70 éves a sirályszárnyas Mercedes

1952 óta boldogítja az autóbolondokat a Mercedes SL

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hetven évvel ezelőtt, egy szép márciusi napon mutattak be a nagyvilágnak egy máig élő legendát: A Mercedes-Benz 300 SL-t, avagy a W 194-est. Kerek évfordulója alkalmából végigfutunk a történelmén

Két betű csupán, de ez a két betű óriási jelentőségű az autórajongók számára. Főleg napjainkban, amikor egyre inkább meghíznak az autók. SL, azaz super-light, tehát szuperkönnyű. Minden élményautó egyik legfontosabb ismérve. Eredetileg versenyzésre született, és ezeket a géneket máig megőrizte az SL, még akkor is, ha közben inkább egy rongyrázó luxuskabrióvá nőtte ki magát. Ám az ősének filozófiája minden generációról visszaköszön. Na, de kezdjük az elején, 1952-ben. Ebben a jeles esztendőben, március tizenkettedik napján debütált a 300 SL. Egyetlen céllal: versenyeket nyerni. Méghozzá az akkori sportautó világbajnokságon. A szezon öt versenyéből négyet be is húztak a Mercedes pilóták. Nem is akárhogyan. Bernben tripla győzelmet arattak, a Nürburgringen is az első négy helyen végeztek, míg a III. Carrera Panamericana versenyen Mexikóban dupla győzelemmel ünnepeltek. Ezek bizonyultak az év legnagyobb sikereinek. Persze már az első futamon, a Mille Miglián megmutatkozott, hogy esélyesek lesznek a győzelemre is, hiszen ott a második és a negyedik helyen is Mercedes SL futott be. Az 1953-as szezonra megépült a W 194/11 prototípus, ám a Formula-1-be való belépés előkészületei miatt végül nem használták, de fontos lépést jelentett az 1954-es és 1955-ös versenyautók (W 196 R és W 196 S) kifejlesztéséhez felé vezető úton.
Hirdetés
Ahogy az lenni szokott, a sportsikerek jelentős érdeklődést vontak maguk után, az ügyfelek „követelték” az utcai változat elkészítését. Nem maradt adós a Mercedes, hiszen még 1954-ben bemutatták a 300 SL Coupét (W 198) a jellegzetes, felfelé nyíló ajtókkal, ám csupán 1400 darab készült belőle. Egy-egy ilyen darab ma nem ritkán egymillió eurót, bőven 300 millió forint feletti összeget ér. A sirályszárnyas modellel egy időben a 190 SL-t is bemutatta a Mercedes, ami a 300-as polgáribb, közlekedésre jóval alkalmasabb, tető nélküli változata volt, gyengébb motorral természetesen. Aztán 1957-ben végül magából a 300 SL-ből is megszületett a tető nélküli változat, persze ez már normálisan nyíló ajtókkal csábított. 1963-ban következett a generációváltás. A 230 SL (W 113) váltotta a 300 és a 190 SL-t. Az opcionális, homorú keménytetővel, annak keskeny oszlopaival és a meredek szélvédővel sokak szerint ázsiai szentélyeket idézett, így ragadt rá a Pagoda név. Természetesen ez a generáció sem adott alább a luxusból, úgyhogy szépen kikövezte az útját az utána érkezőknek.
Hirdetés
Az R 107-es gyári kódnevű modell jelentette a következő lépcsőfokot 1971-ben. Nem csak azért különleges a harmadik generáció, mert a Dallas tévésorozatban is szerepelt, hanem azért is, mert az SL történetében először szereltek az orrába nyolchengeres benzinmotort. A 350 és a 450 SL orrában is ilyen dolgozott, míg a 280 SL hathengerest kapott 1974-től. Mindegyikük ütközésbiztonsága a kor legmagasabb színvonalán állt, ráadásul 18 évig maradtak gyártásban, ami bizony rekordnak számít. Ebből az infóból kiszámítható, hogy a következő generáció 1989-ben érkezett. A Genfi Autószalonon debütált R 129 kódnévvel. Nagy újdonsága a baleset esetén 0,3 másodperc alatt kinyíló bukócső volt, ami akkoriban csúcstechnikának számított. A negyedik generáció telitalálatnak bizonyult, nagyon gyorsan lekötötték a gyártási kapacitást a megrendelések, így bizonyos ügyfeleknek akár éveket is várniuk kellett, hogy kézhez kapják autójukat. Megjelentek a palettán a 12 hengeres csúcsmodellek is, a 600 SL a maga 394 lóerejével, illetve az SL 73 AMG, amelyben 7,3 literes V12-es benzinmotor termelte az 525 lóerőt.
Hirdetés
2001-ben aztán megszületett az ötödik generáció R 230-as gyári kóddal. Ezen debütált a nyitható acéltető, avagy keménytető, lehetővé téve, hogy egyszerre kupé és kabrió is lehessen az autó. Ekkorra már az AMG jelenléte is erőteljesebbé vált a Mercedes berkein belül, így az R 230-asok közel egyharmada AMG motorokkal készült. A kínálat csúcsát az SL 65 AMG Black Series jelentette 670 lóerős, hatliteres, V12-es bitturbó motorral. Már a hatodik X-be lépett a típus, amikor 2012 januárjában bemutatták a hatodik generációt a Detroiti Autószalonon. Az R 231-es kódjelű generáció végső alakja teljesen új formanyelv alapján készült, és az egész autó tervezésekor nagyon ügyeltek rá, hogy a lehető legkisebb legyen a tömege. Nagy újdonsága a panoráma üvegtető volt, amelynek átlátszóságát is állítani lehetett. Most, tíz évvel később jutottunk el a hetedik generációhoz R 232-es kódnévvel. Egészen pontosan már tavaly leleplezték az új SL-t, de a márkakereskedésekbe csak idén jut el. Vászontetejével visszatér az ősök által kijelölt úthoz, viszont az összkerékhajtás teljesen új jelenség az SL történetében. Emellett olyan technikai ínyencségekkel is szolgál, mint például a hátsókerék-kormányzás és a kerámiafékek. Mercedes-AMG márkanév alatt két V8-as biturbós benzinmotorral kezdődik a forgalmazása, immár itthon is beárazták (ide kattintva láthatod az árait). Viszont, aki testközelből szeretne belekóstolni a típus 70 éves múltjába, a Mercedes-Benz Múzeumban külön tárlatot talál, ami egészen 2022. október 9-ig várja az érdeklődőket!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.03.31. at 22:49
    Permalink

    Jó kis összefoglaló, köszi!
    “az ügyfelek „követelték”, ez akkor tényleg így működött, az amerikai importőrnek a szavát nagyon komolyan vették, akkoriban legtöbb európai gyártó az amerikai piacra támaszkodva próbált talpra állni. A Mercedes esetében Max Hoffman szavaira érdemes volt adni, ahogy a Porschének is megvolt a maga “nagy embere”, de a Porsche rá alapozva fejlesztett sok mindent (pl a 356 Speedstert) .
    Egy fotót megérdemelt volna az Uhlenhaut kupé, a legdögösebb Gullwing, minden idők egyik legdögösebb cégautója is egyben…

Vélemény, hozzászólás?