A márka története
Nem csak hangzatos mese a Saab és a repülÅ‘gépek szoros kapcsolata, hiszen a skandináv autógyár a Svenska Aeroplan AB (SAAB), azaz a Svéd RepülÅ‘gépgyár Rt. leányvállalataként jött létre. A helyzet szinte tálcán kÃnálta magát, a második világháború utáni hadi megrendelések csökkenése új utak keresését idézte elÅ‘, és ez lett az autóipar. Nem titok, hogy a tervezÅ‘csapat bevált német technikát kÃvánt másolni, ám a fÅ‘mérnök ragaszkodott az áramvonalas, repülÅ‘gépeket idézÅ‘ formához. Az elsÅ‘ Saab modell, az 1947-ben bemutatkozó, 25 lóerÅ‘s motorral hajtott 92-es karosszériája Sixten Sason vázlatai alapján kelt életre, és két évvel késÅ‘bb, az anyagi feltételek rendezÅ‘dése után a sorozatgyártás is elkezdÅ‘dött. Gyorsan követték egymást a lépcsÅ‘k, 1955-ben érkezett a már 33 lovas 93-as, és ennek kombi kivitele, a 95-ös – ezek döntÅ‘en a hazai piacon arattak sikert. 1960-ban mutatkozott be a nemzetközi ismertséget szerzÅ‘, 38 lóerÅ‘s 96-os, amely tarolt a versenypályákon: a ’60-as évek elején a brit RAC és a hÃres Monte Carlo ralit is többször ilyen Saab nyerte. A tengerentúlon a Sonett sportkocsikat emlegették az Ãnyencek, majd 1968-ban került piacra az új generáció, a 99-es, amely hosszú idÅ‘re meghatározta a márka formavilágát – korszerűsÃtve, 900-as néven 1994-ig szerepelt a kÃnálatban.
Egy évvel késÅ‘bb, 1969-ben jött létre a Saab-Scania kapcsolat, és nagyságrendileg 10 múlva köszöntött be a turbós korszak, hiszen az elsÅ‘ 99 Turbo 1978-ban debütált. 1984-ben a mágnes két pólusa, észak és dél kötött egymással együttműködést: a Fiat-konszern és a Saab közösen próbálta sarokba szorÃtani a német nagyautókat, fÅ‘leg a Mercedes-Benz E-osztályt (akkor még nem Ãgy hÃvták). A Fiat Croma-Lancia Thema-Saab 9000 tÃpusok közül utóbbi 10 éven keresztül gyártásban maradt, a szűkös modellpaletta azonban kezdte magát megbosszulni, csökkent a nyereség, Ãgy a Saab-Scania a General Motors birodalom része lett. Az új svéd modellek, a 9000-es utód 9-5, valamint a 900-ast váltó 9-3 már Opel padlólemezen születtek, de a gazdasági helyzet nem javult. A bÅ‘vÃtést célzó 9-2X (Subaru Impreza testvérmodell) és 9-7X közül az elÅ‘bbi meg sem jelent Európában, mÃg az utóbbi, a Chevrolet-alapra épÃtett terepjáró dÃzelmotor hÃján megbukott. Az idÅ‘közben csÅ‘dbe ment SAAB autógyártól a General Motors megszabadult, ám a svéd állam nem hagyta veszni a patinás céget, ha korlátozott mértékben is, de anyagi segÃtséget nyújtott, és a holland Spyker pedig befektetÅ‘kkel közösen megvásárolta a vállalatot. Az új 9-5 készen van, ötletekben nincs hiány, ezért remélhetÅ‘en hamarosan magára talál a Saab.