Az első Passat, ami már kicsit sem Audi

30 éves a Volkswagen Passat B3

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén 30 éves korba lép a malacorrúként elhíresült Volkswagen Passat. Nem szépítette meg az idő, ám ettől talán csak még inkább korszakos modell.


Nekem és bizonyára sokunknak az Antall-kormány államtitkári autójaként, Westel 450-es telefonnal maradt meg a malacorrú Passat, amit 1988 márciusában mutattak be. Gúnynevét a lámpák közti hűtőmaszk-mentesség adta furcsa arcberendezés szülte. Hűtőnyílást persze kapott, a lökhárító alatt. A formát amúgy az alaktényező, pontosabban a 0,25 Cd értékű, 1981-ben debütált Auto 2000 koncepció adta. Döbbenet, hogy már akkor az ezredfordulóra készültek. A kerekded forma amúgy tényleg komoly lépés volt a szögletesebb elődhöz mérten, de még fontosabb az, ami a lemezek alatt változott.
Hirdetés

A B3-as Passat volt az első, amit már jobban meg kívántak különböztetni az Audiktól, így nem négykarikás alapokra épült, hanem teljesen Volkswagen fejlesztésnek számított. A márkát 1982 óta vezető ifj. Carl Hahn után az első igazi Hahn modellként is emlegették, ugyanis ez volt az első teljes egészében a regnálása kifejlesztett széria. Alapjait a Golf 2 által is használt A platform minden irányban megnövelt verziója adta. Ez volt az első Passat, ami keresztben beépített motoros volt. Érdekes, hogy a B5-nél ismét hosszmotorra váltottak, majd a B6 óta újfent keresztmotoros a Passat. A B4 nem véletlenül maradt ki az imént, az ugyanis a B3 1993-as jelentős ráncfelvarrását jelentette, ami logikusan alapjaiban a B3-mal egyező volt.
A B3 óta nincs ötajtós Passat, azóta csakis négy- és ötajtós lehet. A tavaly érkezett Arteon mondjuk lényegében egy ötajtós Passat, de már kissé feljebb pozicionálva. Ugyanakkor a B3 esetén említhető még néhány további elsőség: ez volt az első Passat, amit az Egyesült Államokban is kínáltak, ez hozott először befecskendezős, a korábbi karburátorosoknál takarékosabb motorokat. Míg a legtöbb verzió fronthajtású volt, létezett összkerékhajtású (syncro) is. Európában a 8 szelepes 1,6 literes (72 LE) benzines volt az alapverzió, Észak-Amerikában persze a 2,0 literes 134 lóerős. A palettán még 2,8 literes VR6-os (174 lóerős verzió is szerepelt, de egy igen érdekes modell volt a G60-as is, 1,8 literes (160 lóerős) feltöltős motorral és akár összkerékhajtással. Dízeleket csak Európa kapott, az alap az 1,9 literes 68 lóerős szívó volt, míg ugyanabból a motorból készült turbós is, 75 lóerővel. Európa számára volt 1,6 literes, 80 lóerős turbódízel is. A váltók alapból kivétel nélkül 5 fokozatú kézik, egyes motoroknál extraként 4 fokozatú automaták voltak, ami a nyolcvanas évek végén igen jónak számított.
Extrákból a kor szintjén szintén igen jól eleresztett volt a Passat, persze nem alapáron, hanem opcióként. Elektromos ablakok és tükrök mellett akár légrugós, szintszabályzós hátsó futómű és automata (Climatronic) klímaberendezés is kerülhetett bele. Legalábbis Európában. A Passat B3 a németországi Emden mellett a szomszédos Szlovákia fővárosában, Pozsonyban is készült, 1993-ig, amikor is jött a már említetten csak erős ráncfelvarrásnak számító B4, amit 1996-ban, azaz 18 évvel ezelőtt váltott az utolsó hosszmotoros szériának számító B5. Utóbbi az elmúlt évek használtautó-importjának egyik kedvencének bizonyult, és ma már szintén nem fiatal széria. Ellenben Passat, ami sokak számára vágyautó. Hogy lesz-e értékes oldtimer a malacorrú Passatokból? Kétséges, mert youngtimerként sem egy befutott modell. Persze vannak a típusnak fanatikusai, de nem egy tipikus gyűjtői hobbiautó, talán azért sem, mert már kicsit sem Audi. Ennek persze előnye is van: már (vagy talán még) nincs nagyon ára a piacon, 100 ezer forinttól lehet belőle kapni "napi használatban lévő" példányt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.01.27. at 07:35
    Permalink

    “A B4 nem véletlenül maradt ki az imént, az ugyanis a B3 1993-as jelentős ráncfelvarrását jelentette, ami logikusan alapjaiban a B3-mal egyező volt.”

    Sosem értettem, miért kezelik szimplán csak “ráncfelvarrásként” a B4-et. Teljesen más a külseje, mint a malacnak, még nyomokban sem emlékeztet rá:

    https://www.google.hu/search?q=volkswagen+passat+1995&client=opera&hs=WMh&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwia4I7MwffYAhXE_KQKHVWUC08Q_AUICigB&biw=1152&bih=754

    • 2018.01.27. at 07:57
      Permalink

      Igaz, hogy kívülről a tetőlemez kivételével minden karosszériaelem változott, de milliméterre azonos autó maradt, lényegi műszaki változtatás nélkül.

    • 2018.02.01. at 14:29
      Permalink

      Mert csak egy erosebb facelift, ahogy a B7 is, ami a B6 komolyabb rancfelvarrasa volt.
      Azonosak az ablakok, a padlolemez, a belter, tukrok, futomu stb stb, csak a burkoloelemek valtoztak.

  • 2018.01.27. at 10:33
    Permalink

    Jó cikk, valóban korszakalkotó VW.

    A G60 motorján nem turbófeltöltő volt, hanem egy különleges, spirál alakú járatokkal kialakított mechanikus kompresszor (G-töltő).

  • 2018.01.27. at 19:17
    Permalink

    Jól emlékszem, szülővárosom polgármesterének is egy ilyen VW Passat volt a szolgálati autója. Azok az emlékek is élénken élnek bennem amikor még egy gépkocsik re-exportjával foglalkozó cégnél dolgoztam és szó szerint ömlöttek be olaszországból a B3-asok amiket aztán rövid időn belül a balkán országaiba vittek.

    Külön érdekesség volt számomra a Passat egyik különleges kivitele, amely az Arriva nevet viselte. Ha emlékeim nem csalnak (márpedig ezekre tisztán emlékszem) könnyűfém felni, plüsskárpitozás különböztette meg a mezítlábas változatoktól. Ja és az Arriva műgyanta matrica, a szedánoknál a C oszlop alján, a kombiknál pedig az övvonalnál a csomagtérajtó szélénél.

    Jesszusom, durva memóriám van. -.-

Vélemény, hozzászólás?