Hirdetés

Dugó nélkül a nagyvárosban – Suzuki Address teszt

Suzuki Address 110 robogó teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szó szerint nem volt ki a négy kerekünk, hiszen autó helyett motorra, pontosabban robogóra pattantunk. Nem véletlenül tettük.

Közel harminc éves múltra tekint vissza a Suzuki robogója, amely most új gúnyába bújt és minden eddiginél modernebb technika dolgozik benne

Túlfűtve. Az idei nyár elég kemény volt. Mármint hőmérséklet szempontjából. Nem csak a lakásban és irodaházakban, az autóban is percek alatt folyt rólunk a víz, kivéve ha klimatizáltunk. A forróbb nyári napokon egy-egy tesztautónál volt olyan, hogy egyáltalán nem működött a start/stop rendszer, nem véletlenül. Kezdetben azt gondoltam, hogy elromlott, de nem, egyszerűen olyan meleg volt kint, hogy a légkondi miatt nem állította le a motort. Azokban az esetekben pedig, amikor ez megtörtént, viszonylag hamar a kuplungra léptem vagy felengedtem a féket, hogy ismét legyen kellő hűtés odabent.

Hirdetés

Ahol a tükrök elférnek ott szabadon mehetünk. A kormány talán még egy kerékpárénál is keskenyebb. A városban nem volt olyan kocsisor, amelyik között ne fértem volna el

Viszlát papírforma. Ezekben az esetekben pedig, amikor álló helyzetben is járatjuk a motort, egyre távolabb kerülünk a gyárak által közölt fogyasztási értékektől. Városban így akár a 8-9 l/100 km sem ritka, főleg, ha reggel és délután is kifogjuk a dugót. Ilyenkor jó választás lehet a tömegközlekedés, azonban ha nem klimatizált járművön utazunk, akkor bizony ez is felejtőssé válik. Azok, akik nem félnek a két keréktől és megfelelő jogosítással rendelkeznek, jól járhatnak egy robogóval.

Elöl tárcsa, hátul dobfék segít a megállásban. A hátsó fék motorokhoz képest hatékonynak bizonyul. Ez nem véletlen: kisebb a tömeg és a súlypontja is hátrébb van

Legenda. A Suzuki Address először 1987-ben jelent meg a piacon. Azóta nyolcszor frissült, összesen 640 ezer darabot adtak el belőle. A közel 30 év alatt legendává váló kistestű robogó idén teljes egészében megújult. Motorja már nem a régi, füstöt okádó kétütemű, hanem négyütemű, közvetlen befecskendezéses benzinüzemű. 110 köbcentis, így vezetéséhez már kevés az “alap B kategóriás jogosítvány, néhány órás gyakorlati képzéssel és a végén vizsgával fel kell okosítani B125 kategóriára, amellyel már minden kockázat nélkül vezethető az Address.

Az ülés alatt közel 21 literes csomagtartó tátong. Szépen ki is bélelték, hogy ne zörögjenek benne a kisebb tárgyak

Praktikus. Méretét tekintve jóval nagyobb, mint a régi kis 50 köbcentis robogók, ugyanakkor még nem éri el a mai nagytestű robogók szintjét. Rajta ülve lényegében olyan érzésem volt, mintha egy motoros rolleren ülnék, a kormány szélessége pedig maximum akkora volt, mint egy biciklié. Ennek köszönhetően lényegében bárhol elfértem vele, nem volt olyan álló kocsisor, ahol ne tudtam volna előremenni a lámpáig (ez álló kocsisor esetén szabályos). A parkolások sem okoztak gondot, ahol egy kerékpárral elférünk, ott az Address is el fog. Mindemellett meglepő, hogy kis mérete ellenére mekkora helyet nyújt. Az ülés alatt közel 21 literes tárolórekesz vár, ahová a sisakot vagy egyéb személyes dolgainkat helyezhetjük el. Ha ez kevésnek bizonyulna, akkor kiegészítőként vehetünk rá egy műanyag dobozt, amely újabb 20 liternyi térfogatot ad. Elöl találhatunk még két rekeszt, amelyekbe akár két fél literes palackot is betehetünk, továbbá itt található egy akasztó, ahová egy könnyebb szatyor is felrakható.

Elöl két fél literes palackot is elhelyezhetünk, ezek között pedig egy akasztót is találhatunk, melyre egy könnyebb táska is rakható

Hogy megy? Ez természetesen viszonyítás kérdése, de azt gondolom, hogy a célnak teljesen megfelelően, ennél nem kell több. A lámpánál elindulásnál legtöbbször mindenki állva maradt, több tíz métert lehet verni az autósokra egy jó rajtolással. A gyorsulás 60-70 km/óráig meggyőző, utána már fogy az ereje, ugyanakkor 110 km/órával is lehet vele utazni, akár hosszabb távon is. Az autópályák be/kivezető szakaszain sincs gond, lehet tartani a forgalom ritmusát. Két személlyel ugyanez a tempó jó, ha 80-90 km/h körül mozog, ilyenkor már egyébként is számolni kell azzal, hogy a nagyobb tömeg miatt jelentősen nő a fékút. Az elöl tárcsa hátul dobfékek egyébként kellő intenzitással lassítanak. A 14 colos kerekek és a futómű egy-egy budapesti úthibán nagyot ütnek, egyébként teljesen stabil az úttartás.

