ADAC nyárigumi teszt 2012 – átlagautók méretében melyik nyer?

Átlagautóra melyik abroncs a legjobb? ADAC nyárigumi teszt 2012

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén is elvégezte éves gumiösszevetését az ADAC, lássuk, melyik nyer az átlagautók méretében.

Éppen csak elkezdett kitavaszodni az idő, és az ADAC már nyilvánosságra is hozta idei nyárigumi-tesztjének eredményét. Az intenzív tesztek eredményeként nézzük elsőként a leggyakoribb, modern kisautók (Fiat Panda, Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Volkswagen Polo) és néhány éves kompakt modellek (Peugeot Partner, Opel Astra G, VW Golf IV) esetén jellemző 165/70 R 14 T méretben: vajon melyik a legjobb, melyik a vásárlásra ajánlott, és melyik a kerülendő abroncs 2012-ben?
Miként azt már megszokhattuk, az ADAC idén is különböző - száraz és nedves úton, zaj/kényelem, üzemanyag-fogyasztás, kopás - kategóriák szerint pontozta mérései szerint az egyes gumiabroncsokat, s összértékelését az egyes kategóriákban szerzett pontok eltérő súllyal összesítésével határozta meg. A legkritikusabb versenyszámnak tekinthető, nedves úton viselkedés 40 százalékban döntötte el az ajánlást, míg a száraz úton tapasztalható jellemzők és a kopás 20-20 százalékot, a zaj/kényelem és a fogyasztás befolyásolása 10-10 százalékot tett ki az összértékelésből. Fontos, hogy nem csak a matematikai átlag, hanem az eredmények kiegyensúlyozottsága is elvárás az ADAC részéről, magyarán az egyik kategóriában elvérző abroncs akkor sem szerezhet jó összesített értékelést, ha arra pontszáma feljogosítaná.

Az egyes főkategóriák pontszáma természetesen több mérésből, eltérő súllyal áll össze. Míg száraz úton a menetstabilitás és a kezelhetőség fontosabb, mint a fékezhetőség, vízen pont utóbbi a leginkább meghatározó, s utána következik a kezelhetőség, majd a vízen futási (aquaplaning), végül pedig a kanyarjellemzők. Zaj szempontjából azonosan meghatározó az autóban és az azon kívül mért zajszint. Üzemanyag-fogyasztás, illetve kopás alapján nincsenek alkategóriák, így ott már a súlyozásokról sincs értelme beszélni.
Hirdetés
Az eredmények között papírformákat és előre messze nem várt befutókat is találunk. Az 5 jó, azaz ajánlott abroncs mellett további 9 szerzett kielégítő pontszámot, s csak egy szerepelt olyan gyengén, hogy az ADAC egyáltalán ne ajánlja. A Continental ContiEcoContact 5, Michelin Energy Saver, Pirelli Cinturato P1 dobogója nem meglepő.

