Ne kapcsold ki a biztonsági rendszereket!

Segíthetne a sávelhagyásra figyelmeztető és a holttérfigyelő

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Minek fizet valaki extra költséget a biztonsági rendszerekért, ha később nem használja azokat? - kérdezi az amerikai IIHS a sofőröktől.


Évi 85 000 balesetet előzhetne meg csak a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer az amerikai IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) szerint. Felmérésükhöz a rendőrség adatait használták, amikből kiderül, hogy bármiféle baleset lehetőségét 11%-kal csökkenthetné a sávelhagyásra figyelmeztető, míg a sérüléssel járó baleseteket 21%-kal, a halálos kimenetelűeket pedig 86%-kal a technológiával nem szerelt modellekhez képest. Vizsgálták a holttérfigyelőt is, ami még kedvezőbb számokat hozott: 14%-ot javíthatna a baleseti statisztikákon és 23%-kal csökkenthetné a személyi sérülés esélyét.
Hirdetés

Azért csak feltételes módban nyilatkozzák mindezt, mert állításuk szerint a sofőrök fele nem él a biztonsági rendszerek adta segítségekkel. Egyszerűen kikapcsolják a sofőrsegédeket az idegesítő hangjuk miatt. 983 autót vizsgáltak, 9 különböző márkaszervizben és mindössze az autók 51%-ánál találták bekapcsolva a segédeket. Az IIHS szerint sokkal jobb lehetne ez a statisztika, ha hangjelzés helyett más módon, mondjuk villogással vagy vibrálással hívnák fel a sofőrök figyelmét a baleset elkerülésre. Kiemelték a Volvót, ami azért érhetett el 86%-os használtságot biztonsági rendszereit tekintve, mert nehéz kikapcsolni a sofőrsegédeket. Aha, szóval ezért ilyen bonyolult néha a Volvo infotainment menüje! A kérdés viszont fennáll: minek fizet valaki extra költséget a biztonsági rendszerekért, ha később nem használja azokat?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Speciel egyik sem zavar annyira,hogy kikapcsoljam, pedig akad egy pár az autómban.

    Akadnak téves riasztások, de nem egy esetben mentett meg zűrös helyzettől a kamera vagy a holttérfigyelő.

    A Volvo esetében pl remek dolog a cross traffic alert, de pl a city safety is tud hasznos lenni (a pár téves risaztás ellenére).

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Hát én vezetek nem kevés autót, de amelyikben van ilyen egyik se áll ellen a kormányzásnak. Ha békén hagytam, simán ment a sávjában, de figyelmeztetett mikor nem fogtam a kormányt. Ha index nélkül váltottam sávot mert muszáj volt (vagy lusta voltam indexelni, mert minek sehol nem volt senki) annyival kellett “nagyobb” erőt kifejteni, hogy azt nem lehet nagyobb erőnek nevezni. Ha meg hirtelen rántottam volna akkor még az a hajszálnyi erőt sem éreztem volna meg.

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Az a sztori megvan, mikor a hirtelen bevágódó biciklist akarja kikerülni a sofőr, de mivel előtte nem indexelt (hiszen nem volt rá ideje), így a sávasszisztens próbálja a sávban tartani az autót? Oké, hogy nagyobb erővel akkor is elkormányozható az autó a kívánt irányba, de ez akkor is egy zavaró tényező lehet, hogy félre akarom kapni a kormányt, de az autó ellenem dolgozik. Illetve a biciklista ellen.

    Nagyon kezdetlegesek ma még ezek a biztonsági berendezések, nem csodálom, hogy sokakat zavar. Ráadásul a hazainál jobb állapotú úthálózatokon is sokszor kopottak, hiányosak a felfestések, emiatt a sávasszisztens olyankor is jelezhet, amikor egyébként teljesen szabályosan haladok.

Vélemény, hozzászólás?