Fél év múlva már itthon is láthatjuk a Toyota villany-SUV-ját

Jövő nyáron hozzánk is elér a Toyota első, az alapoktól villanyautónak épített modellje, a bZ4X

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Toyota első célirányosan fejlesztett villanyautója egy kényelmes, tágas SUV. Európai premierjét december 2-án tartják, ez után lehet majd előfoglalni belőle.

Megtartották a Toyota bZ4X sorozatgyártásra kész változatának világpremierjét, miután áprilisban már megmutatták koncepció formájában. A "bZ" rövidítés egy egész, héttagú modellcsaládot jelöl majd, hiszen "beyond Zero" néven érkeznek a Toyota villanyautói. Ennek a sorozatnak az első tagja a ma bemutatott bZ4X. A körülbelül RAV4 méretű SUV a gyártó e-TNGA platformjára épül, amit kimondottan a villanyautóknak fejlesztett ki a cég.
Hirdetés
Jövő nyáron kezdik meg világszerte a forgalmazást, két változatot kínálnak majd a modellből, ekkor lesz először látható Magyarországon is. Az olcsóbbik egy 201 lóerős és 265 Nm nyomatékkal bíró alapváltozat lesz, ami egy villanymotorral az első tengelyt fogja hajtani. Ez a változat 8,4 másodperc alatt éri el állórajtból a 100 km/órás sebességet, a vége pedig 160 km/h lesz. A másik változat nem feltétlenül az ereje miatt lesz jobb, mindössze 14 plusz pacit kap, ám ez a tengelyenként egy-egy villanymotor kombinált teljesítménye. A 215 lóerős, összkerekes változat 336 Nm nyomatékot és 7,7 másodperces százas sprintet ígér, de a végsebesség változatlan marad. A hajtásláncot ehhez a verzióhoz a 4x4 specialista Subaruval közösen fejlesztette a Toyota. Az AWD rendszer havas, saras úton való elindulásra, mély hóban haladásra és komolyabb terepjárásra is külön üzemmódokat kínál.
Hirdetés
Az akkucsomag is azonos a két változatban, egy vízhűtéses, 71,4 kilowattórás kapacitású egység gondoskodik az áramellátásról, a hatótáv pedig az alapmodell esetében WLTP szerint 450 kilométer lesz. Az akkumulátorcsomag egyenáramú villámtöltővel akár 150 kW teljesítménnyel tölthető, így kb. 30 perc alatt teljes kapacitásának 80 százalékát is elérheti. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy a Toyota, akár csak a hibrid rendszereinél, itt is vállalja, hogy az akkucsomag az első 10 év, vagy az első 240 000 km alatt (amelyik előbb bekövetkezik) nem veszít 10%-nál többet a kapacitásából. A bZ4X lesz az első olyan Toyota, amelyben opcióként nem lesz mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek közt, teljesen az elektronika fogja vezérelni a kerekek fordulását, és az fogja a kormányon a visszajelzést is adni. A gyártó ígérete szerint ettől az autó kezelhetősége és a kormány érzete is jobb lesz, csökkenni fog ugyanis a kormánykerék vibrációja. Már persze ha egyáltalán ténylegesen kerek kormány lesz az adott példányban, opcióként ugyanis a Tesla legújabb megoldásához hasonló, futurisztikus kormánnyal is gyártani fogják. Ezekre viszont még várni kell, először ugyanis hagyományos kormánykerékkel és kormányművel kerül forgalomba a modell.
Hirdetés
A beltér kellően futurisztikus, jól mutatja, hogy a Toyota a jövőbe tekint a modellel. A műszeregység például egy 7 colos digitális kijelző, amely a vezető látóterébe emelkedik, mintha head-up display volna. A hagyományos kormánynál jobban mutat a beltérben a felül megvágott kezelőszerv, a műszerfal dizájnja ugyanis egyértelműen ennek a formájához illeszkedik. A tágas beltér felszereltségtől függően akár hatalmas napfénytetőt is kaphat, persze csak akkor, ha nem kérjük az opcionális napelemes tetőt. Ez a napelemrendszer be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható, a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?