Begipszelték a karom. Vezethetek autót?

Lehet, de szabad-e begipszelt karral vezetni?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy szerencsétlen sportbaleset miatt begipszelték a jobb karomat. Az automata váltó ilyenkor is áldás, de a kérdés még adott: szabad-e autót vezetni sínbe tett végtaggal?

Fociztam, pechemre a labda úgy találta el a jobb alkaromat-csuklómat, hogy bár törni nem tört, de az orvos szerint muszáj volt gipszelni. Voltaképp mindegy is maga a rögzítés, mert anélkül sem tudtam mit kezdeni a kezemmel, így "csak" még egyértelműbb, hogy egy jó ideig kizárólag a balomra hagyatkozhatok. Hogy ez mennyi mindenben hátráltat, inkább nem taglalnám, annak viszont sietve utánajártunk, lehet, pontosabban szabad-e így autót vezetni.
Röviden: nem. Hosszabban: attól függ. A KRESZ ennyit mond: "Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. (...) Az ülhet a volán mögé, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van. (...) Ha a közúti járművezető két orvosi vizsgálat időpontja között egészségi állapotában olyan állapotromlást észlel, amely a közúti járművezetésre átmenetileg vagy véglegesen alkalmatlanná teheti, illetőleg azt befolyásolhatja, köteles az alkalmassági vizsgálat elvégzésére első fokon jogosult orvosnál orvosi vizsgálatra jelentkezni."
Ez az elmélet. A gyakorlat úgy fest, hogy egy épp automata váltós tesztautóval elközlekedgettem egy napot, persze extra óvatossággal, felkészülve arra, hogy egy hirtelen manőverezésre valószínűleg korlátozottan lennék képes. Vagy sehogy. A manuális váltóst hagyjuk is, azt felelősséggel meg sem próbálnám. Nyilván el tudnék karistolni (például átnyúlva a váltóhoz a bal kezemmel), ám az minden, csak nem biztonságos. Tetszik tudni, mint a maroktelefonálás, evés, stb. közben vezetés. Mert az nem vezetés közben telefonálás, evés, stb., hanem fordítva. Aki az ellenkezőjét állítja, hazudik. Önmagának mindenképp.
Ez volt a biztonság felőli megközelítés, de mit szól a begipszelt végtaggal vezetéshez a szerv? Az ORFK-t telefonon elérni kb. lehetetlen (két napon át próbáltam), így kocsiba pattantunk a kollégával, hogy kikérjük az első, utunkba kerülő rendőr szakvéleményét. A fővárosi XIV. kerületben kettő perc alatt találtunk is egy pont valamit nagyon foganatosító karhatalmi erőt, felmutattam neki a gipszet, s nekiszegeztük a tárgyalt kérdést. Azt válaszolta, hogy automata váltós autót szabad vezetni felkötött karral, sőt begipszelt bal lábbal is, azonban akinek a jobb lábát rakták sínbe, már automatát sem vezethet.
Hogy milyen büntetésre számíthat az, aki így vét a törvény ellen, nem sikerült megtudnunk. Nem is ez a legfontosabb, hanem az, hogy azért, mert azt hisszük, képesek vagyunk egy kézzel/lábbal is vezetni, még nincs úgy. Vészhelyzetben rengeteget számíthat a kormány kétkezes, biztonságos és helyes fogása, valamint a pedálok kezelése. Elsősorban a fékpedálé.
Kozsónak sem lehet(ett) könnyű
A 'Kántor karját begipszelték, s így nem tud szegény autót vezetni, de a klaviatúrán klimpírozni is csak nehezen' sztori helyett Kozsó "vallomása" volt a hétvége slágertémája - állítólag. Úgy hívták fel rá a figyelmünket, mert mi itten az Autónavigátor.hu szerkesztőségében valamiért lemaradtunk Hajdú Péter örökbecsű Frizbijéről. Hát rákerestünk, láthattuk-hallottuk, amint a szomorú szamuráj elárulta: tavaly márciusban agyvérzést kapott, s a csodával határos módon élte túl, mi több, fel is gyógyult belőle pikk-pakk. Sőt, és számunkra ez az érdekes: agyvérzéses, öntudatlan állapotban nem hívott mentőt, hanem autóba ült, s maga vezetett, mert partnere nem tudott. Ő igen. Közben még folyamatosan - kihangosítva - konzultált is az orvosával, noha értelmesen beszélni sem bírt...
A küldetéstudatos Kozsónak jó, jobb egészséget kívánunk, fogyjon le, ügyeljen a vérnyomására, ne dolgozzon és stresszeljen annyit, mert rámegy. De azt is kérjük, bármi hasonlót tapasztal a jövőben, hívjon mentőt, ne veszélyeztessen másokat felelőtlenül. Vagy ha ő nem tud gondolkodni, legalább a párja legyen észnél, s ne engedje a volánhoz. Bulvárban nem vagyunk otthon, de még Győzike esete ugrik be, amikor valamilyen szponzorautóval a biztonsági övét be nem kapcsolva, kézből telefonálva ámokfutott... Nem kellett volna, ezután sem kéne.
[BANNER type="1"] Az is felvetődik, mi számít alkalmatlansági faktornak? Akinek jogosítványa van, benne érvényes orvosi pecséttel, biztos, hogy alkalmas a járművezetésre? Fenét. Egy "jó" kis migrénes fejfájás, hasmenés, szédülés, egésznapos monitorbámulás utáni homályos látás, hm? De lehet szimplán rossz napunk, rosszkedvünk, kismillió dolog zavarhatja a koncentrációnkat. Az alkoholos-kábítószeres-gyógyszeres befolyásoltságról nem is beszélve. Kozsónak az ide ugyan nem vágó, de az Ámokfutók-féle Szomorú szamurájban is teljességgel értelmezhetetlen szavaival búcsúzva: Nagy az, aki nagy, aki kicsi, az kicsi! Hiszi a piszi, aki elhiszi!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “Begipszelték a karom. Vezethetek autót?

  • 2017.10.31. at 04:41
    Permalink

    a jobb láb és az egyik kéz maradjon meg és lehet autómatával poroszkálni nmtomnak iagaza van autópályán defektet egy kézzel megfogni elég necces lenne

  • 2017.10.31. at 04:41
    Permalink

    Biztos, hogy automata váltóval jobb kéz korlátozott használatával is el lehet boldogulni, de egy első kerekes dúrdefektet aligha lehet megfogni.
    Azért egy rokkant embert, e miatt nem zárnék ki a közlekedésből!

Vélemény, hozzászólás?