Vajon lesz-e elég akkucsomag a villanyautók elterjedéséhez?
Egy kutatás szerint komoly probléma lehet az elegendő villanyautó-akkumulátor gyártása a jövőben
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyre több villanyautót gyártanak és adnak el. Míg 2021-ben a teljes autópiac 4 százalékát tették ki ezek a modellek, 2030-ra arányuk várhatóan 30% felett lesz. Az elterjedés egyik korlátja egy kutatás szerint az akkumulátor-gyártási kapacitás lehet.
Az akkucsomagok gyártása érdekes folyamat, az összeszerelést mi magunk is végigkísértük néhány hete egy csehországi gyárlátogatáson, ám a háttérben ennél sokkal több tényező játszik fontos szerepet
Brutálisan nő az akkumulátorok iránti igény (Forrás: Avicenne, Fraunhofer, IHS Markit, interjúk piaci szereplőkkel, Roland Berger)
Ennek a hatása jelenleg is érezhető: bár a nikkeltermelésnek "csak" egytizede oroszországi, az ukrajnai háború kitörése már így is masszív áremelkedéshez vezetett.
A második kockázati tényező, hogy az akkumulátorgyártásnak jelentős környezeti és társadalmi hatásai vannak. A lítium kitermelése rengeteg vizet használ fel, és egyes gyártási folyamatok nagy mennyiségű széndioxid kibocsátását is eredményezik. Harmadik kockázati tényezőként fontos megjegyezni, hogy az előállítás során felmerülő szállítási és munkaerő-piaci költségek is nőhetnek a nyersanyagárak ingadozása mellett. Ezeknél viszont mind fontosabb maga az alapanyagellátás: a nikkel és a kobalt, illetve szulfátjaik, valamint maga a lítium is csak korlátozottan áll rendelkezésre.A villanyautók a hatalmas akkucsomagjaikkal ma már az utcakép szerves részét képezik Magyarországon is, a lítium-ion akkuk főbb alapanyagainak bányászata és előállítása viszont majdhogynem az mp3 lejátszók kora óta szinte változatlan a kutatás szerint
A kutatás szerint a hatalmas keresletnövekedés kielégítéséhez nem csak az akkumulátorgyártásnak, de a 10 évvel ezelőtti viszonyokra kialakított ellátási láncnak is fejlődnie kell.
Megoldás lehet, ha a jármű- és cellagyártók már a bányászati szakasztól kezdve kiveszik a részüket a folyamatból, például hosszútávú szállítási megállapodásokkal, partnerségekkel és nagyobb beruházásokkal. A vezető szereplők erre egyébként már most is törekszenek, ám az ellátási lánc kritikus ellenőrzési pontjainak megragadása nem csak komoly versenyelőnyt jelenthet, hanem valódi, komoly elkötelezettséget is igényel.


