Ne kapcsold ki a biztonsági rendszereket!
SegÃthetne a sávelhagyásra figyelmeztetÅ‘ és a holttérfigyelÅ‘
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Minek fizet valaki extra költséget a biztonsági rendszerekért, ha később nem használja azokat? - kérdezi az amerikai IIHS a sofőröktől.
86%-kal csökkenthetné a végzetes balesetek számát a sávelhagyásra figyelmeztető, ám csipogó hangja zavarja a sofőröket
Évi 85 000 balesetet elÅ‘zhetne meg csak a sávelhagyásra figyelmeztetÅ‘ rendszer az amerikai IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) szerint. Felmérésükhöz a rendÅ‘rség adatait használták, amikbÅ‘l kiderül, hogy bármiféle baleset lehetÅ‘ségét 11%-kal csökkenthetné a sávelhagyásra figyelmeztetÅ‘, mÃg a sérüléssel járó baleseteket 21%-kal, a halálos kimenetelűeket pedig 86%-kal a technológiával nem szerelt modellekhez képest. Vizsgálták a holttérfigyelÅ‘t is, ami még kedvezÅ‘bb számokat hozott: 14%-ot javÃthatna a baleseti statisztikákon és 23%-kal csökkenthetné a személyi sérülés esélyét.
Az IIHS kiemelte a Volvo példáját, aki megnehezÃtette a sofÅ‘rsegédek kikapcsolhatóságát, Ãgy náluk többen használják
Azért csak feltételes módban nyilatkozzák mindezt, mert állÃtásuk szerint a sofÅ‘rök fele nem él a biztonsági rendszerek adta segÃtségekkel. Egyszerűen kikapcsolják a sofÅ‘rsegédeket az idegesÃtÅ‘ hangjuk miatt. 983 autót vizsgáltak, 9 különbözÅ‘ márkaszervizben és mindössze az autók 51%-ánál találták bekapcsolva a segédeket. Az IIHS szerint sokkal jobb lehetne ez a statisztika, ha hangjelzés helyett más módon, mondjuk villogással vagy vibrálással hÃvnák fel a sofÅ‘rök figyelmét a baleset elkerülésre. Kiemelték a Volvót, ami azért érhetett el 86%-os használtságot biztonsági rendszereit tekintve, mert nehéz kikapcsolni a sofÅ‘rsegédeket. Aha, szóval ezért ilyen bonyolult néha a Volvo infotainment menüje! A kérdés viszont fennáll: minek fizet valaki extra költséget a biztonsági rendszerekért, ha késÅ‘bb nem használja azokat?
Igen, ezen én is csodálkozom, hogy ezeket a rendszereket engedik kikapcsolni. De Ãgy tényleg minek vannak benne?
Speciel egyik sem zavar annyira,hogy kikapcsoljam, pedig akad egy pár az autómban.
Akadnak téves riasztások, de nem egy esetben mentett meg zűrös helyzettől a kamera vagy a holttérfigyelő.
A Volvo esetében pl remek dolog a cross traffic alert, de pl a city safety is tud hasznos lenni (a pár téves risaztás ellenére).
Hát én vezetek nem kevés autót, de amelyikben van ilyen egyik se áll ellen a kormányzásnak. Ha békén hagytam, simán ment a sávjában, de figyelmeztetett mikor nem fogtam a kormányt. Ha index nélkül váltottam sávot mert muszáj volt (vagy lusta voltam indexelni, mert minek sehol nem volt senki) annyival kellett “nagyobb” erÅ‘t kifejteni, hogy azt nem lehet nagyobb erÅ‘nek nevezni. Ha meg hirtelen rántottam volna akkor még az a hajszálnyi erÅ‘t sem éreztem volna meg.
Az a sztori megvan, mikor a hirtelen bevágódó biciklist akarja kikerülni a sofÅ‘r, de mivel elÅ‘tte nem indexelt (hiszen nem volt rá ideje), Ãgy a sávasszisztens próbálja a sávban tartani az autót? Oké, hogy nagyobb erÅ‘vel akkor is elkormányozható az autó a kÃvánt irányba, de ez akkor is egy zavaró tényezÅ‘ lehet, hogy félre akarom kapni a kormányt, de az autó ellenem dolgozik. Illetve a biciklista ellen.
Nagyon kezdetlegesek ma még ezek a biztonsági berendezések, nem csodálom, hogy sokakat zavar. Ráadásul a hazainál jobb állapotú úthálózatokon is sokszor kopottak, hiányosak a felfestések, emiatt a sávasszisztens olyankor is jelezhet, amikor egyébként teljesen szabályosan haladok.