A mezőny legdrágábbjának számító Conti elsősorban kiegyensúlyozott jellemzőivel és nagyon alacsony kopásával, valamint zajszintjével, a Michelin vizes tulajdonságaival és nevéhez illően fogyasztás-minimalizálásával, a Pirelli ugyancsak nedves úton tapasztalt és általános jellemzőivel állhatott fel a képzeletbeli pódiumra. A jók közötti új befutónak számító, feltűnően olcsó Apollo Amazer 3G Maxx jó általános és kiemelkedő vizes teljesítményével remekelt, egyetlen hátránya, hogy kicsit zajos. Az már nem újdonság, hogy a szintén olcsó Barum is mindent tud, amit biztonság szempontjából tudni kell, s egyéb jellemzőivel is teljesen kielégítő.
Érdekes módon olyan márkák is csupán kielégítő minősítést szereztek, mint a GoodYear, a Fulda, vagy a Firestone. A GoodYear DuraGrip például kopásával és fogyasztásra gyakorolt hatásával takarékosnak bizonyult, vízen azonban nem volt jó, hasonló mondható a Fulda EcoControlról is, míg a Yokohama BluEarth száraz és nedves úton is jó, de az átlagosnál jobban kopik, azaz nem fogja sokáig bírni. Takarékoskodásban partner a Dunlop SP Streetresponse, de vízen gyengének bizonyult, ahogyan a Hankook Kinergy Eco K425 is. Az utóbbihoz hasonlóan koreai Kumho Solus KH17 ellenben vízen remekelt, csak épp jelentősen kopik, és magas üzemanyag-fogyasztást eredményez. A Firestone Multihawk semmiben sem kiemelkedő, vízen ellenben gyenge, a Semperit Comfort-Life 2 magas kopása miatt marasztalható el. A viszonylag ismeretlen nevű GT-Radial Champiro Eco kedvező fogyasztásával és gyengébb vizes jellemzőivel még befért a kielégítő teljesítményű abroncsok közé, az Infinity Inf-030 azonban már messze nem. Utóbbi az egész mezőny legszerényebb kopását mutatta ugyan, de zajos, és vízen nagyon gyenge. Nedves útfelületen fékezve olyan pocséknak bizonyult, hogy amikor például a Pirelli abroncsával már állt, az Infinity-vel még 47 (!) km/órával robogott a teszthez használt autó.

Az ADAC tanácsai szerint leginkább jó vizes jellemzőket mutató abroncsot, Michelin Energy Savert vagy Apollo Amazer 3G Maxxot érdemes választani, az alacsony fogyasztást preferálóknak a Continental ContiEcoContact 5, a szerény kopást, azaz hosszú élettartamot szem előtt tartóknak a Fulda EcoControl, a Continental említett abroncsa vagy a GoodYear DuraGrip az optimális választás. Akinek az alacsony zajszint a legfontosabb, az a Contiental, Michelin és GoodYear abroncsaival járhat jól. Mi pedig hozzátesszük: a legjobb ár/érték arányt az Apollo és a Barum adja – ezek, az ADAC által is jónak minősített abroncsok semmivel sem drágábbak, vagy esetenként még olcsóbbak is, mint az akár nevesebb, de csak kielégítő teljesítményt mutató konkurensek vagy, mint akár a nem ajánlott és nem is ismert nevű Infinity. Nem mindegy tehát, hogy a tavaszi gumicserekor milyen abroncs kerül az autóra, a jó és a rossz közötti döntés nem pénz, hanem inkább csak tájékozódás kérdése. Mivel jó abronccsal számos baleset elkerülhető, a gumiválasztás akár pénzösszegben is milliós horderejű lehet, olyan összegért pedig már megéri nem az első gumisnál, az elsőként szem elé kerülő vagy eladásra kínált abroncsot választani.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Nekem a Fulda Eco Contact bejött nyári fronton, árban is középkategória, ADAC szerint meg különösen ajánlott volt ~2 éve. Ősszel felnistől cserélem, majd a nyomást visszaengedve kb 1,5bar-ra tárolom. Az oldalfalat ősszel és tavasszal is átkenem glicerin-víz keverékkel. (puhaság megőrzésére olcsó és jó megoldás)

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Astra G 165/70 R 14? Melyik bolygón? 195/65 R15! A könyv szerinte váltóméret 185-ös, de ennél kisebb nem lehet… 1998-ban, az első G széria R14-el jött ki, de az is 185-ös volt. Csak a pontosság kedvéért.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Nekem is ez gondom a Xaramon eredeti a Michelin Pilot hajszál repedés 7év le keményedve futómű keményebb mint a téli gumival.Pirelli egyébként is sportos és keményebb mint az átlag.Ere a Szr utakra jobb a puhább falú gumi ez a tapasztalatom 41 vagyok és van egy kis tapasztalatom.Nem tudom hogy menyi a limited a gumira de ha le ápold én Prevent gumiápolót használok 1-2 év és meg növeled a gumi élet,tartamát a guminak.Ha nem padkázol nem lesz szövet szakadt,az használt autó.hu oldalon gumiknál sok gumis hirdet új gumikat amit a futár bagoé,ki is szállít.Csak teljes garanciást vegyél ami 1-2 kettő év gar nézzél szét jól üdv:Kobak

