Íme, a Lexus első villanyautója, ami az alapoktól annak is készült
Két dolog miatt igazán különleges az új Lexus RZ. Az egyik az a tény, hogy ez az első olyan Lexus, amit már az alapoktól villanyautónak terveztek. A másik pedig a steer- by-wire kormányszerkezet, amelyben nincs mechanikai kapcsolat a kerekekkel, csupán elektromos az összeköttetés. Utóbbira persze még éveket kell várni mire sorozatgyártásban is megjelenik, viszont maga az RZ hamarosan a hazai utakon is felbukkan.
A Lexustól megszokott, feltűnő formatervet kapott az RZ
Formatervével szépen illeszkedik márkatársai közé az RZ. Persze azért éppen elég egyedi, hogy jól megkülönböztethető legyen. A legfeltűnőbb viszont a hűtőmaszk eltűnése, bár egy villanyautón ez nem meglepő. Szerencsére az orsó formát igyekeztek megtartani, de ez akkor igazán látványos, ha a kéttónusú fényezést kapja az autó, ami egyébként 4,8 méter hosszú, a tengelytávolsága pedig 2,850 méter. Ehhez társul az 1,63 méteres magasság és az 1,89 méteres szélesség (a külső tükrök nélkül). Az RZ látványa oldalról is izgalmas, érdekes ívek és fény-árnyék vonalak játéka az egész, hosszú időre magára vonja a figyelmet. Hátul pedig a teljes szélességben végighúzódó fénycsík dobja fel a látványt, illetve a két kis légterelő a tető szélein.
A hátsó érdekességei közé tartozik a két kis légterelő a tető végén
Az utastér és főleg a műszerfal a Tazuna koncepciót követi. Ezt a gyeplő ihlette, amellyel a lovas apró, intuitív mozdulatokkal képes irányítani lovát, ugyanígy tudja az RZ vezetője kezelni az autó különböző funkcióit. A digitális műszeregység és a szélvédőre vetített vezetési információk elrendezésének köszönhetően minimális kéz- és szemmozgásra van szükség ezek eléréséhez, kezeléséhez és leolvasásához. Ebben az is nagy segítség, hogy a műszerfal letisztult, aránylag gyorsan ki lehet rajta igazodni, viszont egy kicsit több fizikai gomb nem ártana, a klíma vezérlése sokkal egyszerűbb lenne velük. Itt érdemes megjegyezni, infravörös sugárzás segít felmelegíteni az RZ utasterét, ami körülbelül 8 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt a hagyományos fűtésnél. A rövid menetpróbán az ülések is kényelmesnek bizonyultak, ráadásul kérhető olyan Ultrasuede kárpit, amely egy fenntartható, részben bio és újrahasznosított anyagokból készülő, velúr-szerű szövet. A csomagtérről röviden: alapból 522 literes, de 1451 literesre bővíthető, a padló alatt további 58 liternyi tér található, ahol a töltőkábelek kényelmesen elférnek.
A műszerfalat a 14 colos érintőkijelző uralja
Állati bőrtől mentes az utastér, a csomagtér pedig 1451 literes is lehet
Az RZ kényelmes suhanását két villanymotor biztosítja. Elöl 150 kW-ot, hátul pedig 80 kW-ot adnak, így összesen 230 kW (313 lóerő) összteljesítménnyel rendelkezik a rendszer. Az energiát a bruttó 71,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor tárolja, ami 10 év (vagy egymillió kilométer!) után is megőrzi kapacitásának legalább 70 százalékát a Lexus garanciája alapján. Vezetni kellemes, a DIRECT4 összkerékhajtás mindig a megfelelő mértékben osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Bár többféle üzemmódot is választhat a vezető, ez az autó a maximális kényelemről szól. A futómű szépen kisimítja az úthibákat, csak tompa puffanások jutnak el az ember füléhez a göröngyös aszfalt felől, de azok is úgy mintha valahonnan távolról, kilométerekkel távolabbról érkeznének. Apropó kilométerek: a nagyobb, 20 colos felnikkel 395 km az RZ hatótávolsága, míg a 18 colosakkal 40 kilométerrel többet tud. És valóban, a fedélzeti számítógép szerint is a nagyobb kerekeken 20 kWh/100 kilométer felett fogyasztott az autó, míg a kisebb kerekeken a gyárilag megadott 16 és 19 kWh/100 kilométer között maradt a fogyasztás.
Sokat számít, hogy 18 vagy 20 colos kerekeken gurul
Végül, mielőtt az RZ árait eláruljuk, még szót kell ejteni arról a különleges technikai megoldásról, melynek neve: steer-by-wire. Ez röviden és tömören azt jelenti, hogy nincs mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek között, a Lexus ráadásul ehhez még egy különleges formájú kormánykereket is kitalált. Ez leginkább a modern versenyautókban látott „téglalap alakú” kormánykerekekhez hasonlít. Vezetni pedig meglepően jó vele. Akik szeretnek szimulátorokon játszani valamilyen játék-kormánykerékkel, jóval hamarabb megszokhatják, mert nagyon hasonló ahhoz. Annyira közvetlen, hogy nincs szükség arra sem, hogy egy teljes fordulatot megtegyen. Főleg kis tempónál igényel megszokást, de nagyobb sebességnél igazán érdekes vele a kanyarvadászat. Nagyon pontosan lehet belőni vele a kanyarcsúcspontokat, egészen jó visszajelzést ad az útfelületről is. De azért visszaülve a hagyományos kormánykerék mögé, érezni, hogy az még mindig több üzenetet közvetít a vezető felé, és egy kicsit kevésbé steril. Mindenesetre nem lennénk szomorúak, ha minél hamarabb megjelenne a kínálatban az új kormánykerék, de erre 2025-ig mindenképpen várni kell. Addig még tovább finomítanak a mérnökök a technikán.
Még csiszolják a steer-by-wire rendszert, de már most is jó volt vezetni. Igazából csak lassú tempónál kell szokni, hogy a legapróbb mozdulatra is azonnal kanyarodik az autó
Ahogy ígértük, az árakkal sem maradunk adósak: A Lexus Rz alapára 27 590 000 forint Elegance felszereltséggel. Természetesen ebben már ott vannak a legmodernebb vezetősegédek, a 10 hangszórós prémium hifi és az állati bőrtől mentes utastér. A csúcson a Luxury Top áll 33 500 000 forintos árcédulával, de ebben már tényleg minden földi jó benne van, még az elhomályosítható panorámatető is.
Prémium autóhoz, prémium árak dukálnak