Ma ünnepli világpremierjét a Lexus első dedikált villanyautója, az RZ 450e, amit múlt héten Barcelonában, egy előzetes leleplezésen láthattunk
Eddig is szinte kizárólag hibrid modelleket értékesített hazánkban és Nyugat-Európában a Lexus, most viszont még erősebben felszállnak a villanyautó-vonatra, amire az
UX 300e-vel is megváltották már a jegyüket. Ugyanakkor a vadonatúj RZ valóban új időszámítást hoz, hiszen ez a Lexus első dedikált, azaz alapjaitól villanyautónak tervezett és fejlesztett modellje, egyelőre egyetlen - 450e - verzióval. Alapjait ugyanúgy az eTNGA platform adja, ahogyan a Toyota bZ4X-nek is. Tengelytávjuk egyező és óriási, 2850 mm, de 4805 mm-es hosszával a RZ 11,5 centivel hosszabb, továbbá kicsit szélesebb és alacsonyabb is, egyértelműen sportosabb.
Valódi középső légbeömlő híján az első lökhárító és az alumínium gépháztető fekete fényezése hangsúlyozza a Lexus jól megszokott orsó hűtőmaszkját
Óriási, több mint 4,8 méter hosszú, 2,85 méteres tengelytávolságú a karosszéria
A karosszéria a villanyautók hátrányának számító jelentős saját tömeg féken tartása érdekében zömében nagy szilárdságú acélokból épített, a szerkezet szerves része a padlóba rakott 71,4 kWh-s lítium-ion akkumulátor, amit a Toyota a Panasonic-kal közös (Toyota Prime Planet Energy & Solution) üzemében saját maga épít. A 71,4 kWh kapacitású, 96 modulból felépülő telep 400 V-os feszültségével nem az autóipar legfejlettebb egysége, viszont alighanem a legtartósabb lesz. A Toyota, akarom mondani
a Lexus 10 év/100 ezer kilométer garanciát a gyári kapacitás 90%-ának megőrzésére vállal - ez egyértelmű elsőség.
Ez nem egy tanulmányautó, ez a végleges RZ beltere, az opciós yoke - elektromos - kormánnyal, ami középállásából mindkét irányba 150 fokos kitérésre képes, ennyivel teljesen elforgatja kerekeit. Normál kétsávos úton Y-ozás nélkül teljesíthető a "rendőrkanyar"
De van itt még elsőség: az RZ az első szériamodell, ami már a kezdetektől elérhető lesz teljesen elektromos (steer-by-wire) kormányzással és hozzá a yoke névre keresztelt, felső karima nélkülinek mondott, valójában alsó karimát sem adó "Knight Rider" kormánykerékkel. Ilyesmit a Teslánál is láthattunk már, de Tine Poels termékmenedzser szerint a szokatlan volán csak az elektromos kormányzással együtt jelent értelmezhető megoldást. Ez persze opciós lesz (ahogyan majd a testvérmodell bZ4X-hez is), de az elsőséget mégis az RZ-nek mondják. Az alapverzió még hagyományos kormányt kap, a mechanikus kapcsolat nélküli rendszerrel pedig a műszerfal kijelzője is kicsit feljebb és távolabb kerül, így még inkább űrhajóban érezhetjük magunkat. A törvényi előírások és a biztonság érdekében a digitális kormányzás esetén annak minden alkatrésze duplikált, a sofőr ebből persze semmit sem fog érezni. Abból viszont igen, hogy úgy kap adaptív "rásegítést", valójában persze generált erőhatást és változó áttételt, hogy a
kormány, azaz
a yoke alaphelyzetéből mindkét irányba mindössze 150 fokkal tekerhető el, azaz elengedés nélkül végállásaiba tekerhető.
Balra az alapáras normál kormánykerekes, normál kormányműves verzió, jobbra a teljesen elektromoshoz járó yoke
Nyilván van sebességfüggő védelem, magas tempónál komoly ellenállás, ezt azonban egyelőre nem tudtuk kipróbálni a statikus próbán, a Lexus viszont azt ígéri, remek visszajelzéseket ad, egyszerre szolgálhatja a kényelmet és a sportosabb, közvetlenebb vezethetőséget, megmutatja, de azért távol tartja az úthibákat és persze oldalszél-védelmet is ad. A Lexus Tazuna filozófiája (amit a lovas által a ló irányításához használt gyeplővel végzett apró mozdulatok ihlették – ezt jelenti a „Tazuna” a japán nyelvben) még tovább fejlődhetett a minden eddiginél közvetlenebb kormányzással. Míg a mechanikus kapcsolat nélküli kormányzás egyelőre opciós, a Direct4 névre keresztelt, ugyancsak mechanikus kapcsolat nélküli és a tengelyek közötti nyomatékosztást ezredmásodpercek alatt az aktuális igényekhez igazító összkerékhajtás alapáras az RZ 450e esetén.