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    A legnagyobb gondom, hogy keveset megyek az autóval. Így nálam a kopás nem igazán játszik, sokkal fontosabb, hogy ne keményedjen fel a gumi 3-4 év alatt. Még mindig a gyárit használom (Pirelli P6000), a profilmélység 6-7 mm, de egyszerűen kikeményedett a futófelület, a felni mentén hajszálrepedések vannak a külső rétegen. Egyszóval lejárt az ideje, kénytelen leszek lecserélni…

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Attila olvastam a cikket amit írtál ez a méret jó és jó gumikat lehet.kapni nem tudom hogy menyire fontos a gumi mintázata?én erre is szoktam, figyelni az Aqua vagy is víz elvezető képessége is jó paraméterrel rendelkezzen.Ha jól körbe nézel a netten találsz virslit azért ne vegyél fontos a gumi felfekvése is.Lehet Kléber Kumho na majd látod sok sikert internet találsz dögivel gumit üdv:Kobak.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Érdekes a cikk kezdete. Nekem is Ibizám van, 2004-es, de a gyári gumiméret 185/60 R14. A felsorolt autók felén ekkora vagy nagyobb gumi van előírva, nem a virsli 165-ös. Sőt, 2006-tól már az Ibiza is 15-ös felnikkel jött a gyárból…
    Én is épp nyárigumi-csere előtt állok, egyelőre tanácstalanul. Gagyit nem akarok, prémiumra nincs lé. A vezetési stílusom és az autóm teljesítménye miatt amúgy is felesleges lenne.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Én is nyári gumi vásárlás előtt, 17-es felnire kell 215/45-ös, simán vehetnék prémium kategóriát, de nem fogok, fölösleges, vmi középkategóriás is bőven megteszi, normál autózáshoz, nem kell prémium kategória! Sztem a KUMHO ECSTA lesz a befutó, ami nem is teljesített olyan jól a teszten idén.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Én nekem 1.6:108 Pacis a XSARA lehet akár mekkora köb cm!ha a meg állás és gumi minősége is fontos.Nem mindig kell egy gumi márkához ragaszkodni és nem biztos hogy mindig a felső kategória az a jó,nekem is volt másik gumi NOKIAN téli és nyári is jó volt Escorton volt most Xsaram van BFG Godrich Téli 195/55/15 ös nagyon jól vizsgázott most akrok nyárit venni.Már van elképzelésem de szemetet nem raknák fel azt tudom mindenkinek,javasolni sok az akció netten én ott rendelek Dunlop vagy Gorich már bizonyított jó nem a 195ös hanem a kiváltó méret 185/60/15 simám belefér a méretbe mert olcsóbb a mérete miatt 50-60ezer 4-5év ami egy gumi ki futási ideje. évi 12-15ezer Km minek drágább közép kategória is jó.És életben maradsz függ a stílusod tol hogy vezetsz meg vegyen az drága gumit aki éves 30 és több ezret mennek és pályán.Érdemes át fontolni hogy mit veszel a döntés a te kezedben van ne hamarkodd el!Meg éri átgondolni üdv:Kobak.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Nem csak a Nokian nincs sehol. Az Uniroyal és a BF Goodrich sem. Kiskategóriás autókra hegyezték ki a tesztet, ehhez képest a tesztelt gumik több mint a fele prémiumkategóriás, és pl. egy Opel Corsára még nyugaton sem kimondottan jellemző, hogy Pirelli, Michelin, vagy Continental abroncsokat vegyenek.

