35 éves a Mercedes-Benz kompakt osztálya
Szülinapos a Mercedes-Benz 190-es
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
1982-ben nem csak új osztályt, új biztonsági mércét is hozott a Mercedes-Benz 190-es (W 201) sorozata, amiből aztán a C-osztály született.
Kis lemaradással emlékezünk csupán meg a Mercedes-Benz kompakt osztályának születésérÅ‘l. 1982. december 8-án mutatta be az addigi autóinál kisebb, 4,42 méter hosszú W 201-es szériát a Mercedes-Benz. A C-osztály elnevezést a második generációnak számÃtó 1993-as W 202-tÅ‘l alkalmazták - amibÅ‘l már kombi is készült. Az ezredfordulón jött a W 203-as, ami még akár mutatós használt autó is lehet, mÃg az eredeti 190 kedvelt youngtimer, illetve már könnyedén oldtimer is.
Fontos tudni, hogy a 190-es nem feltétlenül 190 E, utóbbi az elektronikus benzinbefecskendezésű (azaz injektoros) benzineseket jelölte, a sima 190-esek karburátorosak, mÃg a 190 D logikusan dÃzel. 1982-ben a W 201 a Mercedes negyedik sorozataként érkezett a luxus S, a nagyautó E és a sportos SL széria mellé. Ma egy csöppet több modellel rendelkeznek, de a C sem csupán limuzin lehet, hanem kombi (T-Modell), Coupé és Cabriolet is, hogy a műszakiságára épülÅ‘ GLC SUV-ról ne is beszéljünk.
Most viszont a 190-es a lényeg, amirÅ‘l persze már Ãrtunk korábban rövidebb megemlékezést[/url] és használttesztet[/url] is. A Mercedesnél a "Bébi Benz" volt az elsÅ‘, ami négyhengeres motorral is készült, azóta persze már az S-be is került ilyen. A stuttgartiak elsÅ‘ négyhengerese 2,0 literes, karburátorral eleinte 90, majd késÅ‘bb injektorral 122 lóerÅ‘s volt. A 190-es egyébként egy roppant finom, a méretosztályán messze túlmutató autó volt. Egyebek mellett 5 lengÅ‘karos hátsó futóművel, elöl-hátul kanyarstabilizátorral, idÅ‘vel akár blokkolásgátlóval, a sofÅ‘rnél légzsákkal és a 250 km/órás tempót is megfutó csúcsverzióval.
Na persze nem csak a 190-es esetén a csúcsok csúcsát jelentÅ‘ Evo II az, ami csak idÅ‘vel érkezett a kÃnálatba, hanem az egész 190-es paletta is csak szépen lassan bontakozott ki. A Mercedes szisztematikusan épÃtette fel a palettát. 1983-ban jött az elsÅ‘ 190 D, a benzineshez hasonlóan 2,0 literes motorral és 72 lóerÅ‘vel. Most látom, hogy a Mercedes már akkor elsütötte az elmúlt években az OpeltÅ‘l hallott "suttogó dÃzel" kifejezést. A dÃzel csúcsmodell, a már öthengeres 190 D 2.5 Turbo (122 LE) 1987-ben debütált, a hathengeres 190 E 2.6 - szintén 122 lóerÅ‘vel - már 1986-tól kÃnálatban volt. Azt mondják, a hathengeres, természetesen hosszában épÃtett, a hátsó kerekeket hajtó motor beépÃtése komoly kihÃvást volt a mérnökök számára. Ezt megelÅ‘zÅ‘en a hengerenkénti négyszelepes 190 E 2.3-16 a maga 185 lóerejével ejtett állakat, erején túl tartósságával is, amit dél-olaszországi Nardo versenypályáján egy közel 250 km/órás átlagtempójú, 50 ezer kilométeres nyúzópróbával bizonyÃtott.
A 190 E 2.3-16 a motorsportban is emlékezetes maradt: 1984. május 12-én 20 példány indult belÅ‘le a Nürburgringen, az egyikben az akkor még szinte ismeretlen Ayrton Sennával, aki nem meglepÅ‘ módon gyÅ‘ztesként futott be. A 190-esek egyértelmű csúcsverziójának számÃtó 190 E 2.5-16 Evolution II késÅ‘bb a DTM versenyautók alapjául is szolgált, de utcai kivitelében is 235 lóerÅ‘s (a kor szÃnvonalán brutálisan erÅ‘s) volt. A túraautózásban persze már korábban is remekelt a Mercedes-Benz, 1991-ben konstruktÅ‘ri bajnokok lettek (ahogyan 1992-ben is), 1992-ben Klaus Ludwig az egyéni cÃmet is vitte a 190 E-vel.
