Egy osztály mind felett – 40 éves a Mercedes S-osztály

40 éves a Mercedes-Benz S-osztály

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy rövidítés, ami egyedülálló biztonságot, csúcs menetteljesítményeket, és folyamatos, előremutató innovációkat takar már 40 éve.



A Mercedes második világháború utáni történelmének jelentős mérföldköve volt az 1951-ben bemutatott 220-as, gyári kódnéven W187-esként emlegetett típus. Ezt váltotta 3 évvel később a W180, melyet 220a, illetve formájának köszönhetően Ponton néven ismertek. 1956-ban érkezett a 220S modell, melynek nevében az S az erősebb hathengeres benzinmotorra utalt, és ezt követően a csúcsmodellek jelzéseként vonult be mind a köztudatba, mind a gyári nomenklatúrába. Az 1959-es 220 SE (W128) már befecskendezéssel került forgalomba, így a 220S-nél is erősebb lehetett.
Hirdetés


1959-ben kezdték el a Barényi Béla által tervezett, három biztonsági cellából (gyűrődő zónák) álló karosszériát viselő W111-es szériát gyártani, melynek fecskefarka azt a célt szolgálta, hogy tolatáskor a tükörből jobban lehessen hátsó sarkait bemérni. Utódjában, az 1961-es 300SE (W112) típusban már légrugós felfüggesztés és gyári fejlesztésű automata váltó is elérhető volt, ami már korán előrevetítette, hogy ez a sorozat mindig a rendkívül előremutató technikai fejlesztésekről fog szólni. Két év múlva már 10 cm-rel megnyújtott karosszériával is lehetett rendelni, ami újabb lehetőséggel gazdagította a luxusautó-kategóriát. Újabb két év elteltével hagyományos acélrugós változat is piacra került 108 típusjelzéssel, a hosszú tengelytávú, légrugós 109-es mellett. 68-ban került piacra a 600-as limuzin 6,3 literes V8-asával hajtott 300 SEL zászlóshajó, mely sportautós teljesítményt kínált luxusautós komfort mellett.

1972-ben érkezett az első igazi S-osztály, a W116-os széria. Ez volt az első sorozatgyártásban ABS-szel készülő autó, a bent ülők testi épségét négyküllős, biztonsági kormánykerék, ütközéstűrő üzemanyagtank, koszt lepergető oldalablakok és hátsó lámpák, valamint megnövelt méretű fényszórók biztosították. További elsőségei: az Észak-Amerikában piacra dobott 300 SD volt az első dízelmotoros luxusautó, és 1978-ban szintén S-alapok adták az első sorozatgyártású turbódízel autó alapját.

1979-ben a W126 vitte tovább az első generáció által lefektetett alapokat, 1981-ben jött az az újítás, mely napjainkban már a blokkolásgátlóhoz hasonlóan szintén kötelező tartozéka minden autónak: a légzsák. Krómozott lökhárítóit a karcokat és benyomódásokat jobban toleráló, deformálódó műanyag elemekre cserélték, aerodinamikusabbá tették az autó formáját, a motorfejlesztő brigád pedig könnyebb új fémötvözetekből épített V8-asokat készített a sorozathoz.


1991-ben érkezett a sorozat eddigi legmarkánsabb darabja, a maximális komfortra tervezett és épített W140-es, azaz a bálna merci. Felfújt formája még tágasabb utasteret eredményezett, dupla üvegezésű ablakai pedig jelentősen csökkentették az utastérben érzékelhető zajszintet. A széria alapmotorja a 300 SD-ben található turbódízel volt, viszont a 600 SE és SEL modelleket - a megjelenés óta először - 12 hengeres V-motorok hajtották. Biztonsági téren a bálna legfőbb újítása az elektronikus stabilitásprogram, az ESP volt, amit alapáron kínáltak a V12-esekhez, és az 1995-ös ráncfelvarrás után opcionálisan a V8-assal hajtott S-ekhez is meg lehetett rendelni. Egy évvel később fékrásegítő funkcióval gazdagították a biztonsági opciók sorát. Elektromosan záródó csomagtérajtóval, becsípődésgátló elektromos ablakokkal érkezett.

