Ogier az új sztár

Rali vb – Portugál Rali

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Pályafutása első rali világbajnoki futamgyőzelmét aratta Sébastien Ogier a Portugál Ralin, ahol tiszta körülmények között verte meg a hatszoros világbajnok Sébastien Loeböt.

Új sztárja van a rali világbajnokságnak, ez nem is kérdésese. A 26 éves Sébastien Ogier mindössze két és fél év vb-tapasztalattal, a 19. WRC-vel futott versenyén megszerezte pályafutása első rali világbajnoki futamgyőzelmét. Ráadásul mindezt úgy tette, hogy teljesen tiszta, fej-fej melletti versenyben győzte le a hatszoros világbajnok Sébastien Loeböt. Dani Sordo tette teljessé a Citroën hármasgyőzelmét, míg Mikko Hirvonen az utolsó gyorsaságin előzte meg a hibázó Petter Solberget és védte meg a Ford becsületét egy negyedik hellyel.
Ogier három héttel ezelőtt, Új-Zélandon már karnyújtásnyira volt a futamgyőzelemtől, de akkor három kanyarral a verseny vége előtt megforgott és csak második lett. Most azonban tökéletesen működött az idegrendszere.
„Nehéz szavakba önteni, hogy mit érzek. Nagyon-nagyon boldog vagyok” – mondta Ogier a verseny céljában. „Pár héttel ezelőtt nagy csalódás volt, hogy nem nyertem, de legalább tudtam, hogy jól teljesítettünk, és nagyon jó hétvégénk volt Új-Zélandon. Ez a hétvége azonban tökéletes volt. Nagyon keményen nyomtam az elejétől fogva, és megszereztük az első győzelmünket. Hogy ezt Seb (Loeb) ellen tudtuk tenni, még nagyszerűbb. Ő a legjobb raliversenyző, a legjobb a rali történelmében, ő a mérce mindenki számára.”
Ogier már az első napon nagyon komolyat autózott. Kedvező rajtpozícióját kihasználva a nap végére 44,8 másodperc előnyre tett szert Loebbel szemben, aki elsőnek rajtolva, rosszabb tapadási körülmények között versenyzett. A murvás vb-futamok első napjának vége a taktikázásról szól, hiszen senki nem akar másnap elsőnek rajtolva időt veszíteni a pályatakarítással. Ogier azonban ezt már nem először vállalta be, maradt az élen, szombaton ő indult elsőnek, Loeb pedig harmadiknak.
Ahogyan az várható volt, ennek köszönhetően szombaton Loeb volt a gyorsabb, de hátrányát csak megfelezni tudta. Ogier-nek maradt tehát 21,1 másodperc előnye a vasárnapi öt szakaszra.

Ekkor Ogier indult elsőnek, Loeb másodiknak, tehát megint a világbajnoki cím védője volt kedvezőbb helyzetben. Olivier Quesnel, a Citroën Racing vezetője a két versenyzőre bízta a döntést, mindössze annyit kért, hogy ne vállaljanak kockázatot, érjenek célba mind a ketten. Na persze, ne vállaljanak kockázatot??? „Persze hogy kockáztattam, nyomtam, ahogy a csövön kifért” – ismerte el Loeb, de Ogier arcán is végigfutott egy halvány mosoly, amikor szembesítették Quesnel kérésével.
Loeb a vasárnapi első két gyorsaságin tényleg mindent bevetett és 10,1 másodpercre csökkentette hátrányát, ami azt jelentette, hogy ha a második körben is ilyen tempót tud autózni, övé a győzelem. Csakhogy Ogier is odatette ám magát, és csak 0,6 illetve 1,8 másodpercet kapott Loebtől. Az utolsó szuperspeciálon pedig még egy pár tizeddel gyorsabb is volt, így 7,9 másodperc előnnyel nyert Loeb előtt.

„Mindent megpróbáltam, de (Ogier) nagyon gyors volt az egész hétvégén” – mondta Loeb. „Különösen a második körben. Talán az első napon nem voltam elég gyors, de nem akartam úgy járni, mint Új-Zélandon (ahol hídkorlátnak ütközött). Utána viszont már nem lehetett őt elkapni. Megmutatta, hogy itt ő a leggyorsabb az egész mezőnyből.”
Ezek ám az elismerő szavak. Nem csoda, hogy Ogier és navigátora, Julien Ingrassia arcáról sem lehetett letörölni a mosolyt a célban. Sőt Ingrassia még a titkot is elárulta, mitől voltak olyan gyorsak. „Daniel (Elena) és Seb (Loeb) úgy tekintettek minket, mint a nyulakat. Náluk volt a puska, úgyhogy muszáj volt sietnünk a golyók elől.”

