Ez a férfias, nem az X7 – Íme az Iveco legújabb dömpere!

Iveco T-Way bemutató és menetpróba: kipróbáltuk, milyen érzés felnőttként is dömperrel játszani

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ebből még bármi lehet: a T-Way dömperként, betonkeverőként és darusként is megállja a helyét, de igazából bármilyen teherszállítási feladathoz átalakítható. Az Iveco legjobban variálható és legstrapabíróbb járművét dömperként próbálhattuk ki.

Egy ilyen dömperen teljesen más szempontok fontosak, mint amikor apu Vitarát vesz, vagy a cég egy flottányi Astrát: sokkal nehezebb minden igénynek megfelelni. Az Iveco a T-wayt éppen ezért a nagyobb építkezéseknél, kőfejtőknél és egyéb extrém helyzetekben szükséges anyagmozgatásra specializálta. A Trakker utódja felnőtt a feladathoz, dömperként egy könnyen kezelhető, agilis és kényelmes nagyvas lett.
Hirdetés
A modellt úgy alkották meg, hogy a felépítményezőknek is kedvezzenek, éppen ezért többféle alvázzal kapható, és gyakorlatilag bármivé átalakítható. Ezért fontos az is, hogy a lehető legtöbb hajtáslánc-opciót kínálják mellé, a T-Way lehet 2, 3 vagy akár 4 tengelyes is, hajthat csak leghátul, de akár az összes keréken is, sőt, azok számára, akik csak nagyon ritkán használnák az összkerékhajtást, hidrosztatikus elsőkerékhajtás opciót is kínál. Ez nagyobb hasznos terhet és az összkerekeshez képest üzemanyagmegtakarítást is jelent, hiszen az első kerekek hajtása csak 45 km/h sebesség alatt kapcsol be. A legerősebb motor 13 literes, 2300 Newtonméter a csúcsnyomatéka és 510 lóerős, a felezős manuális váltó mellett 12 és 16 fokozatú automataváltóval is kínálják. Akinek nem kell ennyi erő, az választhatja 340 lóerővel és 1400 Nm nyomatékkal, 360 lóerővel és 1650 Nm nyomatékkal, 410 lóerővel és 2100 Nm nyomatékkal, vagy 450 lóerővel és 220 Nm nyomatékkal is. 4 hátrameneti fokozattal is rendelhető, ha olyan felhasználásra kell, aminél sokat és gyorsan kell tolatni, de van kúszó mód is, ha nagyon lassan, nagyon kis helyekre kell bemanőverezni. A személyautók sportmódjához hasonló magasabb fordulatszámokat tartó mód is van, bár a T-Waynél ennek terepen van előnye, ahogy a rocking módnak is, ami akkor segít, ha az autóval sárból, vagy mélyebb gödörből kell kimászni.
Hirdetés
A modell újdonságai közé tartozik az ergonomikusabb kormány és a fejlettebb opcionális infotainment rendszer mellett a gombos motorindítás a hagyományos gyújtáskapcsoló helyett. Bár a középkonzol dizájnja nagyon hasonló az elődhöz, rengeteg fontos újdonságot helyeztek el benne, például egy kapcsolótáblát, amelynek kapcsolóira bármilyen extra funkció ráköthető, ezzel is könnyebbé téve az egyedi felépítmények használatát. A jobb alsó sarokban még egy USB csatlakozó is helyet kapott, amely tölteni minden T-Wayben tud, az infotainment rendszerrel szerelt modellekben pedig adatátvitelre is képes. Mi egy viszonylag alacsonyan extrázott változatot tesztelhettünk, a 3 tengelyes dömper csak a hátsó tengelyeken hajtott, belül pedig automataváltó és érintőképernyő nélkül kellett beérnünk. Az ülések ennek ellenére is kiemelkedően kényelmesek voltak, a manuális váltó pedig logikusan kezelhető és nagyon könnyen kapcsolható volt. A műszeregységen a két hagyományos óraként megtestesülő sebesség- és fordulatszámmérő közé korrekt méretű színes kijelző került, a tempomat gombjai pedig a kormányon kaptak helyet. A kormány mögött a DAF és MAN modellekből ismerős - a kamionosok által mosógépkapcsolónak csúfolt - tekerő üzemelteti a difizárakat. A tükrök kellően nagyra sikerültek, jól beláttam velük az autó széleit.
Hirdetés
Nem a csúcsmotor volt a tesztalanyban, hanem az eggyel kisebb, 450 lóerős. Üresen nagyon dinamikus volt, hogy megrakva milyen, arról sajnos nem tudok nyilatkozni. Pedig súly mehet rá bőven, az adott példányon az első tengely 8500 kilóval terhelhető, míg a két hátsó 13-13 ezerrel, a maximális térfogat pedig 12 köbméter. Kanyargós szakaszokon és szlalompályán próbálhattuk ki, meglepően könnyen fordul akár nagyobb sebességgel is, ami ismét a szűkebb helyeken való gyors manőverezést segíti elő. Összességében egy robusztus és logikusan összerakott gépnek tűnt a T-Way, könnyen kezelhető, kényelmes és strapabíró haszonjármű benyomását keltette. Amire való, arra biztosan alkalmas, és talán ez a kulcsmondat, hiszen a T-Way megannyi más hajtással, alvázzal és felépítménnyel is kapható. Mindemellett üde színfolt volt egyszer egy ilyet is kipróbálni a sok-sok személyautó közt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?