Hibrid forradalom jöhet Európában?

A JATO szárnyaló hibrid eladásokról ír április végi elemzésében

Korábban is foglalkoztunk már vele, hogy a Toyota különböző meghajtások egymást kiegészítő, multitechnológiás stratégiája beválhat-e. Most úgy tűnik, hogy beválik.

Az európai újautó-piac nehézségekkel küzdött az év első három hónapjában, mivel a tartósan magas infláció és kamatlábak a kereslet lassulásához vezettek. Ez világosan látszik a JATO Dynamics 28 európai piacra vonatkozó legfrissebb adataiból, amelyek 23 országban mutattak ki csökkenést az eladásokba az előző év azonos időszakához képest, növekedés pedig mindössze 16 piacon volt 2024 első negyedévében.
Hirdetés
2024 első negyedévében ugyan 4,8 százalékkal nőttek az eladások 2023 első negyedévéhez képest, ami azt jelenti, hogy az év első három hónapjában összesen 3 380 048 új autót értékesítettek. Viszont a negyedév utolsó hónapja már mínuszos volt, hiszen a márciusban értékesített 1 377 541 darab autó 2,7 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ha elkezdjük hajtásláncok szerint nézni a történetet, akkor az akkumulátoros elektromos (BEV) járművekbe vetett fogyasztói bizalom csökkenése a hibrid autók iránti kereslet megugrását váltotta ki. Idén január és március között 382 700 hibridet regisztráltak Európában, ami a kategória legmagasabb negyedéves regisztrációs száma 2021 óta. A hibrid járművek volumene 18%-kal nőtt 2023 azonos negyedévéhez képest, míg az akkumulátoros elektromos autók piacán csupán 3,8%-os éves növekedést mértek. Amint arra a JATO elemzése rámutat, a hibridek térnyerése és növekedésük üteme még látványosabb, ha 2022 azonos időszakához viszonyítjuk (+50%), míg ugyanezen időszakban az akkumulátoros elektromos eladások 39%-kal, a teljes piac pedig 23%-kal nőtt.
Hirdetés

„A fogyasztók ismerik a hibrid járműveket, hiszen már több mint két évtizede vannak a piacon. Sok járművezető számára ma már ezek jelentik a legjobb megoldást: olcsóbbak, mint a tisztán elektromos autók, és nem függenek a nyilvános töltőinfrastruktúrától, amely sok piacon egyszerűen nem létezik” – mutatott rá Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője.

„A hibrid autók előnye az akkumulátoros elektromos autókkal szemben szemben, hogy öntöltőek, miközben átlagosan 27%-kal olcsóbbak, mint egy tisztán elektromos modell. Miért fizetnénk többet egy olyan járműért, amely a hatótávolság és a töltés tekintetében korlátozottabb?” – teszi fel a kérdést Munoz.

A kínai gyártók márciusban veszítettek piaci részesedésükből, ez pedig fontos tendencia, tekintve, hogy az elmúlt években egyre nagyobb befolyással rendelkeznek Európában. A múlt hónapban a kínai autómárkák által gyártott autók értékesítése 33 000 darabot tett ki, ami mindössze 0,7%-os növekedést jelent 2023 márciusához képest. Ennek 36%-át az elektromos modellek tették ki. 2024 márciusában a kínai márkák által gyártott elektromos autók az összes BEV-regisztráció 6,1%-át tették ki. „A kínai márkák sem voltak immunisak az európai újautó-piac romló helyzetére. Ezen túlmenően a kínai elektromos autók importjára vonatkozó európai bizottsági vizsgálat által kiváltott fokozott negatív ellenőrzés hatását is érezhetik” – mutat rá Munoz.
Hirdetés
Az elektrifikációs forradalmat több mint negyed évszázaddal ezelőtt az első Prius bemutatásával útjára indító, azóta világszerte több, mint 27 millió részben vagy teljesen elektromos autót értékesítő Toyota eleinte többek által kritizált multitechnológiás stratégiája a jelek szerint a vásárlók kedvére való, az idei év első negyedévében Európában 72%-ban (az EU-ban 75%-ban) villanyosított autókat értékeső autómárka eladásai pedig évről évre szárnyalnak. Ennek megfelelően a kontinensünkön az eladásait a piaci bővülés üteménél gyorsabban, 8%-al növelő Toyota megerősítette pozícióját Európa második legkelendőbb autómárkájaként miközben világszinten toronymagasan őrzi abszolút elsőségét. Ezzel párhuzamosan a japán autógyártó prémium márkája, az európai piacain 93%-ban, az EU-n belül pedig közel 100%-ban villanyosított autókat értékesítő Lexus 48%-al növelte eladásait a régióban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.05.02. at 10:09
    Permalink