A 190 E 2.3-16 1985-től rendelkezett homologizációval az A és az N-osztályban is, és ez volt az a modell, amivel a privát csapatok már 1986-tól indultak a DTM-ben, 1989-ben már a 190 E 2.5-16 Evolution, majd 1990-től az Evolution II szerepelt, majd jött az AMG-Mercedes 190 E Class 1, azt követően pedig már a C-osztályok.
A versenysportos szereplésnél is fontosabb volt, hogy az akkori Mercedes modellekhez mérten kicsi és könnyű 190-es a márkától megszokott biztonságot hozta, passzÃv utasvédelemmel, programozott gyűrÅ‘dÅ‘zónákkal, a tetÅ‘be épÃtett hossztartókkal, nagy szilárdságú acélokkal, ami összességében a kategórián túlmutató utasvédelmi jellemzÅ‘ket adott. A 190-es dizájnja (amiért Bruno Sacco volt felelÅ‘s), szintén új sztenderdet hozott a Mercedesnél, késÅ‘bb a W 124-es E-osztály és a bálna S-osztály is hasonló formavilággal érkezett. Nem mellesleg a szélcsatornában tervezett 190-es 1982-es megjelenésekor a létezÅ‘ legjobb, Cd=0,34 alaktényezÅ‘vel büszkélkedett.
Az idén 35 éves 190-es története természetesen több mint 35 évvel ezelÅ‘ttre nyúlik vissza. Sosem gondolnánk, de épp az amerikai igények, az olajválság Amerikájának igényei szülték: számÃtott a flottára vetÃtett átlagfogyasztás, de egyértelmű volt, hogy piaci igény is lenne egy olyan, leginkább második autónak szánt modellre, ami a Mercedesek kényelmét és biztonsági nÃvóját tuja hozni. 35 év távlatából mondhatjuk, hogy sikerült, a Bébi Benz közel 1,9 millió, egészen pontosan 1 879 630 példányban készült, kezdetben Sindelfingenben, majd Brémában is, idÅ‘vel kizárólag ott, mielÅ‘tt átadta helyét az elsÅ‘ C-osztálynak, a W 202-es szériának. A kompakt Mercedes ötlete egyébként már jóval korábban megfogant, ebben az osztályban készült az elsÅ‘ nagyszériás modellnek számÃtó Benz Velo (1894 és 1900 között), majd a 8/11 hp (1901 és 1903) között, de még a 170 (W 15) is (1931 és 1936 között), majd az ötvenes évektÅ‘l szintén születtek kompakt koncepciók, de a W 201-ig egyikÅ‘jük sem jutott el a gyártásig. Azóta, egészen pontosan 20 éve van már A-osztály is, amibÅ‘l hamarosan érkezik a negyedik generáció. Hogy lesz-e még kisebb Mercedes a jövÅ‘ben? Kizárni semmit sem szabad.
Nálma a 190 az autógyártás történetének egyik kedvenc modellje.
Sacco pedig a történelem egyik legtehetségesebb formatervezője, nálam talán dobogós is lenne, pedig ott nehéz felvenni az olasz zsenik mellett.
A techno classicára a Mercedes elhozta a 190-es márkakupa autóját, amit egy akkor még elég ismeretlen Ayrton Senna nyert.
http://autossagok.blog.hu/2017/04/14/a_techno_classica_2017_nagyagyui
Bár az évtizedek már összemossák ezeket az autókat, a 190-es valódi gamechanger volt a 80-as évek elején, az első mai értelemben vett pérmiumautó.
Korábban voltak drága igényes autók (Mercedes) meg olcsó kisautó Opel VW. Esetleg olcsóbb nagy autó.
A 190 hozta a Mercedes formavilágát és műszaki megoldásait, és talán az elsÅ‘ olyan prémiumautó volt ahol olcsó belépÅ‘változatokkal nyitották meg a kaput a széles tömegek elÅ‘tt (persze komoly áldozatokkal, 4 sebességes váltó, kurblis tükörállÃtás), de aki hajlandó volt kifizetni az igényes megoldások felárát.
Kifejezetten nem kedvelem a Mercedeseket, de a 190-es az autók történetének egyik kiemelkedÅ‘ “alakja”. Ha fejemhez szegeznének egy pisztolyt, hogy csak Mercit választhatok, az 190-es lenne! (Persze lehetÅ‘leg újonnan…)
@schrank: ha nekem szánrad, nem értem amit Ãrsz.