A bálna kicsit nehéznek és nehézkesnek, ettől eltekintve hallatlan népszerűnek bizonyult, súlycsökkentés miatt mégis megszabadultak a dupla vastag üvegezéstől, helyette viszont egy rakás új biztonsági cuccal újították meg az 1998-ban debütált W220-ast. Megjelent az elektronikusan vezérelt Airmatic légrugós felfüggesztés, a kanyarban az autó sodródását és dőlését csökkentő Active Body Control, valamint a 4Matic összkerékhajtás. Jelentős előrelépés volt az azóta már sokak által koppintott távolságtartós Distronic tempomat, valamint a különféle rendszerek kezelését és visszajelzéseik megjelenítését integráló COMAND vezérlés. Biztonsági szempontból azonban a 2002-ben bevezetett Pre-Safe rendszer volt a legfontosabb újítás, mely vészhelyzet érzékelésekor felkészült a bummra, azaz légzsákrobbanáshoz optimális helyzetbe hozta az üléseket, és előfeszítette az öveket. A Pre-Safe bevezetésével egy időben 500 lóerőre növelték az S600 teljesítményét, és akinek ez sem volt elég, az megrendelhette az ennél is erősebb S55 AMG-t, a csúcsot azonban a V12-es biturbóval szerelt S65 AMG jelentette. 2003-ban lépett piacra, 4,2 másodperc alatt volt 100 km/h-n, és alig 9 másodperc kellett neki 160 km/h-ig. Vezérlésének átprogramozásával 740 LE-t és 1150 Nm-t is ki lehetett belőle hozni.

A 2005-ös W221-es szakított elődje gömbölyded formáival, és megkapta a Mercedes több éllel tagolt, agresszívabb új dizájnját. Jelentős újítása az éjjellátást biztosító Night View Assist volt, a Pre-Safe rendszert automata fékezéssel egészítették ki, és megjelent a holttérben elhelyezkedő akadályokra figyelmeztető Blind Spot Assist, valamint a sávtartást támogató Lane Keeping Assist. Az utóbbi években felszínre törő környezetvédelmi törekvésekre a világ első, sorozatban lítium-ion akkumulátorral szerelt S400 Hybriddel, a tiszta üzemű S350 BlueTec dízellel, valamint az alacsony károsanyag-kibocsátású S500 BlueEfficiency modellekkel reagált a Mercedes. 2011-ben a sorozat nimbuszához képest méltatlannak tűnő négyhengeres turbódízelig fajult a takarékoskodási verseny, ez lett a mesés számokat felvonultató S 250 CDI: 204 lóerős, 500 Nm-es motorja 8,2 másodperces gyorsulást és 240 km/h-s végsebességet adhat, mindössze 5,7 literes gyári átlagfogyasztás mellett, de semmiképp sem vele együtt.
Várhatóan 2013-ban fogják bemutatni a következő S-osztályt, s erre nem kizárt, hogy az újkori trendeknek megfelelően valamelyik nagyobb kínai kiállításon kerül sor. A W222 lesz az első teljesen LED-ekre épülő világításrendszerrel felszerelt autó, kamerái és radarjai 360 fokban fogják figyelni a környezetét. Természetesen már magától fog parkolni, sávfigyelő rendszere fékezéssel be is avatkozik a figyelmetlen manőverekbe, fényszóróit pedig folyamatosan reflektorra kapcsolva lehet majd hagyni, mert azok automatikusan érzékelik majd a szemből érkező forgalmat, s annak megfelelően szabályozzák a fényerőt. Kap légzsákokat a biztonsági övekre, és 3D-ben figyeli az előtte elterülő környezetet, s feltehetően hoz még egy-két meglepetést a világ egyik leginnovatívabb sorozatának legújabb tagja.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?