    Ez a JATO semmi másra nem jó mind röhejes Toyota reklámok összefércelésére.
    Több üres szlogent nehéz lett volna összehozni annak a gyártónak a fényezésére, amely az egyik legkényelmesebb és leglustább márkává vált mára (dacára, hogy a korai hibrid korszak valódi úttörője volt valamikor úgy 20 éve).

    Javaslom a marketing bullshite mellőzősét, ha van olyan márka amire „multi” stratégia nem jellemző az pont a meglévő egy darab hajtásláncát reszelgető Toyota. A legtöbb modellnél egy darab hajtásláncot kínál, nulla variácóval, az is nem töltehő hibrid, még a PHEV is ritka, hát még az full BEV.

    Szóval pár apróság: a márciusi össze-EU eladások tényleg egy 5%-os csökkenést mutatnak. Ez lehet egy negatív piaci fordulat is, de azt se feledjük, a 2023 márciusi hónap egy 28%-os növekedést produkált. Szóval a csökkenés lehet egy sima arány az erős 2023-as évhez képest is. Ami mellesleg 14%os bővülést mutatott a teljes 12 hónapban, és bár a Toyota emelkedett, a piaci átlag alatt.

    A Toyota szárnyalásáról annyit, hogy tavalyi 10%-os Toyota erősödése mellett az oldschoolságot kimaxoló Mazda produkált egy 30%os emelkedést, az autózást forradalmasító Tesla pedig egy kövér 57%-os erősödést. De még az apró Mazda is több innovációt vezette piacra, mint Toyota. PHEV, EV, Wankel range extender, dízel hibrid (ok, ez utóbbi kettó eléggé haszontalan, és a részvényesek valszeg nem fogják díjazni). A „hibrid forradalom” pedig maga a fekete homor, mert a jelenlegi bővülést a sima nem tölthető hibirdek esetén az okozza, hogy sokan átálltak mild-hibridre (gyakorlatilag a régi benzineseket váltották). A Volvo esetében már nincs nincs olyan motor ami nem (legalább mild) hibrid ahogy a Mazda esetében is csak az MX5.

    Ami 2024-et illeti, EU-s szinten a piac az első negyedév eddig egy korrekt 4.4%-os növekedést produkált (a három hónapban, és a fejlett EFTA piacok sem rontanak rajta), akkor is ha az egyes országok nagyon eltérő eredményeket mutatnak.

    Az ilyen marketing bullshite-eket meg tényleg ki kellene hagyni, mint a „Európa második legkelendőbb autómárkája”, ilyennel a cég szokta ajnározni magát amikor vezetés magyarázza a bizonyítványát a részvényesek felé (2023 alapján van mit kimagyarázni). Mivel a Toyota szinte mindent egy márkára tesz fel az eladások nagy része is ebben realizálódik. Eközben a Hyundai és a Kia szemmel láthatóan több autót ad el, de ők két márkára elég modellt készítenek, és nem csak rátesznek egy másik logót a Corollára, Camryre vagy a RAV4-re.

    • 2024.05.08. at 12:02
      Permalink

      Szia Ződ. Neked nagyon messzire gurult a gyógyszered.

