1200 km-es hatótávot ígér a Toyota az új akkumulátoraival

Ismét szóba került a Toyota új akkumulátortechnológiája, idáig elképzelhetetlen hatótávval számolnak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha hihetünk a Toyotának, nem csak hatalmas kapacitású akkumulátorokkal rukkolnak elő, de a töltési időt és az árakat is jelentősen csökkentik majd.

Időnként előkerülnek az autógyártók jövőbeli tervei az akkumulátorok technológiájára vonatkozóan, és mint minden hangzatos ígéretre, ezekre is sokan szkeptikusan tekintenek. Reménykedni viszont lehet, mert amit most a Toyota tervez, az valóban forradalmasíthatja az elektromos autózást. Ma már mindössze három komoly probléma merülhet fel a villanyautóknál: az áruk, valamint a hosszabb töltési időből és a rövid hatótávból adódó kompromisszumkényszer. A Toyota mindhárom területen megoldást ígér.
Hirdetés
A japán márka képviselői megerősítették, hogy 2026-tól újgenerációs akkumulátorokat dobnak piacra, és 2030-ra az összes eladott villanyautójuk nagyjából fele ezekkel az új technológiákkal lesz felszerelve. Első körben a jelenleg is használt, folyékony elektrolitet alkalmazó aksikat fejlesztik tovább a nagyobb energiasűrűség elérése érdekében. Ennek első képviselője a "teljesítmény" akkumulátor lesz, ami bár lítiumion-alapú, mint a mai telepek, mégis 800 km körüli hatótávot ígér (bár beismerten csak egy alacsony tömegű és különösen aerodinamikus karosszériával párosítva), miközben az előállítási költsége 20%-kal alacsonyabb lesz, mint a bZ4X-ben használt akkumulátoré, és a 10%-ról 80%-ra történő töltés is mindössze 20 percet vesz igénybe. A "népszerűsítő" akkumulátor már új anyagokból fog állni, lítium-vas-foszfát-alapú lesz. Ennek előállítási költsége 40%-kal kevesebb lehet, mint most a bZ4X-ben használt telepé, hatótávja 20%-kal lesz több, a töltési idő pedig 30 perc lesz 10 és 80% között - ezt szintén 2026-2027 körülre ígérik. Ezután jöhet 2027-2028 körül a "nagyteljesítményű", szintén lítium-ion akkumulátor, ami nikkel katódokat használ. Ez már 1000 km-es hatótávra is képes lesz, miközben a fenti "teljesítmény" akkumulátornál további 10%-kal olcsóbb lesz. Végezetül pedig áttörést terveznek a szilárdtest-akkumulátoroknál már 2027-2028 környékén, ami első körben a "nagyteljesítmény" lítium-ion telepek hatótávját biztosítja majd, de akár 10 perces töltési idővel, majd ennek egy továbbfejlesztett változata már 1200 km-t is kínálhat az évtized végére. Mindezek az újítások egyébként a padlóba épített akkumulátor vastagságát is csökkenthetik - akár 30%-kal is, ami tágasabb utasteret vagy alacsonyabb karosszériát tesz majd lehetővé. Ezek persze csupán ígéretek, vagy inkább csak tervek, viszont ha teljesülnek, azzal tényleg kompromisszummentes alternatívát kínálhatnak majd a belsőégésű motorral szerelt autóknak.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?