Kicsit méltatlanul került hátra Dani Sordo, aki a verseny elején még vezetett is, majd Ogier és Loeb közé ékelte be magát. A második napon azonban egy kicsit túl óvatos volt a gumikkal, és egyetlen gyorsasági alatt fél percet veszített. Onnan pedig már nem volt visszaút az élre. Harmadik helyével viszont a Citroën hármas győzelmet ünnepelhetett.
Ami az utolsó gyorsaságiig úgy tűnt, hogy négyes győzelem lesz, de a szuperspeciálon Petter Solberg hibázott, így Mikko Hirvonen meg tudta őt előzni és feljött a negyedik helyre.

A Fordok ezúttal nem remekeltek. Hirvonen már ki tudja hányadik frusztrált versenyét teljesítette az idén, és nem csak Loebbel, de rajta kívül még három Citroënnel sem tudta felvenni a versenyt. Az Új-Zéland Ralit megnyerő Jari-Matti Latvala a kilencedik gyorsaságin csúszott le az útról és találta el a környék egyetlen fáját, ami kicsavarta a Focus bal hátsó futóművét, és kiesett a versenyből.
Kimi Räikkönen ezúttal nem remekelt, és nagyon nehezen találta a tempót. Míg két versennyel korábban simán ő volt a „második liga” leggyorsabbja, most Wilson, Ostberg, Villagra és Al-Qassimi is megverték és csak a tizedik helyen ért célba. A világbajnokságot változatlanul hatalmas előnnyel Loeb vezeti 126 ponttal. Ogier győzelmének köszönhetően a második helyre jött fel 88 egységgel, míg Hirvonen 76 ponttal a harmadik.
Bár Ogier Citroënnel nyerte a versenyt, de ezért a franciák Junior csapata kapta a pontot. A gyári alakulat csak a második és harmadik helyért járó egységeket zsebelhette be, de mivel a Ford csak Hirvonen révén jutott ponthoz, a Citroën így is növelni tudta előnyét, és 189 pontjával vezet a 163 pontos Ford, valamint a 106 pontos Citroën Junior-csapat előtt.

A versenynek magyar résztvevője is volt a Turán–Zsiros kettős személyében, akik a magyar pályákon hibátlanul működő Peugeot 307 WRC-vel az első napot végigszenvedték. Később volt egy-két megvillanásuk, de az első napi hátrányukat magukkal cipelték, többször is utolérték az előttük rajtolót, és végül 23-ok lettek. De egy vb-futamnyi tapasztalattal gazdagodtak, amit remélhetőleg tudnak majd hasznosítani az idén tervezett még két vb-szereplésükön.
Portugál Rali végeredménye:
  1. Ogier–Ingrassia, Citroën C4 WRC, 3:51:16,1
  2. Loeb–Elena, Citroën C4 WRC, +7,9
  3. Sordo–Marti, Citroën C4 WRC, +1:17,6
  4. Hirvonen–Lehtinen, Ford Focus WRC09, +1:32,0
  5. P. Solberg–Mills, Citroën C4 WRC, +1:35,7
  6. Wilson–Martin, Ford Focus WRC08, +7:10,1
  7. Ostberg–Andersson, Subaru Impreza WRC08, +7:28,3
  8. Villagra–Perez-Companc, Ford Focus WRC08, +10:36,1
  9. Al-Qassimi–Orr, Ford Focus WRC08, +10:55,8
  10. Räikkönen–Lindström, Citroën C4 WRC, +11:34,3


23. Turán–Zsiros, Peugeot 307 WRC, +36:56,7
A világbajnokság állása:
  1. Loeb 126
  2. Ogier 88
  3. Hirvonen 76
  4. Latvala 72
  5. P. Solberg 63
  6. Sordo 49
  7. Wilson 38
  8. Villagra 26
  9. H. Solberg 24
  10. Räikkönen 15


Gyártók világbajnoksága:
  1. Citroën 189
  2. Ford 163
  3. Citroën Junior 106
  4. Stobart–Ford 84
  5. Munchi’s–Ford 40

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?