      “a meglévő egy darab hajtásláncát reszelgető Toyota”

      – benzines
      – hibrid
      – plug-in hibrid
      – tisztán elektromos
      – dízel
      – hidrogén
      – CNG
      – etanol

      Mondanál néhány gyártót, amelyik ennyiféle hajtást kínál, bohócom?
      A Corolla motorválasztéka :
      1.2 L 8NR-FTS turbo I4
      1.2 L 9NR-FTS turbo I4 (China)
      1.5 L M15A-FKS I3[11]
      1.5 L M15B-FKS I3 (China)
      1.5 L M15C-FKS I3 (China; Levin)
      1.6 L 1ZR-FE/1ZR-FAE I4
      1.8 L 2ZR-FE/2ZR-FAE I4
      2.0 L M20A-FKS I4
      2.0 L M20C-FKS I4 (China; Levin GT)
      2.0 L M20E-FKS I4 (China; Allion)
      Petrol flex-fuel:
      1.6 L 1ZR-FBE I4
      1.8 L 2ZR-FBE I4
      2.0 L M20A-FKB I4
      Petrol hybrid:
      1.8 L 2ZR-FXE I4
      1.8 L 8ZR-FXE I4 (China)
      2.0 L M20A-FXS I4

      “nulla variácóval, az is nem töltehő hibrid, még a PHEV is ritka”
      Talán mert a RAV4 6 literes fogyasztásán a töredékét lehet megtakarítani, mint egy benzines Volvo XC60 10 literes étvágyán.

      ” az oldschoolságot kimaxoló Mazda produkált egy 30%os emelkedést”
      Mazda eladások Európában :
      2017 : 300 791db
      2023 : 186 705 db
      Toyota eladások Európában :
      2017 : 1 001 700 db
      2023 : 1 173 419 db

      Tehát a Mazda 6 év alatt 38%-ot bukott az európai piacon, a Toyota meg 17%-ot fejlődött.

      “az autózást forradalmasító Tesla pedig egy kövér 57%-os erősödést”
      Ja, drasztikus leárazás után. A Tesla profitja 15%-ot zuhant tavaly, a Toyotáé meg kilőtt, módosítaniuk kellett az előrejelzéseket 30 milliárd dollárra.

      “még az apró Mazda is több innovációt vezette piacra, mint Toyota”
      Ezen felnyerítettem. 10 literes fogyasztású Wankel egy amúgy is sokat fogyasztó villanyautóban, sorhatos dízel 2023-ban :-))) A többi rengeteg innovációt meg valamiért elfelejtetted felsorolni.

      “vezetés magyarázza a bizonyítványát a részvényesek felé (2023 alapján van mit kimagyarázni)”
      Nyilván nem fognak örülni a részvényesek a rekord profitnak, Ződ. 30 milliárd dollár, még gombócból is sok.
      A Tesla árfolyama 2021 novembere óta trendszerűen esik, mára az akkori “értékének” 56%-át elvesztette, a Toyota meg kishíján megduplázta az árfolyamát.

      “nem csak rátesznek egy másik logót a Corollára, Camryre”
      Milyen másik logot tesznek ezekre? Csak nem a Suzuki Swace-re gondolsz?

      Te Ződ, ez a szokásosnál is butább volt tőled, pedig a szokásos is nagyon súlyos.

      • 2024.05.08. at 23:56
        Permalink

        Neked tényleg elgurult a gyógyszered.
        Egész pontosan hányféle motorral kaphatom meg most a Corollát a magyar piacon?
        Ja persze RAV 6 literes fogyasztása. Mint a 300h? Na tudod kit hülyítsél…
        Nem tudom milyen füvet szívsz, de a Toyota tavaly kb 880.000 autót adott el az ACEA szerint.
        “a, drasztikus leárazás után. A Tesla profitja 15%-ot zuhant tavaly, a Toyotáé meg kilőtt,”
        Az egyik fejleszt és lefelé viszi íz árakat, a másik meg punnyad és a gyártatja a kamu marketing dumákat a JATO-val.

