A legendás 5-ös elektromos (is) lesz, de a Hofmeister kanyarulat kötelezően marad a C-oszlopon
A BMW az egyik első volt a német autógyártók közül, aki az elektromos autózás útjára lépett az i3-assal. Ami először túl drágának és kompromisszumokat követelőnek tűnt, az mára Budapest egyik leggyakoribb modellje lett, használtan már egészen jó ár-érték arányt képvisel. Azóta persze már több generációváltáson is átestek a villanyautók, és most újabb mérföldkőhöz érkezik a BMW i almárka története, hiszen jön az i5-ös.
A BMW is csatlakozott az Ionity töltőhálózathoz
A három német prémiummárka nagy szedánjai mindig is etalont jelentettek az utakon, ezért lesz majd jelentÅ‘s fejlemény, ha ezek is belépnek az elektromos autók körébe, és megláthatjuk, az eddigi értékeikbÅ‘l mennyit tudnak átmenteni zöld rendszámos utódjaikba. A Mercedes-Benz EQE után az i5-tÅ‘l mindenképpen sportosabb karaktert várunk (követve a belsőégésű motoros elÅ‘djeiket), és a BMW elmondása szerint ez garantált lesz, többek között havas utakon is. Az i5-öst már tavaly februárban tesztelték elÅ‘ször Svédországban a sarkkörhöz közel, akkor MünchentÅ‘l egészen Arjeplogig tettek meg több, mint 3000 km-t a modell korai prototÃpusával, ahol a nagy szedán futóműbeállÃtásainak alapjait fektették le. Ezután az Alpok környékén is folytatták a munkát hideg környezetben, amikor csak tudták, és persze a BMW saját laboratóriumaiban. Nemrég pedig visszatértek Arjeplogba, hogy az i5-ös hidegtűrÅ‘ képességét teszteljék és az utolsó finomhangolásokat elvégezzék a hamarosan esedékes leleplezés elÅ‘tt.
A befagyott tavon tesztelték az i5-ös menetstabilitását
A fedélzeti kényelem és az infotainment-rendszer tesztelésén kÃvül a szakemberek fÅ‘ként az eDrive technológia i5-ösre szabását végezték. Az alacsony tapadású útviszonyok mellett kiemelten fontos a megfelelÅ‘ nyomatékelosztás, a lendületes - de biztonságos - kigyorsÃtás a kipörgésgátló optimalizált használatával, és természetesen a fékrendszer megbÃzható működése - ezeket mind ellenÅ‘rizték a BMW mérnökei. Ha ezek jól működnek, az nem csak biztonságos használatot szavatol majd télen, de a dinamikus vezethetÅ‘ség is garantált lesz, amirÅ‘l ugyanezen rendszerek gondoskodnak.
Lassan 10 éve nyomult a szaksajtó egy “Tesla killer” i5-ös érkezésével. Aztán soha sem érkezett meg, végül ez lett belÅ‘le… 🙂
A Teslát egy másik amerikai vagy a kÃnaiak verhetik meg, más nem. A Fiskerre, a Lucidra, a Rivian-re, a Nióra, a XPeng-re és társaikra érdemes odafigyelni. És bármikor jöhet a semmibÅ‘l olyan gyártó – szintén ebbÅ‘l a két országból – aki komoly rivális lehet, pl. a Mullen Five-ot is épp tesztelik. A török(TOGG) és a vietnami(VinFast) autókra is bazi kÃváncsi vagyok…
Egyelőre úgy néz ki hogy a Teslát senki sem veri. Első és második hely 3 és Y az EU piacon, és senki sincs a közelükben (a következő 10 családi mérető modellből fogy annyi, mint a 3ból és a Yból együtt).
De a Tesla egy egyedi dolog, és szerintem fordÃtva gondolkozol. Nem azért sikeres a Tesla mert “Startup” hanem pont annak ellenére.
A Tesla után az összes többi villanyautót hagyományos autógyártó adta el. A startupok pedig sehol sincsenek, fÅ‘leg amikor valaki annyira ötlettelen hogy még egy nevet sem tud kitalálni (lásd “nikola”), biztos nem fogja neki garantálni a sikert.
Mondjuk a párizsi autószalon óta nem röhögök startupokon “by default”, mivel a Vinfast egy komoly standdal készült amin egy Ãgéretesen kinézÅ‘ modellpaletta volt (kinézetre mindenképpen életképesnek tűntek).
De a Vinfast nem egy “startup” a teslai értelemben, hanem egy államilag támogatott ipari
konszern, a “szegény ember Chaebolja/Keirecuja”.