Egy klasszikus BMW

Az új 5-ös sorozat hozza, amit elvárunk tőle

Bármennyire is tombol a SUV-mánia, azért a BMW számára a klasszikus limuzinjai is fontosak. Nem is engedte el a kezüket, az 5-ösből például nem rég debütált a 8. generáció. Dízelmotorral próbáltuk.

Többször is megírtuk már, hogy mennyire népszerű itthon a BMW X5-ös, ugyanakkor az is igaz, hogy a hagyományos limuzinokat is keresik még a bajor márka vásárlói. Szépen fogy a 3-as, és az 5-ösre sem lehetett igazán panasz, de az új generáció érkezése valószínűleg megdobja majd az eladásokat. Ízig-vérig üzleti limuzin lett, vagy a dízelmotorral akár utazólimuzinnak is nevezhetjük, hiszen óriási a hatótávolsága, ahogy azt majd a későbbiekben részletezni fogom.
Hirdetés
Ha elegancia, akkor lépcsős hátsó
Látványosan megnőtt az új 5-ös sorozat, már-már elhiteti magáról, hogy a még nagyobb sofőrös limuzinok között vadászik, de azért a hetesnek nem lesz kihívója. Elődjéhez képest a tengelytávolsága 2 centivel hosszabb, ám az karosszéria kb. 9 centiméterrel nyúlt meg. Magasságban és szélességben kicsit kisebb a növekedés a 3,2 centis változással, de így is igazán tekintélyes jármű lett az 5-ös. Vagy inkább úgy mondom, hogy az eddiginél is tekintélyesebb. A számfetisiszták kedvében járva a dimenziói: 5060mmx1900x1515mm, míg a tengelytávolsága 2995 mm. Nagy veséi vannak? Igen, az 5-ös is beállt a sorba, de mégis más az összhatás, itt valahogy nem érződik túlzónak, bár természetesen a keretet LED-fény öleli körbe. Az M-csomaggal fekete az aktív lamellás hűtőmaszk, illetve a karosszéria többpontján is felbukkannak fekete díszek, ami a világos külsőhöz passzolnak jobban. Mint például a tesztautó ezüstös-szürkés színéhez. Oldalról és hátulról is visszafogott a formaterv, de ez el is várható egy ilyen üzleti limuzintól. Megfontoltságot és igazi eleganciát sugároz, nem pedig nagyzolást. Ráadásul az ügyfelek elégrendesen személyre is szabhatják megjelenését a BMW individual program keretében, így simán kérhetnek rá a tesztautón is látható 20 colos felniket, ám ismétlem: az 5-ös sorozat nem a hivalkodásról szól.
Hűvös távolságtartás
Bent sem engedték túlságosan elkalandozni a formatervezők fantáziáját. A szokásos hatalmas monitorok merednek a vezetőre, kissé felé fordulva, és minden más is vonalzóval lett megrajzolva. Ám ez mit sem ront az ergonómián. Hamar belakható az autó, nincsenek igazán kérdőjeles gombok, vagy kezelőszervek. Minden egyértelmű, könnyen kezelhető. Nem mellesleg látványos is, hiszen az kristályszerű iDrive tekerőgomb innen sem hiányzik. Ezzel már a 8.5-ös verzió vezérelhető, amelyen továbbra is sok az ikon, de a mindennapok során használt funkciókat nem nehéz elérni. Talán egyedül a klímavezérlés digitalizálása fáj, valamint a továbbra is túlságosan vaskos kormánykerék. Vigasztalnak azonban a kényelmes, fotelszerű ülések elöl és hátul egyaránt, amelyek a tesztautóban még a valódi bőr irányzatot képviselték, de kérhetnek a vásárlók teljesen vegán utasteret is. Említettem már, hogy nem versenyeztetném a hátsó teret a 7-es sorozattal, ennek ellenére nem szerény az 5-ös hátsó lábtere sem. Fejtérben és szélességben is fejedelmi a helykínálat, a csomagtér pedig amolyan „limuzinosan nagy”. Tehát hosszú és papíron öblös, ám kialakítása nem a praktikumot részesíti előnyben. Persze 500 liter feletti már alaphelyzetben is, szóval panaszra azért nincs ok.
Dízelmeister
Furcsa világot élünk, amikor sokan joggal úgy érezhetik, hogy „fentről” megpróbálnak rákényszeríteni olyan dolgokat, amikre nincs is szükségük. Szerencsére a BMW mentőövet dob, mindenféle hajtáslánccal elérhető az 5-ös. Aki villanyhajtásút szeretne megtalálja, aki benzinest, szintén megtalálja, aki pedig dízelt, nos, ő az egyik legjobb gázolajost viheti haza. Nem viccelek, az 520d-ben dolgozó négyhengeres, kétliteres dízelmotor a kategória egyik legkellemesebb darabja. Úgy a selymes működése, mint a kedvező fogyasztása kiemeli a tömegből. Ez egy lágy hibrid egység egyébként, összesen 197 lóerővel és 400 Nm forgatónyomatékkal, ami már 1500-as fordulattól rendelkezésre áll. Mindez az összes kerékre eljut az xDrive összkerékhajtásnak és a 8 fokozatú, automatikus sebességváltónak köszönhetően. Bent ülve alig lehet felismerni, hogy dízelmotor duruzsol az orrában. Minden rezonanciát és kellemetlen hangot elrejtettek. Na, meg az étvágyát is. Országúton és autópályán a fedélzeti rendszer 5 liter alatti értékeket mutatott, a 100 km vegyes pedig 6,5 liter lett. Telitankolva 1000 kilométeres hatótávot jelez előre.
Vezetni? Semleges
Az biztos, hogy nem ez lesz a sportos BMW-re vágyók kedvence. Ez már tényleg a komoly üzletemberek, családosok nyugodt járgánya. A kormánykerék kevés visszajelzést ad, kicsit túlszervózott. A futómű korrekt, a nagy felnit simán elengedném egy ballonosabb gumiabroncs kedvéért, bár még így is nagyon szépen megbirkózott a katasztrofális hazai utakkal, hiszen az úthibákon többnyire észrevétlenül átsiklik. A kormányzott hátsó kerekek pedig nagy segítséget jelentenek például parkoláskor, vagy olyan helyzetekben, ahol jól jön a kis fordulókör. Mondanám, hogy a tempós kanyarokban is hasznos, de hiába az üzemmódválasztó sport állása, egy porcikám sem kívánta az 5-össel a kanyarvadászatot. Úriasan suhanni az autópályán, na, azt már igen!
Mennyibe fáj?
Egy 520d-hez a belépő 24 130 000 ezer forint, de az összkerékhajtással már 25 240 000 forint. Ez nem kevés, ám a kategóriában ez most egy átlagos árképzés. Persze az M-csomaggal és minden földi jóval felszerelt modellre még el lehet szórni milliókat, de a prémium szegmens erről is szól.
Árak
Tesztmodell alapára
24 130 000 Ft (2024.01.23.)
Tesztautó ára
25 240 000 Ft (2024.01.23.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
146 kW (199 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1500-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
Végsebesség:
228 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5-6,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
5060 mm
Szélesség:
1900 mm
Magasság:
1515 mm
Saját tömeg:
1830 kg
Össztömeg:
2460 kg
Tengelytáv:
2995 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
520 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
400 Nm 1500-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
146 kW (199 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
228 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
CO2-kibocsátás:
143 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5-6,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?