50 éve is volt már elektromos Volkswagen kisbusz

A legendás Volkswagen Bulli villanyváltozata ihlette a nemrég bemutatott ID. Buzz kisbuszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A T2-es egy koncepció erejéig elektromos meghajtást kapott - érdekes összehasonlítani, fél évszázad alatt hova jutott a technológia.

A nemrég leleplezett Volkswagen ID. Buzz egy igazán jópofa modell lesz, ha megérkezik a kereskedésekbe: a VW kisbuszok eleve nagy követőtábort tudhatnak magukénak, de a 100%-ig elektromos meghajtású kisbuszok, vagy egyterűek szegmense sem bővelkedik még túl sok modellben. A külsőt tekintve egyértelmű a retro irányvonal, de ne gondoljuk, hogy az akkumulátorral egy nagy hagyományt törne meg a Volkswagen, ugyanis már a '70-es években készült egy próbaverzió egy villanyhajtású Transporterből. 1972-ben a Volkswagen jövőkutató részlege megalkotta a T2-es generációjú Transporter elektromos változatát, ami mindenképpen tanúsítja azt, mennyire is előre látták a jövő technológiáját a mérnökök. Akkor egy teherszállító változat erőforrását cserélték ki elektromosra, és bár most az ID. Buzz kisbuszként lehet majd népszerű, ennek is lesz puttonyos változata, legalábbis Európában. Ugyan érdekes koncepció volt a villanyos T2, de mivel az alapmodell egyértelműen robbanómotorral lett megtervezve, az elektromos meghajtás elemeinek beépítése viszonylag korlátolt volt. Például az akkumulátorokat a hátsó raktér aljába kellett beépíteni, ami így sokat elvett a szabad helyből. Ezzel ellentétben az ID. Buzz eleve elektromosnak lett tervezve, ennek megfelelően olyan padlólemezre építik, amiben elférnek az energiatároló egységek.
Hirdetés
A '70-es években nem csak a szendvics szerkezetű padlólemez volt ismeretlen, de az akkumulátor töltési lehetőségei is messze alulmúlták a mai technológiát. Az elektromos T2 esetében ezért nem is számoltak a konnektorra való kapcsolással, helyette az aksicserés módszert alkalmazták. Berlinben teszteltek is egy hét darabból álló elektromos T2 flottát, a csereállomáson mindössze 5 perc kellett, hogy ismét készen álljon egy furgon a következő útvonalra. Ez valóban gyors "tankolás", de a mai gyorstöltés már van annyira praktikus, hogy inkább ezt válasszák a Volkswagennél, hiszen az ID. Buzz 5%-ról 80%-ra fél óra alatt tölthető fel a legerősebb állomásokon. Az ötven évvel ezelőtti villanyhajtású T2 legnagyobb hátránya viszont nem a töltés vagy a csere volt, hanem hogy az akkumulátor nem működött hatékonyan: a 2,2 tonnás járműben maga a telep 880 kilót nyomott, 21,6 kWh kapacitása csupán 85 km-re volt elegendő. Ezzel szemben egy ID. Buzz ma három és félszer nagyobb kapacitást sajtol ki egy másfélszer könnyebb aksiból. Ugyanakkor érdekes, hogy már ötven éve is volt kinetikus energiát visszanyerő rendszer, ami töltötte az akkumulátort. A mai Buzzban ez a rendszer 20-30%-kal növeli a hatótávot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?