Fizikai kapcsolat nélküli az összkerékhajtás, elöl 150, hátul 80 kW-os villanymotor szolgál, az inverter és a többi gépészeti elem elöl, az akkumulátor a tengelyek között található
Korrekt méretű, padlójában az NX 450h+ mintájára a töltőkábeleknek helyet adó a csomagtér
Egy kis hungarikum: a konnektoros töltő az RZ-hez is nálunk, az Aptiv üzemében készül
Az első villanymotor (e-Axle) 150, a hátsó 80 kW teljesítményű, az összteljesítmény 313 lóerő, nyomatékból 435 newtonméterrel lehet gazdálkodni. Vannak a piacon többet ígérő modellek, de ezzel is megvan az 5,6 másodperces 100 km/órára a gyorsulás, a végsebességet pedig 160 km/órában korlátozták, hiszen egyértelmű cél volt a használhatóság. A kínai verzió ráadásul még jobb, 5,4 másodperces 100-as sprintet ígér (megeshet, hogy könnyebb lesz), az eladások 50%-át várják amúgy Kínától, 25-25%-át az Egyesült Államoktól és Európától. Bár a részletes fogyasztási és töltési adatok még nem publikusak, az igen, hogy nagyjából 18 kWh/100 km kombinált értéket és mintegy 400 kilométeres hatótávot céloznak, ez már teljesen élhető kategória. Tine Poels termékmenedzsertől azért megtudtuk a bemutatón, hogy 11 kW-os AC és 150 kW-os DC tölthetőség "várható", utóbbival a 80%-os telítés fél óra alatti, előbbivel a teljes töltés 7 órás. A fogyasztást valós használatban 15-20%-kal a konkurencia értékei alá ígérik, ami kifejezetten jó ajánlólevél, teljes értékű használhatóságot jelenthet.
Hátulról a még nem publikált alaktényező érdekében lehagyták az ablaktörlőt
Számos apró részlet is javítja a légellenállást, a töltőcsatlakozók az európai verzióknál jobbra, azaz a járda felőli oldalra, az első sárvédőhöz kerültek, a takarófedél kézzel nyitandó, amit nem kell, azt nem bonyolítja a Lexus
Tágas beltér, az előszériás autónál is korrekt anyagokkal
Magam mögött tökéletesen elfértem, a hátsó ülés az elsőnél mélyebben található
Ha már konkurencia, dedikált villanyautójával a Lexus is a hasonló külső méretű, de hagyományos hajtásláncú modellekhez mérten egy kategóriával nagyobb belteret ígér. Valóban bőségesen tágas az utastér, egyértelműen szellősebb, mint a konkurensül említett BMW iX, Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace. Formavilágával az
új NX által megkezdett vonal egyértelmű folytatása az enteriőr - néhány érdekességgel. Nem csupán a hőszivattyús légkondicionáló jár alapáron, az első utasok lábterébe egy-egy közvetlen hőleadót is tettek, ami az alsó végtagoknál hasonlóan kellemes hőérzetet ígér, mint a kormánykerékfűtés. Ha már hőérzet: a napfénytető a tömegcsökkentés jegyében nem kapott mechanikus árnyékolót, helyette gombnyomásra sötétíthető be, így míg télen beengedhetjük, nyáron kizárhatjuk a melengető napsugarakat. A be nem szerelt roló nyilván zörögni sem tud, de a néma villanyüzemhez aktív zajkioltó-rendszert is kap az RZ az egyéb (szél és gördülés) hangok kioltásáért.
Vezeték nélküli telefontükrözést, magyar nyelvű menüt, sőt magyar nyelvű hangvezérlést is kínál az NX-ből ismerős hatalmas képernyő
A hifi/infotainment a középkonzol dizájnjához hasonlóan az NX-ből ismerős, vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay csatlakozással, de alapból is online navigációval, magyar nyelvű menüvel, sőt magyar nyelvű hangvezérléssel. A harmadik generációs Lexus Safety System+ már a kormánykerék elengedését is engedi, nem csak a felfestett sávokat, hanem városi dugóban a haladó autóoszlopot is követheti, kamerarendszerével pedig a kormányzás áttételét is módosíthatja az - elektromos kormányos - RZ. Ha pedig célba értünk, ajtajai belülről ugyanúgy a Lexus e-Latch rendszerével, elektromos kilincsekkel és a holttérfigyelő által védve nyithatók. Az RZ, mint a Lexus első dedikált villanyautója összességében több mint ígéretes, sikerének kulcsa alighanem ára lesz. Utóbbi kapcsán jó hír, hogy a padlólemezével rokon Toyota bZ4X 18,91 millió forinttól kapható, méretével és prémium vetélytársai között az RZ még másfélszer ennyiért is jó ajánlat lesz, hiszen a Lexustól megszokottan alapból jól felszerelt lesz. Azt mondják, előrendelése már akár e hónapban elindulhat, év végére pedig meg is érkezhetnek az első autók, ami ma kifejezetten gyorsnak számít, pláne Japánból, a Lexus Motomachi üzeméből - persze tudjuk, ma a szállítási időket nem elsősorban a földrajzi elhelyezkedés határozza meg.
Alapáron 18 colos, a jobban felszerelteknél 20 colos a felni. A futómű elöl-hátul független, de nem elektromos vezérlésű, nem légrugós