez a csapatnál. Ha a gépátvételen nem találnak valamit szabályosnak, akkor azt ki kell cserélniük a régi alkatrészre. Ha viszont átmegy az ellenőrzésen, akkor azzal időt és olykor versenyt is nyernek.
A konkurens csapatok most futnak a Red Bull után, és míg sokan abban bíznak, hogy a Belga Nagydíj előtt alkalmazandó új mérési módszerrel kiszűrik a flexibilis első szárnyat, ők is kénytelenek egy ilyen rendszeren dolgozni, mert mi van, ha mégis átmegy.
Csakhogy a flexi szárnyak tesztelése nem könnyű dolog sem számítógépes szimulációval, sem pedig a szélcsatornában.
Mire pedig egy csapat ezt összehangolja az autó többi részével, a Red Bull még nyerhet pár futamot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.11.01. at 03:22
    Permalink

    De ha egyszer benne a szabályokban, hogy tilos flexibilis szárnyakat használni, a szárnymagasság is. Akkor miért nem büntetik meg őket? Ha meg találtak valami kiskaput, akkor módosítani kell a szabályt. Az úgyse egy nagy dolog az f1ben. Állandóan változtatnak valamin.

Vélemény, hozzászólás?