Ha kevésnek bizonyul az ülés alatti hely, akkor egy hátsó dobozzal kétszeresére növelhetjük a rakteret. A doboz az utasnak háttámaszt is nyújt

Hátrányok? Annyira jó és praktikus dolog a nagyvárosban egy robogó, hogy nehéz gyenge pontot találni rajta. Egyet mégis sikerült. Mérete miatt könnyű eltűnni az autósok között, emiatt sokaknak hirtelen, takarásból tűnhetünk fel. Emiatt sokan lehet, hogy reakcióidőn belül észlelnek, azaz megfelelő rutin hiányában nem fogják tudni elkerülni az ütközést. Két keréken közlekedve egyébként is törvényszerű, hogy úgy közlekedjünk, mintha mindenki más ránk vadászna. Egy ilyen kisméretű robogóval ez duplán igaz. Folyamatosan nyitott szemmel, ujjainkkal a fékkarokon kell haladni, lehetőleg protektoros ruhába beöltözve. Tudom, a robogózás nem erről szól és városban valóban nincs akkora tempó, hogy nyáron hosszúban kellemesen érezzük magunkat. Legrosszabb esetben egy protektoring javasolt, különben sok foltot szerezhetünk magunkra, ha valaki nem vesz észre időben.

Mindenre gondoltak a mérnökök. Mivel parkoláskor nem lehet “sebességbe rakni a CVT hajtású robogókat, ezért kéziféket is építettek az Addressre

Megéri? Ha eldöntöttük, hogy két kerékre ülünk és vállaljuk a nagyobb kockázatot a közeledésben, akkor a következőkkel kell számolni. A gyár 1,96 l/100 km-es fogyasztást ígér, a teszt során 2,5 l/100 km-es átlagot sikerült elérni. Mindezt főleg városban és gyorsforgalmi úton, ami a csövön kifér üzemben. Óvatos gázkezeléssel és folyamatos haladással a 2 l/100 km valóban elérhetőnek tűnik, számoljunk azonban most a mi értékeinkkel. Ha egy autóval városban 8 litert fogyasztunk, akkor 100 km-en 5,5 litert nyerünk az Addressel. A jelenlegi 342 Ft-os benzinárral számolva ez közel 1900 Ft/100 km megtakarítás. E robogó újonnani ára 648 ezer forint. Mindehhez 34 ezer km-t kell megtenni, ami nem kevés, nagyjából tíz évre vetítve azonban behozhatja az árát. A dugóban elvesztegetett időről nem is beszélve.

Kis méret, kedvező fogyasztás, 110 km/h végsebesség és bárhol el lehet férni, ergo dugómentesen közlekedhetünk. Megéri? Meg!

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 13:33
    Permalink

    Ma nyitott Törökbálinton egy Suzuki kereskedés ( suzukiharmati.hu ) és tesztvezetésen kipróbáltam a motort. Kellemes kis gép, szép finoman működik, már az én meglevő 11 éves Benellimhez képest.
    Pár észrevétel : Nemcsak léghűtéses, de van rajta berúgókar is. Ez szintén majd később fog jól jönni. ( A Benellimben már gyenge az akksi, sűrűn van, h rúgni kell. )
    190cm magas vagyok és 130 kg, az üléspozíció kényelmes, valahogyan meg van csinálva, h egyenesen tartom rajta a hátam, nemúgy mint a Benellin, aminél 10-20 perc motorozás után már le akart szakadni a derekam, amig nem tettem rá egy kvázi deréktámaszt.
    A kormányidom és a lábvédőidom között rémes csapószél veri a térdet, tépőzáras térdvédő nélkül elképzelhetetlennek tartanám vele még nyáron is a motorozást.
    Nagyon könnyű felhúzni középsztenderre, ellentétben a Benellimmel, amit taposni is és emelni is kell, nem gyengén . ( Ez kezd egy Benelli-Suzuki összehasonlító tesz lenni… 🙂 )
    A fékek jók.
    Az egyszerűség jegyében semmilyen digitális biszbasz kijelző nincs a műszerfalon, pedig legalább egy óra jól jönne, meg mondjuk én örülnék egy fordulatszám mérőnek is…
    A menettulajdonságai engem kielégítenének, lehet vele szép finoman is menni 40-50-nel, de ha odahúzzák, szerintem szépen meglódul…
    A felfüggesztések jól tűrik a rossz utakat, a nagy kerekek, sokkal jobban viselkednek, mint a Benellimen a 12″-esek.
    Az ülés mögötti vas, már alapból engedi egy doboz felszerelését, nem kell még külön vasat is venni rá, mint mondjuk az új 2T-50 Vespáknál.
    Praktikus a két zseb a lábvédőidomban, már a tesztvezetésen jól jött, hogy nem kellett a zsebeimben tartani a tárcát-telefont.

    Összességében tehát egy egyszerű, hosszútávra kitalált motor benyomását kelti, majd az lesz a kérdés, hogy a befecskendezés az összes sleppjével mennyire lesz tartós. Ha lenne rá pénzem, és hosszú távra gondolkoznék egy ilyen kis ingázó / nagyvárosi motoron a Simson helyett, nem zárnám ki a vételt, bár azért ki kell próbálni a konkurencia motorjait is, pl az új Benelliket, mert a szélvédelemben porig alázza az Address-t a Benellim. Adiva 150 – 2004 😉

  • 2017.10.28. at 13:33
    Permalink

    A képek alapján úgy látom, hogy léghűtéses és erről ne feledkezzünk meg mert nem kis előny… Mondjuk nem most, hanem majd 5-10-15 évesen, amikor már szerelgetni kell.

Vélemény, hozzászólás?