Bár a lényeg nem változott, még mindig az elsÅ‘ generációs MX-5-öt tartják a legjobbnak. Meglátjuk, hogy ennyi szabály és elÅ‘Ãrás között újrateremthetÅ‘-e annak puritán tökéletessége. Csaknem egymillió MX-5 tulaj és még több rajongó várja az újdonságot
A Mazda a harmadik generációval kezdte az MX-5 hosszútávú fogyókúráját: már annál a modellnél is attól volt hangos a sajtóanyag, hogy mely pontokon hány grammal csökkentették az autó egyes részegységeinek tömegét. Ugyanakkor még mindig elégedetlenek lehetnek, mert a következÅ‘ generációs, jelenleg fejlesztés alatt álló modellnél még a korábbinál is vadabb karcsúsÃtásba fogtak. A cégvezetés állÃtólag azzal bÃzta meg a mérnököket, hogy 275 kg-ot faragjanak le a
jelenlegi modell 1075 kg-os saját tömegébÅ‘l: a japánok pedig nem vitatkoznak, ha feladatot kapnak - még akkor sem, ha annak megvalósÃtása ép ésszel eléggé lehetetlennek tűnik.
Az első a legjobb, a második a legszebb, a harmadik a Jinba Ittai. Vajon mit hoz a negyedik generáció?
A '89-es elsÅ‘ generáció 955 kg-os saját tömeggel indult, és épp ez a könnyű épÃtés volt sikerének egyik kulcsa. Utána szigorodtak a járműbiztonsági szabályok, és a légzsákokkal, oldalmerevÃtÅ‘kkel és extra felszerelésekkel szépen felhÃzott a második sorozat. A harmadiknál már egyértelműen a felszedett kilók leadásán fáradoztak, most pedig szinte az autó összes alkatrészét megpróbálják könnyebb anyagokból, ügyesebb kialakÃtással, az általános tömegcsökkentési célkitűzés szolgálatába állÃtani.
Ha jól dolgoznak, az önnön farkába harapó kÃgyó mintájára sikerül létrehozni egy autót, melynek könnyebb karosszériája miatt könnyÃthetÅ‘k a fékei, futóműve, kisebb váltómű is elegendÅ‘ hozzá, és Ãgy tovább. Már a motornál elkezdik a faragást, a jelenlegi 1,8 és 2,0 literes egységeket egy feltehetÅ‘en 1,5 liter körüli négyhengeres turbóra cserélik, változó vezérléssel, könnyebb, kisebb súrlódású forgó elemekkel, és feltehetÅ‘en új, a korábbinál hatékonyabb kipufogórendszert is kialakÃtanak hozzá.
Már korábban is volt szó turbómotorról, de akkor még csupán a teljesÃtmény-növelés érdekében
Mindez része a Mazda SkyActiv kampányának, melyben különféle technikai, műszaki újÃtásokkal fokozzák autóik hatékonyságát. A könnyebb, csökkentett súrlódású új kézi váltó működéséhez az elsÅ‘ generációs modell közvetlen, hihetetlen rövid kapcsolásait vették alapul, de várhatóan duplakuplungos automatával is kapható lesz az új MX-5. A karosszéria méreteit is csökkentik némileg, különösen szélességét, ami a homlokfelület méretére is jótékony hatással lesz. Formáját az elÅ‘zÅ‘ három generáció, valamint a
Mazda Shinari koncepcióautóval bemutatott Kodo formatervezési irányelvek diktálják majd.
A karosszéria-szerkezetet a költséghatékonyság érdekében acélból készÃtik, de tartalmaz majd nagyszilárdságú elemeket, és olyan szerkezeti megoldásokat is, melyek aktÃvan hozzájárulnak a globális súlycsökkentéshez. Nagy kihÃvás a megfelelÅ‘ oldalvédelem kialakÃtása, a gyalogosvédelem érdekében pedig kénytelenek voltak pirotechnikai motorháztetÅ‘t alkalmazni. A kesztyűtartót feltehetÅ‘en egyéb, kisebb rekeszek váltják fel, a használati útmutató pedig valószÃnűleg digitális formában, pendrive-on érkezik majd. A nehéz, kerámia-mágnes alapú hangszórókat neodÃmium-mágnessel készülÅ‘ könnyebb hangfalakra cserélik.
Az még a jövÅ‘ zenéje, hogy megtartják-e az elektromos keménytetÅ‘ opciót, mely jelentÅ‘sen leegyszerűsÃti az MX-5 használatát, de jó 80 kg pluszt jelent a mérlegen.