    Nekem egyébként meglepetés a koreai abroncsok az előző évekhez képesti viszonylagos rossz szereplése… De nem akarok összeesküvés elméleteket gyártani. 🙂

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Szerintem meg ezek a tesztek arról szólnak hogy : melyik gyártó fektet ide több pénzt az a gyártó neve kerül előre aki több pénzt szponzorációt stb fektet bele sok gyártó neve fel sem merül itt mert nem tesznek bele pénzt. Téli gumiban mért nincs nokian pl biztosan a finn-ek szart csinálnak .
    Ez az egész gumi iparág most arról szól hogy cserélj 40-50 ezrenként gumit és ennyi.
    Akinek több pénze van vesz valamivel többet elfutó drágábbat de a TÖMEG a közepet keresi.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Aha, értem. Szóval azért nem jó a Continental, mert az utcai continental gumi nem úgy viselkedett a versenyautódon a nürburgringen, mint egy pályagumi.

    Egy pillanatra azt hittem leereszkedtél közénk az épített versenyautós mesevilágodból, de látom tévedtem.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    De jó,hogy míg másnak olyan bajai vannak,hogy most lecserélheti-e a 4-5éves gumit egy újra,ami középkategóriás,mások évi 500-600ezreket költenek el gumikra,meg 15ezrenként féktárcsa,stb…

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    m2025 annyiért nem kapsz a méretembe abroncsot max egy kis virsli 18 asra talán nekem 20 asom van:D

    csintapala:a continemtal nálam leszerepelt nagyon tavaly előtt nem bírta végig a nyári szezont. lehet hogy a nürburgringi látogatásom miatt volt. jó kis nyílt nap volt …… de mindegy is nem jött be annyira mert kanyarba valamivel nagyobb volt a kúszása. részemről hiba volt hogy utcai abronccsal mentem pályára de nem volt kedvem cipelni magammal egy szett pályagumit. pályagumi meg utcára nemvaló

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Még szerencse, hogy vannak hozzád hasonló hívők, akik nem ár-érték arány szerint vásárolnak, különben nem tudnának extra profitra szert tenni a “márkás” nagy gumigyártók, ahol leginkább a nevet és a marketinget fizeted meg. 🙂

    Nem tudom, én a “szar” egyéves Fulda téli gumiimmal fel tudtam menni 2 hete a dombra ahol lakunk, a szomszédunk a csúcsszuper, novemberben vásárolt Michelin Alpinjával keresztbe fordult és percekig szenvedett, majd végül otthagyta éjszakára. Persze, ez csak egy tapasztalat, ez még ne zavarjon meg abban a hitben, hogy azok amiket felsoroltál, kizárólagosan a jók, a többi pedig használhatatlan életveszélyes szar. 🙂

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    A Continentalt kihagytad. A conti SportContact és PremiumContact szériák igencsak jó gumik.

    Egyébként a tescoban és társaiban is árulnak sokszor márkás gumikat is, nem csak szart. Láttam már ott pirellit is például.

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    vipo én csak azt a gumit raknám fel amit felsoroltam a többi szar. legfontosabb. márkásból is csak vadi újat és azt is évente csere mer lenyalja a kocsi.malkkomcol, azok gumi márkák nem boltok:D
    régi márkás vagy kínai gumi min a kettő szar választás új márkás a járható út.

    aranyszabály:akármijen autód van a fékekésa gumik mindig legyenek jól karbantartva és időben cserélve

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    Akkor félő, hogy a magyar autóstársadalom 60-70%-a idén meg fog halni, ugyanis egyre kevesebben tehetik meg, hogy prémium gumimárkákat válasszanak. 😉

  • 2017.10.31. at 03:17
    Permalink

    michelin pirelli dunlop vredestein toyo —- ezek milyen boltok? :-DDD

    Gumis ismerősöm szerint a legtöbbet kínai gumiból ad el. Biztos mindenki meg akar halni. :-DDD
    Felteszek egy kérdést: Melyik jobb, ha új kínai gumim van, vagy ha 5-6 éves Michelin?

Vélemény, hozzászólás?