        Nem mondtam hogy nyerő a wankel vagy akár a sorhat dízel, de legalább a Mazdánál csinálnak valamit.

        A Tesla a világ legnagyobb kapitalizációja cége jelenleg (és nem tudom mire gondolsz esés alatt, mert 2022-ban is emelkedett). Ekkora pénzeső szerintem is túlzás, de a növekedés eddig őket igazolta.

        • 2024.05.09. at 09:50
          Permalink

          Te tényleg egy alternatív univerzumban tengődsz, bohócom.

          Az a kutyát nem érdekli, hogy TE hányféle motorral kaphatod meg Magyarországon a Corollát, mivel te ugyebár nem tartozol a célcsoportba, mivel a Toyota célcsoportja a vevők.
          A tavalyi sorrend :
          1. Toyota 14 222 db
          2. Suzuki 12 167 db
          3. Škoda 10 916 db
          Modellek sorrendje :
          1. Suzuki S-Cross 5936
          2. Škoda Octavia 5608
          3. Suzuki Vitara 4979
          4. Toyota Corolla 3238
          5. Kia Ceed 3235
          6. Dacia Duster 2487
          7. Toyota Yaris Cross 2139
          8. Toyota C-HR 2005
          9. Ford Tourneo Custom 1956
          10. Toyota Yaris 1852

          Ha jól látom, a tíz legnépszerűbb modellből 4 Toyota, azon belül első a Corolla, és így a második legnépszerűbb kompakt modell.
          A magyar piacon benzines és hibrid Corolla kapható. Pontosan milyen hajtáslánc hiányzik neked? Dízel? Kutyának nem kell, mivel a hibrid kevesebbet fogyaszt. Turbó benzines? Minek, ott a 2 literes hibrid, közel 200 lóerővel. Elektromos? Támogatás nélkül a kutya nem veszi. Mi kéne neked?

          “Ja persze RAV 6 literes fogyasztása. Mint a 300h? Na tudod kit hülyítsél…”
          Téged nem kell hülyíteni, bohócom. Lássuk a fogyasztást :
          – Spritmonitor 6,0-6,3 l (de abban a 4WD is benne van)
          – Totalcar : “a fogyasztása is megdöbbentően alacsony: országúton, hegymászással, némi autópályával 6 liter alatti érték jött ki. Ez a hagyományosan városban étvágytalan hibridek ligájában elég szép érték”
          – Vezess : “Magabiztosan tartható 6 liter alatt az átlagfogyasztás”
          – Autónavigátor : “a tesztátlagunk pedig 5,6 volt tankolás szerint”
          – Laptiming : “5 liter körül el lehet vele járni”

          A Lexus NX kapcsán már többször arcra dőltél. Az értelmes ovisok is tudják, hogy a szóban forgó RAV4-nek semmi köze a régi NX-hez, ugyanis abban egy generációval korábbi hibrid hajtás van, valamint nehezebb is, így többet fogyaszt, átlagosan 7,2-7,5 litert, ami még mindig kevesebb a hasonló teljesítményű automata dízel XC60 étvágyánál.

          “a Toyota tavaly kb 880.000 autót adott el az ACEA szerint”
          Lehetséges, feltéve, hogy csak az EU-t tekintjük Európának, bohócom. Ha az unión kívüli országokat is, ahogy a normális emberek, akkor meg ez van :
          “Rekordévet zárt tavaly Európában a Toyota
          Kilenc százalékkal növelte eladásait 2023-ban a Toyota Motor Europe, amely összesen 1.173.419 új autót értékesített a kontinensen. Ebből 7 százalékos növekedést elérve 1.099.782 Toyota, 73.637 pedig Lexus volt. A japán autógyár prémium márkája ezzel 46%-os bővülést produkált.”

          Árakat annak kell lefelé vinni, aki nem tudja eladni az autót a magasabb áron, közgáz szakközép első óra. A profitot nem a JATO termeli, hanem a Toyota.

          “legalább a Mazdánál csinálnak valamit”
          Mit? Mesélj erről… Minap láttam Mazda 2 hibridet. Pont ugyanúgy nézett ki, mint a Yaris. Ja, mert csak az embléma Mazda. Tudtad, hogy Mazda CX-50 is van Toyota hibrid hajtással?

          “A Tesla a világ legnagyobb kapitalizációja cége jelenleg (és nem tudom mire gondolsz esés alatt, mert 2022-ban is emelkedett). ”
          Mire gondolok esés alatt?
          Tesla árfolyam 2021. november 407 dollár, most meg 175 dollár. Az alkalmazottak 10%-át épp most rúgják ki. A szenzációs présöntvény technológiát mégse vetik be az évek óta ígérgetett olcsó autóhoz. A rozsdamentes Cybertruck rozsdásodik. 2020-ra 1 millió robotaxi lesz. Ja, az 4 éve elmúlt. Az idei első negyedév számai még a pesszimista elemzők várakozásait is alulmúlták. Amúgy te miért is nem Teslát, vagy dízelt vettél? Évekig okádtál a “szívóbenyára”, erre beleülsz, ez közröhej, Ződ.

      • 2024.05.10. at 13:21
        Permalink

        “10 literes fogyasztású Wankel egy amúgy is sokat fogyasztó villanyautóban, sorhatos dízel 2023-ban :-)))”

        A sorhatos dízellel nincs különösebb baj, viszonylag jól viszi az autót (CX-60), és méretéhez képest visszafogott a fogyasztása.
        Plusz (szubjektív véleményem szerint) a hangja sem rossz. 🙂

        • 2024.05.11. at 13:15
          Permalink

          Hacsak nem tekintjük bajnak, hogy lassan élő ember nem vesz dízelt. Még Zöldike se vett azt, pedig hosszú éveken keresztül gyalázott mindent, amibe nem gázolajat tankolnak.

  • 2024.05.02. at 11:07
    Permalink

    “Mivel a Toyota szinte mindent egy márkára tesz fel az eladások nagy része is ebben realizálódik.”

    Pfff, egészen elképesztő vagy… Ez egyfelől egy óriási bravúr, mert olyanokat aláz le a világpiacon, mint pl. a rengeteg almárkával operáló VW-csoport, Renault-Nissan vagy Stellantis, másrészt meg ez utóbbiaknak épp eléggé meggyűlik a baja az almárkák megfelelő pozícionálásával, azzal, hogy időről időre az egyik a másik fejére nő, vagy épp valamelyik veszít a nimbuszából, emiatt alsóbb polcra kell tenni(pl. a Citroen, ami a Stellantis Daciája lesz a jövőben). A Teslának sem kell semmilyen almárka, hasít egymagában, ahogy azt illik. A Daihatsut semmi értelme nem lenne Európába visszahozni, annak is Toyota-rebadge a palettája egy része. És igen, tudom, nagyon fáj, de a Toyota Európa második legkedveltebb márkája. Ez a helyzet. Dolgozz ki gyorsan egy alternatív Zöldike-féle valóságot, mert ez így tarthatatlan.

  • 2024.05.02. at 11:23
    Permalink

    Azt azért nem árt hozzátenni ehhez a nagy japán hibrid sikerességhez, hogy az elmúlt 4 évben csaknem 40%-al leértékelték a jent – e nélkül nem lennének versenyképesek sem az európai, sem az amerikai piacon.

    • 2024.05.08. at 12:06
      Permalink

      A Toyota az eladott autói 63%-át nem Japánban gyártja, hanem a helyi piacokon, szóval ez mellément. A Japánban gyártott autók közel felét pedig meg is veszik ott.

Vélemény, hozzászólás?